ראשי הרשויות קוראים לממשלה: "לתקצב בדחיפות את תכנית "מגן לעורף" מפני רעידות אדמה"

ראשי הרשויות שעריהם מוגדרות בסכנה מפני רעידות אדמה קיימו דיון חירום בהשתתפות אלי רגב מנהל מינהל לחירום וביטחון במשרד הפנים בדרישה מהממשלה לאשר בדחיפות תקציבים לתכנית "מגן לעורף" לחיזוק מבנים מפני רעידת אדמה. ביום שני דיון חירום בוועדת הפנים בכנס. צילום: דוברות עיריית מגדל העמק

לפי כל תחזיות המומחים וההסתברות, רעידת אדמה בישראל הייתה צריכה כבר להתרחש לפני מספר שנים, והיא יכולה להתרחש בכל רגע נתון וללא התרעה מוקדמת.
רק לפני מספר ימים נרשמו מספר של רעידות אדמה שהתרחשו בטורקיה ובסוריה אשר גבו את חייהם של אלפי בני אדם, כאשר חלק מהרעידות הורגשו גם בישראל ובמגדל העמק.
בשנת 2018 הוציא לדרך שר הביטחון דאז אביגדור ליברמן את תכנית "מגן לעורף", תכנית רב שנתית, שתוקצבה בסכום ראשוני של 500 מיליון שקלים והייתה אמורה להתחיל באופן מיידי עם הקצאה של חצי מיליארד כל שנה במשך 10 שנים. התכנית הייתה אמורה לתת מענה למיגון העורף בדגש על מיגון האזרחים, השירותים החיוניים והרציפות התפקודית בצפון הארץ מפני רעידות אדמה.
בפועל, פנו לא פעם ראשי הראשויות שמוגדרות בסכנה גבוהה מאוד לאשר בדחיפות תקציב להתחדשות עירונית ולתכנית "מגן עורף", כאשר בינואר בשנה שעברה נעשתה פנייה לממשלת בנט לפיד עם אביגדור ליברמן כשר האוצר בדרישה לתקצב את תכנית "מגן לעורף" ושום דבר לא נעשה למרות דו"ח מבקר המדינה, רעידות אדמה ופניית ראשי הרשויות.
רעידות האדמה בטורקיה הובילו את ראשי הרשויות המוגדרות בסכנה גבוהה, מגדל העמק, קריית שמונה, צפת, טבריה, חצור, עפולה, קצרין, ראש פינה, בית שאן ואילת, לקיים ישיבת חירום בנושא על מנת שיאושרו התקציבים לתכנית מיגון בהקדם.
ראש עיריית מגדל העמק אלי ברדה אמר: "אנחנו פונים לממשלה בדחיפות להתעורר, לצאת מהתרדמת, ולטפל במיגון הנדרש של אותן 10 הרשויות שנמצאות על השבר הסורי האפריקאי. מבקר המדינה כתב על כך דו"ח במיוחד בעקבותיו כינס שר הביטחון דאז את תכנית "מגן לעורף". הביקורת היא כלפי הממשלה שהזניחה את הנושא הזה. יש כאן דאגה גדולה המחייבת הערכות וכשירות מתאימה. ביום שני נתייצב כל עשרת ראשי הרשויות בכנסת לדיון חירום בועדת הפנים שתדון בנושא ונקים כל זעקה כדי שהממשלה תתעורר. ויפה שעה אחת קודם".