עמק יזרעאל: סדנה לגברים על התמודדות עם אתגרי האבהות בת ימינו

רגשות, חיי היום יום, השינויים בחיים, משמעותיות, היחסים הזוגיים, והפער בין מודל האב המסורתי שרבים מהגברים מכירים מחייהם, לדגם האב שהם מעוניינים לייצר לעצמם. בעמק יזרעאל נערכה סדנה ייחודית לגברים על התמודדות עם אתגרי האבהות בת ימינו.
צילום: צילום: עידו רומיאנק

המחלקה לשיווין מגדרי במועצה האזורית עמק יזרעאל, בשיתוף עם מרכז הצעירים ואגף קהילה ורווחה במועצה, הובילו מיזם ליצירת 'מעגלי אבות', שמטרתו לפתח שיח רגשי בקרב גברים, תושבי העמק, על ההתמודדות עם אתגרי האבהות, בת ימינו. זאת, על מנת לייצר קהילה שהחברים בה מדברים על רגשות ומשתפים בהתמודדות עם חיי היומיום באמצעות שיח, שלא בהכרח מתקיים במשפחה, בעבודה, או במפגשים אחר הצהרים.
במסגרת זו, שמונה אבות שאינם מכירים זה את זה, ביקשו לעצור לרגע ולחשוב ביחד – מה זה אומר להיות אבא ואיזה אבות היו רוצים להיות. השמונה נפגשו בסדנה, בהנחיית עידו רומיאנק – עו"ס קליני ומנחה קבוצות, שהתקיימה במרכז הצעירים של המועצה, בגניגר.
במשך שמונה מפגשים, דנו במשמעותה של האבהות החדשה; הצפיות של כל אחד מעצמו, הרגע בו הפך להורה ומה השתנה בחייו, איך להיות אבא משמעותי תחת עומס הפרנסה, אתגרים שונים מול הילדים, היחסים עם נשותיהם כשהילדים קטנים, כיצד לממש עצמנו בתוך ההורות, מה אני עושה כמו אבא שלי ומה הייתי רוצה לשנות ועוד.
בכל מפגש התקיים שיח, לאחריו פעילות משותפת ובחלקה האחרון, נתנו מקום למי שבחר לשתף את הקבוצה על אתגר באבהות שלו. בקבוצה עלו אתגרים רבים ומגוונים והמנחה עודד את החברים לשתף את הקבוצה במצבים, בהם חשו באופן דומה.

• בלי 'פילטרים' ובלי 'הצגות'

האבות סיפרו על רגעים דומים, ואף שיתפו בתוצאות שהביאו מזור לילדיהם. כך נוצרה תחושת הקלה בקרב כל מי שהבין שהדברים לא קורים רק אצלו. "קסמים" כאלה מתרחשים במעגלי גברים, למיניהם!
המנחה עידו רומיאנק, שיתף: "לפני 10 שנים, התחלתי לעבוד בשירות בתי הסוהר, בהנחיית קבוצות אסירים, הכלואים בגין עבירות אלימות. דווקא שם, במקום עם רמות הטסטוסטרון הגבוהות ביותר שיש, הבנתי את הכוח של קבוצת גברים – מקום שבו ניתן לדבר בכנות על מה שעובר עלינו, בלי 'פילטרים' ובלי 'הצגות' ולקבל תמיכה ועידוד (ולפעמים 'בעיטה בתחת') מגברים אחרים, שאכפת להם מאתנו".
המנחה שיתף מניסיונו, עת שהה בשליחות בטורונטו, קנדה – שם, מצא עצמו בחדר עם  גברים זרים, מדבר על קשיי המעבר, העבודה בשפה זרה, אתגרי הגידול של בתו הבכורה, המרחק מהמשפחה, התרבות והוויכוחים עם אשתו, סביב נושאים אלה. בכל מפגש התחזק והבין שביכולתו לשנות את מציאות חייו. כשחזר לארץ, החליט להקים סדנאות כאלה לאבות וקבוצות לגברים. לטענתו, מרבית האבות אינם חסרים בכלים או בידע ואלה שחסרים בכך, יודעים לרכוש זאת. מה שחסר, לרוב הגברים, כדי להיות אבות נוכחים יותר, מעורבים ואכפתיים – זה לא לפחד להרגיש ואף לבטא רגשות: "אבהות הינה שמחה גדולה ועם זאת, מזמנת פחדים, איומים, תסכול וגאווה, צורך להיות יחד וצורך להתרחק. המרחב המשפחתי לא תמיד בטוח עבורם. ביקורת, תחושת נחיתות ולגיטימציה חברתית מרחיקות, לעתים, אב מתפקידו. לכך מתווסף הפער בין מודל האב המסורתי שרבים מהגברים מכירים מחייהם, לדגם האב שהם מעוניינים לייצר לעצמם. "מעגלי גברים, שמתחילים לקום ברחבי הארץ, מאפשרים לכל מי שמגיע, לשתף, ללמוד ולצאת מחוזק, עם כלים להתמודדות."
בסיום הסדנה, האבות שיתפו על עוצמת החוויה והשינוי העצום שעשו בחייהם, בעקבותיה. הם הודו למנחה על מפגשים עוצמתיים ומלאי רגשות, שעזרו להם להיפתח, להקשיב, לשאול ולהיעזר האחד בשני כדי להשתפר. כולם אף בחרו להגיע לסדנת ההמשך, בשנה הבאה.
שי בן דוד מנהלת המחלקה לשוויון מגדרי במועצה: "המחלקה לשוויון מגדרי מקדמת תחומים 'שוברי' הסללה מגדרית, מחזקת ומפתחת תחומים, שלעתים, פחות מוכרים לכל מגדר. למשל: גברים – שיח רגשי על אבהות נוכחת, נשים – סדנת תיקונים בבית, הקמת פורום לקידום שוויון מגדרי ועוד.
התכנית 'קבוצת אבות' קמה ביוזמתה של המועצה האזורית עמק יזרעאל ובמימונה. לאור הצלחתה של הקבוצה הראשונה, פָּנֵינוּ אל הקבוצה הבאה, שתיפתח מיד אחרי החגים. פרטים והרשמה יפורסמו באתר המועצה."
אייל בצר ראש המועצה: "אנו רואים חשיבות רבה בהקמת מסגרת שמאפשרת שיח פתוח לאבות ומעניקה כלים להתמודדות עם אתגרי האבהות, בת ימינו. השוויון המגדרי שאנו מקדמים, בא לידי ביטוי, גם באמצעות מיזמים כאלה. קבוצת אבות מעניקה הזדמנות פז לכל אב בעמק לשתף בהתמודדויות מחייו האישיים ובה בעת, ללמוד מניסיונם של אחרים. המועצה תמשיך לקדם יוזמות מבורכות בתחום ולתמוך בהפעלתן, לרווחת התושבים."

 

״כבר שנים שאבא שלכם בוגד באימא שלכם״: הודעת הוואטס אפ שהובילה לפיצוי של 40,000 ש״ח

|

"אני יודעת לחבר. זה מה שאני עושה 30 שנה בכל התפקידים שביצעתי"

|

"כשראיתי את החורבות הרגשתי מושפל. זה היה מראה מעליב ברמה האישית והלאומית"

|