עבר, הווה, עתיד: גן ציבורי מיוחד נחנך בלב עפולה

הגן יושב על התל העתיק של עפולה ומשלב בתוכו את המצודה מימי הביניים לפני כ-800 שנה

לפני חג סוכות נחנך גן ציבורי מיוחד ברחוב דב ברכאן בלב העיר עפולה. על טקס חנוכת הגן ניצח בית ספר יסודי 'בית זאב' בעפולה, בהשתתפות ראש העירייה יצחק מירון ונציגי העירייה, ארכיאולוגי רשות העתיקות, צוות התכנון אדר' ערן מרדכוביץ מרשות העתיקות ואדר' רקפת סיני ואדר' אסנת קסלסי-קוצר של ארא אדריכלות נוף, מנהלת בית הספר הגב' נירה לפס, ומורי ותלמידי בית הספר. בטקס נאמרו ברכות ותודות לכל העושים במלאכה, ונגזר הסרט בכניסה לגן ע"י ילדי בית הספר יחד עם ראש העיר ומנהלת בית הספר, ראש ענף ביצוע במינהל שימור ברשות העתיקות מר יורם סעד וראש צוות השימור אילן פחימה. עיקר התוכנית המרגשת הופקה ע"י ילדי כיתה ו' של בית ספר בית זאב, אשר סיפרו את תולדות האתר ואת חיבורם לעיר שלהם עפולה בדקלום, בשירה ובריקוד. לדברי נירה לפס, מנהלת בית הספר, "הקשר של בית הספר לגן הארכיאולוגי התחיל בשנת 2015 כאשר ילדי כיתות ו' השתתפו בחפירות. השנה הילדים התחברו לפרויקט של ע"י לימוד ערכים וחיבור לשורשים ולמורשת, והכנת הטקס. הכוונה שלנו היא שבית הספר ימשיך לטפח את האתר וגם להנות ממנו."
במשך שנים רבות השטח בין הבתים ברחוב ברכאן היה מפגע סביבתי, ורק קיר אבן עתיק או שניים שביצבצו בין הקוצים והלכלוך העידו שיש כאן אתר עתיקות 'אל געת'. ביוזמה של רשות העתיקות, ובכוחות המשותפים של רשות העתיקות, עיריית עפולה, "ציוני דרך" במשרד ירושלים והמורשת, והמתכננים היועצים והמבצעים, השטח הפך לפנינה של ממש, גן עם מתקני משחק ופינות ישיבה, ושרידים ארכיאולוגיים ושילוט אשר מספרים את סיפור תולדות עפולה מתחילת התיישבותה.


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


העיר עפולה אמנם נוסדה בשנת 1925 אחרי שיהושע חנקין רכש את האדמות ממשפחת סורסוק בביירות, אבל תנאי המקום – מקורות המים, האדמות הפוריות והשליטה על שתי הדרכים הראשיות ממצרים לסוריה ומהים התיכון לעבר הירדן – עודדו התיישבות כאן משחר ההיסטוריה. חפירות ארכיאולוגיות רבות שנערכו בעפולה במהלך השנים חשפו שרידי יישובים מתקופת הברונזה הקדומה סביב 3000 לפסה"נ, ועד התקופה הצלבנית והממלוכית, אז נבנתה המצודה ששלטה על הדרך העתיקה ושסביבה הוקם הגן. חפירה ארכיאולוגית שנערכה במצודה לטובת הפיתוח ע"י ד"ר יפתח שלו מרשות העתיקות, חשפה את הפתח הראשי של המצודה, שלא היה מוכר עד כה. בנוסף לטקס החנוכה בבוקר, התקיים אחה"צ סיור מודרך באתר לקהל הרחב בהדרכת הארכיאולוג ד"ר יפתח שלו ואדריכל השימור ערן מורכוביץ.
לדברי אדר' ערן מרדכוביץ, ממינהל שימור ואדריכל מרחב צפון של רשות העתיקות, שתיכנן את הגן ושימור עתיקותיו, "בהקמת הגן שילבנו ערכים רבים – גן ציבורי נגיש נקי ובטוח עם מקומות משחק ופינות ישיבה מוצלים, שימור והנכחת המצודה, והעשרת המבקר אודות אתר העתיקות ותולדות עפולה". ערן ממשיך, "הגן מיועד לרווחת התושבים, ילדים ומבוגרים, ובנוסף, סידור הספסלים הותאם במיוחד לאפשר לימוד חוץ בית-ספרית של כיתה או של קבוצת מטיילים."