רונן פלוט: "מורשת ההנצחה של פרס תהיה עמוסה בתובנות שיספיקו להחכים עוד הרבה דורות קדימה"

ד'ר אורנה שמחון, מנהלת המחוז במשרד החינוך החליטה להקדיש היום שעת מחנך לדמותו של שמעון פרס. גם עובד נור, ראש המועצה האזורית גלבוע נפרד מפרס וכתב: "פרס פעל כל חייו על מנת שיהיה כאן טוב יותר"

עם היוודע דבר מותו של הנשיא התשיעי, שמעון פרס, הלילה, בגיל 93, הוציאה מנהלת המחוז, ד'ר אורנה שמחון, חוזר מיוחד לבתי הספר בצפון ובו הנחיה להקדיש שעת מחנך לדמותו של שמעון, חתן פרס נובל על פועלו לקידום השלום, שמעון כאיש של שלום וקירוב לבבות בין יהודים לערבים.
"שמעון פרס ז״ל הנשיא התשיעי של מדינת ישראל הלך לעולמו. בצער רב אנו נפרדים מאיש חזון ושוחר שלום. שמעון פרס האיש ששינה את פני ההיסטוריה ותמיד הסתכל לעתיד, שירת את עם ישראל בכל תפקיד אפשרי לאורך כל חייו. היום ומחר כל מוסדות החינוך הונחו לפתוח את יום הלימודים בציון דרכו ופועלו של שמעון פרס. מערכת החינוך כולה מרכינה ראש ונפרדת בצער עמוק מהנשיא התשיעי של מדינת ישראל'.

ראש עיריית נצרת עלית עם פרס בתקופת נשיאותו
ראש עיריית נצרת עלית עם פרס בתקופת נשיאותו

'שמעון פרס, מהאבות המייסדים של האומה התמקד בעשייתו ב'מרכז פרס לשלום' במיזמים קהילתיים משותפים לתלמידים יהודים וערביים, בכל הקשור לחדשנות, חקר וסקרנות. הוא הרבה להיפגש עם תלמידים, לשוחח ולהרצות בפניהם. שמעון, האיש שהקים את נצרת עילית בה יושבת לשכת מחוז הצפון היה דמות מופת בישראל ופעילותו הציבורית זכתה להערכה ולהוקרה רבה בעולם כולו. פרס ז"ל (93) ליווה את מדינת ישראל לכל אורך שנותיה, החל בימיה הראשונים כמזכירו של רוה"מ דוד בן גוריון ובהמשך במגוון תפקידי מפתח: חבר כנסת, שר בממשלות ישראל, ראש ממשלה ונשיא המדינה. פרס היה דמות מעוררת השראה ואיש חינוך מהמעלה הראשונה, איש של דמיון אותו הפך למציאות, אוהב אדם, קריאה, ספרות ושירה. הוא קידם חדשנות בחינוך ומחשבה פורצת דרך", סיכמה ד'ר שמחון.

• נור: "הנשיא פרס היה מאבות המייסדים שעיצבו את ההיסטוריה של מדינת ישראל"

עובד נור, ראש המועצה האזורית הגלבוע נפרד גם הוא מהנשיא פרס וכתב: "הנשיא פרס היה מאבות המייסדים שעיצבו את ההיסטוריה של מדינת ישראל. הנער שחלם להיות רועה צאן ומשורר, הפך להיות אחת מהדמויות המשפיעות והמשמעותיות של המדינה, בשלל תפקידים ציבורים, ובראשם תפקידו כשר הביטחון, ראש הממשלה והנשיא התשיעי של מדינת ישראל. כאישיות מדהימה ומרתקת נודע פרס בשלל תכונות מנהיגותיות ראויות להערצה. נדמה שהתכונה העיקרית הייתה היכולות להתמיד ולא לוותר- לא לוותר על השכנת שלום באזורנו, לא לוותר על איחוי השסעים והדו-קיום בחברה הישראלית, לא לוותר על ביצור הביטחון ושמירת הגבולות, ולהתמיד בעיקשות בקידום הגנום הישראלי ובראש – עידוד ההתיישבות בפריפריה ופיתוח יזמויות.

