עפולה: רשת שחקים "מתגייסת" עבור הקהילה

תוכנית פעילות יומית מגוונת למשפחות והילדים בעיר, סיוע למפונים מהדרום, הרצאות מקצועיות להפגה ותמיכה רגשית וחיזוק העורף במפגשים מחזקים והפגתיים – פנים אל מול פנים. ברשת שחקים עפולה נרתמו מיד עם פרוץ הלחימה לייצר שיגרה וביטחון לקהילות השונות בעיר- על רקע המציאות הרגישה והמורכבת שאותה חווה החברה הישראלית בימים אלה. צילום: רשת שחקים

חלוקת ערכות ציור

החל מתחילת המלחמה התייצבו עובדות ועובדי רשת שחקים בעפולה על מנת לסייע במאמץ העירוני והלאומי, תוך כדי עשיית התאמות מהירות לסטטוס הלחימה החדש, התמקדות במיפוי הצרכים, והערכות מהירה וממוקדת לעריכת פעולות אקטיביות ופעילויות הפגה עבור התושבים בכל מנעד הגילאים בעיר.
במסגרת זו, בימים הראשונים של הלחימה הקשה בדרום, חולקו מדי יום על ידי עובדי הרשת 200 ערכות פעילות דיגיטאליות ופיזיות לילדים תושבי העיר וכן למפוני הדרום, שהתארחו בבירת העמק. (ניתן להתעדכן על מיקומי חלוקת הערכות בתוכניה המפורסמת בפייסבוק וכוללת בנוסף רעיונות לפעילות עם הילדים וסרטוני הפעלה).
במקביל הפעילה הרשת הדרכות להורים בזום בעברית וברוסית, הוציאו משלוחי ספרים מהספרייה העירונית והעבירו חוגים דרך הזום. באחת ההצגות נחשפו למעלה מ-120 ילדים, הכל על מנת להפיג את החששות הטבעיים שיש בקרב הילדים ולנסות ולשמור על מסגרת עבורם.


"ברגעים אלו נמדד כוחנו ואנו רואים ומזהים את עוצמתנו כחברה חזקה. אני שמח לראות את כל הצוותים שלנו נרתמים למשימות ולמטרות שהצבנו במשנה מרץ. עם ישראל חי וחזק מתמיד"


כמו כן עובדי שחקים יצאו לחזק את כוחות הביטחון בעיר ושלחו להם פינוקים בשותפות עם בעלי עסקים. כחלק מהסולידריות מדריכי החוגים והעובדים יצאו לסייע בהפעלות למשפחות מהדרום שנמצאים בעיר ובקרבתה. כוחות הביטחון ברחבי העיר זוכים גם הם לחיבוק רחב על ידי עובדי הרשת ובמקביל העובדים מסייעים למשפחות המפונים מהדרום שאוכלסו במעונות הסטודנטים של המכללה האקדמית עמק יזרעאל ובקיבוץ מזרע.

• מתחברים לזום און ליין

מעבר לפעילות הרחבה עבור קהילת הילדים בעיר, ברשת העניקו מענה גם להורים שנמצאים גם בלחצים נוכח הלחימה בשתי החזיתות בדרום ובצפון, ובעקבות המתח הרב שהצטבר לאחר המתקפה הרצחנית של מחבלי החמאס בעוטף עזה. לצד זה גם ניתן דגש לעומסים הרגשיים שנוצרו במשפחות בעקבות הסגירה הראשונית וההרמטית של כל מוסדות החינוך בישראל. ברשת שחקים היו מודעים לעובדה שהשהות המוגברת בבית יוצרת סטרס טבעי ובשלב ראשוני של המערכה קיימו מספר מפגשי זום חשובים. הראשון, עם מדריכת ההורים עינת מאור בנושא: "העברת מידע בטוחה לילדים במצב חירום". המטרה: תיווך המידע בצורה נכונה והצפה של החששות הטבעיים – הן של ההורים, והן של הילדים.


"זמן קצר לאחר שהבנו שהלחימה הולכת ללוות אותנו בתקופה הקרובה, בנינו תוכניות מסודרות ויום יומיות עם תכנים מגוונים, גם ברשת וגם פיזית, הכל במטרה לתת מענים לילדים, הורים ולכל הקהילות שאנחנו עבורם פה בשגרה"


מפגש זום שני נערך עם ד"ר אנאבלה שקד, אוטוריטת הורים מוערכת, מדריכת הורים בגישה האדלריאנית ומוסמכת בין-לאומית כמאסטר באימון. שחקים תיווכה מפגש וירטואלי זה באמצעות עדכון דף הפייסבוק של הרשת. בשיחה ההורים קיבלו כלים כיצד לתת מענה לפחדים שנוצרו בקרב הילדים בתקופה הרגישה שאנו חווים, איך מומלץ להגיב בשעת חירום, ואיך לתמוך ולחזק בילדים שמצויים במצוקה ומתמודדים עם מציאות קשה מנשוא ולעיתים אף חוסר אונים. להורים התאפשר גם לשאול שאלות אישיות, כל אחד מהקושי שאיתו הוא מתמודד ונושא.

