עפולה: תיקון היסטורי במרכז העיר

יצירת פסיפס שהוקמה לפני מספר שנים בשדרת הדקלים מרכז העיר עפולה הציגה את דגל ישראל עם טעות במיקומו הנכון של המגן דוד. השבוע תוקנה היצירה על פי הוראות והנחיות הדגל הרשמי. צילומים: דוברות עיריית עפולה

זהו סיפור על קצהו של מגן דוד. לפני מספר שנים הוקמו שתי יצירות פסיפס במרכז העיר עפולה. האחת הציגה את סמלה העיר עפולה והשנייה את דלג ישראל. בשנים האחרונות הגיעו ללשכת ראש העיר, מפעם לפעם, פניות של תושבים שטענו כי מיקומו של המגן דוד בדגל הוא הפוך.
הנושא הגיע לשולחנו של אבי אלקבץ ומבירור הנושא עלה כי צורתו של דגל המדינה והיחסים בין ממדיו נקבעו ופורסמו בהצהרה רשמית של מועצת המדינה הזמנית. על פי ההנחיות הרשמיות, לדגל מידות אורך ורוחב רשמיים (אורך 220 ס"מ ורוחב 160 ס"מ), שני צבעים (כחול ולבן) כאשר הרקע הוא לבן ועליו שני פסי תכלת 25 סנטימטרים רוחב הפס, נטויים לכל אורכו של הדגל מצלע אל צלע. באמצעו של הרקע הלבן, בין שני פסי התכלת ובמרחק שווה משניהם יוצב מגן דוד עשוי שישה פסי תכלת המצטרפים לשני משולשים שווי צלעות, שבסיסיהם
מקבילים לשני פסי התכלת וקדקודיהם מצביעים על הפסים הכחולים.

ראש העיר מציג את היצירת הפסיפס המתוקנת והנכונה. צילום: יצירת האמנות השגויה לפני התיקון. צילום: דוברות עיריית עפולה
ראש העיר מציג את היצירת הפסיפס המתוקנת והנכונה. צילום: יצירת האמנות השגויה לפני התיקון. צילום: דוברות עיריית עפולה

במילים אחרות, פניות התושבים אכן היו צודקות, לפיהן מגן הדוד ביצירת הפסיפס מוקם בצורה הפוכה להנחיות. בעיריית עפולה פנו לאומן פסיפס שיתקן את הטעות ובימים האחרונים, אכן, זו תוקנה. גורמים באופוזיציה ניסו משום מה להתנגד לתיקון וכטענה הציגו טעות היסטורית אחרת אך עד מהרה הבינו גם הם כי מדובר בטעות שטוב ונכון שתוקנה.
ראש העיר אבי אלקבץ, התייחס לתיקון ואמר: "אחרי שהאירו את עיני בדקתי בעצמי ואכן מצאתי שמדובר בטעות וביקשתי לתקנה בהקדם. אני שמח שבימים האחרונים זה קרה והדגל תוקן. חג העצמאות אמנם מאחורינו אבל אני יכול להבטיח שאנו נמשיך להניף את דגל ישראל בכל פינה בעיר".