פרס בגלבוע מקבל את אות הסובלנות והדו קיום. צילום ארכיון
פרס כנשיא המדינה בגלבוע מקבל את אות הסובלנות והדו קיום. צילום ארכיון

בהתמדה, בנאמנות ובמסירות, פעל שמעון פרס כל חייו על מנת שיהיה כאן טוב יותר". נוח על משכבך בין רגבי האדמה של הארץ שכה אהבת, של הארץ שידעה להוקיר לך תודה, של הארץ המרכינה כעת את ראשה, ובוכה. יהיה זכרו ברוך ומורשתו חקוקה בדברי הימים של מדינתנו".

• "בן אדם שחולם ולא מגשים את חלומו הוא חצי בן אדם"

גם רונן פלוט, ראש עיריית נצרת עלית הוציא הודעה מיד לאחר מותו של הנשיא לשעבר פרס. פלוט אמר כי נפלה בחלקו הזכות להכיר את שמעון פרס גם ברמה האישית. "ביליתי במחיצתו שעות איכות ולמדתי ממנו על תבונה ורגישות. פרס היה איש החלומות הכי מעשי שהכרתי, רגליו היו כל הזמן על הקרקע וידיו עסוקות בעשייה אינסופית, הוא ניצל כל זמן פנוי ולא הפסיק לחלום לרגע. לפני כשלושה חודשיים כשנבחרתי לראשות העיר פרס התקשר לברך אותי . הוא זכר את השיחה שהייתה לנו כמה חודשים קודם לכן כשסיפרתי לו על החלום שלי להיות ראש עיר ואמר שהוא מאוד גאה בי שפעלתי להגשמת החלום "בן אדם שחולם ולא מגשים את חלומו הוא חצי בן אדם" הזכיר לי. סיפרתי לו על הרצון שלי לקיים אירוע הוקרה לראש העיר לשעבר מנחם אריאב יבל"א, פרס מאוד שמח לשמוע ואמר שיגיע. הוא לא הצליח להגיע לאירוע אבל שלח מכתב ברכה ארוך ומרגש, ואותו הקריאה מנכלי"ת העירייה חוה בכר בטקס ההוקרה שקיימנו לאריאב.


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


פלוט אומר כי מורשת ההנצחה של פרס תהיה עמוסה בתובנות שיספיקו להחכים עוד הרבה דורות קדימה" הן ילוו את המחר וילמדו את הילדים שעוד לא נולדו לעם ישראל" אמר וסיפר כי "באחד הפעמים לקחתי את הנכד שלי דולב לביקור אצל פרס. הם הצטלמו ביחד והבן שלי אילן שהיה באותה העיר שלדולב יש כבר המון תמונות עם הנשיא פרס מביקורים קודמים עם סבא. פרס חייך ואמר בחוש ההומור המיוחד שלו "זה נכון, אבל לדולב אין תמונה עם החולצה שהוא לובש היום…"
פלוט אומר כי הוא לוקח משמעון פרס תובנות רבות אבל הראשונה שבהן היא האופטימיות." פרס אמר שפסימיסטים ואופטימיסטיים מתים אותו הדבר, הם רק חיים אחרת".

שמעון פרס חונך את מפעל וישיי במגדל העמק
שמעון פרס חונך את מפעל וישיי במגדל העמק

• פרס – אזרח כבוד של מגדל העמק

נשיא המדינה ה-9 של מדינת ישראל שמעון פרס ז"ל שהלך לעולמו, היה שותף מלא להתפתחותה של העיר מגדל העמק. פרס ז"ל ביקר אינספור פעמים במגדל העמק החל משנותיה הראשונות, ביקר במפעלים וחנך את המפעלים "וישיי" ו״אינזימוטק״. בשנת 1998 קיבל את אזרחות הכבוד של העיר מגדל העמק מידיו של ראש העיר הקודם שאול עמור ז"ל. כנשיא המדינה ביקר מספר פעמים במגדל העמק בתקופתו של ראש העיר הנוכחי אלי ברדה ואחד הביקורים הממלכתיים התקיים בבית הספר "יערת העמק" בניהולה של המנהלת דאז ליה גולן. כמו כן השתתף ביום הזיכרון במלאת שנה למותו של תושב העיר יהויכים גבאי ז״ל.

תמונות של הנשיא לשעבר שמעון פרס ז"ל בעמקים: