ברוח עמק יזרעאל: ירידי חקלאות לחיזוק הכלכלה המקומית

פיתוח הכלכלה המקומית, חיזוק העסקים, שיתופי הפעולה, חשיפת עמק יזרעאל כיעד תיירותי אטרקטיבי והירידים שנערכים לאורך כל השנה. מאיה קדוש, מנהלת מחלקת התיירות במועצה, מסבירה על הפעילות ממוקדת המטרה שנערכת במטרה לסייע לתיירנים, ובאילו דרכים מייצרים תוכן מושך קהל לצד שמירה על מורשת העמק והאותנטיות.

אייל בצר. מקומי זה הכי. צילום: שאול רחמים

חלוציות, חקלאות ומורשת הם ערכים שמוטמעים בדי.אן.איי של המועצה האזורית עמק יזרעאל ובאים לידי ביטוי בכל מרחבי הפעולה שלה, ובמשנה תוקף במחלקת התיירות.
את המחלקה מנהלת מזה כשנתיים מאיה קדוש, בת העמק, מקיבוץ יפעת (נשואה + 3).
אחד התחומים בהם מתמקדת המועצה הוא קיום ירידים שמתקיימים ברוח העמק. מדובר בארבעה ירידים מרכזיים שמטרתם לחשוף תוצרת מקומית, תוצרת חקלאית, יוצרים ואומנים, תוך חיזוק העסקים הקטנים במגוון תחומים. "הירידים מתקיימים באתרי תיירות ברחבי המועצה ומאפשרים גם חשיפה לאתר עצמו ולאפשרויות בילוי בקרבת המקום", מסבירה קדוש.


"מאז הקורונה היחס לתוצרת מקומית וחיזוק חקלאים ויצרנים מקומיים וקרובים – הפכו לחשובים ומושכים יותר ובכך יש ערך מוסף גדול – לחשוף אותם, לתת להם את המקום המכובד שמגיע להם ולפרגן להם"


בימים אלה, עם בוא האביב, מתקיים היריד הראשון לשנה זו – 'יריד תוצרת העמק'. היריד יתקיים באתר רכבת העמק בכפר יהושע והוא חלק משיתוף הפעולה של המועצה האזורית עמק יזרעאל והמועצה לשימור אתרים. משתתפים ביריד חקלאים עם תוצרת מקומית טרייה – פירות, ירקות, תבלינים, פיצוחים, שמן זית, יין, דבש, ממרחים, גבינות, לחמים ומאפים, שוקולד, תמרים, פרחים, סבונים וקרמים, דוכני מזון ועגלות פודטראקס. לצד דוכנים אלו משתתפים יוצרים ואמנים שונים תושבי המועצה שבאים להציג ולמכור את תוצרתם ואת יצירותיהם.
במהלך היריד יתקיימו סיורים מודרכים באתר רכבת העמק הכוללים ביקור במוזיאון הרכבת וסרט, תערוכת אמנים של "יוצרים מן הכלל", פינות ישיבה לפיקניק, ומסיבת אוזניות כיפית לכל המשפחה.

• קהלי יעד רחבים

במהלך השנה יתקיימו ירידים נוספים עם דגש על תוצרת מקומית. "הקונספט המרכזי של הירידים הוא חשיפה וחיזוק הכלכלה המקומית", מדגישה קדוש, "המטרה הראשונה והחשובה ביותר של מחלקת התיירות זה לחזק את הכלכלה המקומית ולכן גם האירועים והירידים הם חלק מהיעדים למימוש מטרה זו".
ומי קהלי היעד? לדברי קדוש מי שמגיע הם בעיקר תושבי העמק והאזור, משפחות, מטיילים, גמלאים וקבוצות מאורגנות.

יריד באתר רכבת העמק בכפר יהושע
יריד באתר רכבת העמק בכפר יהושע

איך אתם מבדלים את הירידים והפעילויות ומעניקים להם ערך מוסף בתוך כל שפע האירועים שמתקיימים באזור?
"הערך המוסף של האירועים האלו הוא התוצרת המקומית – תוצרת העמק. מאז הקורונה היחס לתוצרת מקומית וחיזוק חקלאים ויצרנים מקומיים – הפכו לחשובים ומושכים יותר ובכך יש ערך מוסף גדול – לחשוף אותם, לתת להם את המקום המכובד שמגיע להם ולפרגן להם באירועים שכאלו. בתוך כל שפע האירועים אני משתדלת לשמור על ערכי העמק, ועל האותנטיות שיש לעמק יזרעאל להציע. לייצר תוכן שמושך את הקהל ולקיים אירועים בכל רחבי המועצה".
במועצה מוסיפים כי לפני כל אירוע מתקיימת חשיבה ובניית תוכנית לייצר ערך מוסף, תוכן, פרסום ועוד, שימשכו את הקהל הרחב. מרבית האירועים והירידים בפרט מתמקדים בערכי העמק – חלוציות, חקלאות, מורשת, טבע, ואנשים.

• "ככל שיותר תיירנים ישתפו פעולה ביניהם ויבינו את החוזק שיש למגוון להציע – כך כולם ירוויחו"

לצד האירועים, קדוש אומרת שהם מוצאים חשיבות רבה לשיתופי הפעולה עם עסקי התיירות. "ראשית, מתוך הבנה שיש אינטרס משותף לכולם והמועצה רוצה לעזור, לתמוך, לקדם, לחשוף ולעשות למען עסקי התיירות", היא מחדדת, "שיתופי פעולה נערכים במהלך כל השנה. לדוגמא: 'סיורי נעים להכיר' שמתקיימים במרחב המועצה ומיועדים לכל העוסקים בתיירות כדי לחזק את ההיכרות ההדדית. בסיורים אלו אנחנו מבקרים בכל פעם באזור או בישוב אחר במועצה ונחשפים לכל ההיצע התיירותי. במפגשים גם מתחזקים ההיכרויות והשותפות בין התיירנים וזה תורם לחיזוק המרחב. ככל שיותר תיירנים ישתפו פעולה ביניהם ויבינו את החוזק שיש למגוון להציע – כך כולם ירוויחו. בנוסף, עסקי התיירות משתפים איתנו פעולה על בסיס יומיומי, אם זה באירוח כתבים, באירועי שיא, בהצגה, בתערוכות, בחיבורים, והשתתפות בסדנאות".