התגייסות למען הקהילה
התגייסות למען הקהילה

מפגש הזום השלישי אליו יכלו ההורים להיכנס – אף הוא בתיווך הרשת – היה של משרד החינוך בשיתוף פיקוד העורף והנהגת ההורים הארצית ובמסגרתו הוזמנו ההורים להרצאה עם פרופ' יורם יובל וסא"ל טלי ורסנו אייסמן. במהלך ההרצאה ההורים קיבלו כלים וכוחות הוריים לעת הזו.
המפגש הרביעי היה מפגש בנושא "הורות בזמן חירום- אתם לא לבד", עם מדריכות ההורים שרית יצחק ועינת דניאל, בו ניתנו כלים להתמודדות עם מצבי חירום במיוחד לאור התקופה אותה אנו עוברים. במפגש ניתן זמן לשאלות וכלים פרקטיים.

משתתפי חוג לציור שהגיעו לבית אשכול לעסוק באומנות באווירה חמימה ונעימה- עם הורה שילה כשדי
משתתפי חוג לציור שהגיעו לבית אשכול לעסוק באומנות באווירה חמימה ונעימה- עם הורה שילה כשדי

• הפגה בשגרה המתוחה

בדף הפייסבוק של הרשת הוזמנו המשפחות גם לייצר בשעות הרבות בבית גינת ירק מקצוות של ירקות שאנחנו צורכים בבית מדי יום ביומו. בדף גם פורסמו מדי יום הצעות לפעילויות הפגה מהנות ומגוונות עבור הילדים. לדוגמא: סרטוני הדרכה להכנת בועות סבון ביתיות שצולם עם צוות הגיל הרך ברשת, יצירה של משחק – מבוך תוצרת בית, מקופסת נעליים, הכנת בצק מלח, כדורי שוקולד וכריכי פרצוף, הכנת תיאטרון בובות מגרביים, בניית אוהל ביתי פרי דמיונם של הילדים בו הילדים יכולים להסתתר, לשחק במשחקי קופסא ואפילו לאכול ארוחה משפחתית יחד. עוד פעילויות שקידמו בשחקים: יצירת משחק תפוס את הכדור וקליעה למטרה. כחלק מהתקופה המורכבת שאנו נמצאים בה, הוצבו חיילים בכל מתנ"ס ואולם ספורט בו הרשת פועלת וזאת על מנת לאפשר פעילות הפגתית לילדים עד כמה שניתן, ברשת עדכנו כי הם שמחים לראות את המשתתפים חוזרים לפעילות סדירה, כמובן בביטחון מלא ובהתאם להוראות פיקוד העורף.

אוהבים ומחזקים: חלוקת חלות
אוהבים ומחזקים: חלוקת חלות

• "אנו מחויבים לקהילה"

"הפעילות במתנ"סים חשובה לילדים וההורים במיוחד בתקופה מורכבת זאת", הוסיפה אמילי זיידל, מנהלת תחום קהילה ואירועים בשחקים, "זמן קצר לאחר שהבנו שהלחימה הולכת ללוות אותנו בשבועות הקרובים ואולי אף יותר, בנינו תוכניות מסודרות ויום יומיות עם תכנים מגוונים, גם ברשת וגם פיזית, הכל במטרה לתת מענים לילדים, הורים ולכל הקהילות שאנחנו עבורם פה בשגרה. הקפדנו על תכנים איכותיים, מקצועיים ומגוונים ונעשה זאת באהבה גדולה ובמחויבות מלאה ככל שנדרש – גם בתקופה הקרובה".
דניאל בן, מנכ"ל הרשת שגויס למילואים כמו רבים אחרים הוסיף: "בתקופה כה רגישה, בה כל החברה הישראלית מתגייסת ומגויסת בחזית ובעורף, אנו מחויבים לסייע גם לתושבים ולקהילות ויש לנו את כל הכלים והיכולות לעשות את זה. מהר מאוד לעניינים והתושבים קיבלו מענים רחבים, בעיקר נכנסנו ההורים והילדים שלהם יש התמודדויות מורכבות ומאתגרות בעקבות הלחימה. ברגעים אלו נמדד כוחנו ואנו רואים ומזהים את עוצמתנו כחברה חזקה. אני שמח לראות את כל הצוותים שלנו נרתמים למשימות ולמטרות שהצבנו במשנה מרץ. עם ישראל חי וחזק מתמיד".

עפולה: מטמיעים את מהפכת ה"צדק התחבורתי"

|

כללית: חייה של מטופלת ניצלו בזכות עירנותו של הדימותן (רנטגנאי)

|

ברוח התקופה: הרמת כוסית לחג הפסח במכללה הטכנולוגית נוף הגליל

|