נפגעת בתאונת דרכים? דע את זכויותיך

בעידן המודרני ע"פ הסטטיסטיקות אדם עובר בחייו לפחות תאונת דרכים אחת בחייו. קבלו מידע ראשוני ועצות מעשיות שיעזרו לך להתמודד עם תאונת דרכים. מאת עו"ד מוחמד חליחל מומחה בתחום התעבורה. המחשה: צילום ע"י בקסיין פליקר

תאונות דרכים ידועות כאויב מספר אחד שלנו, יותר אנשים נפגעים בעקבות תאונות דרכים מאשר בעקבות כל גורם אחר, הסטטיסטיקות מראות כי כל אחד מאיתנו ימצא את עצמו מעורב בתאונת דרכים אחת לפחות במהלך חייו, לכן חשוב לכולנו לדעת מהן הזכויות שלנו והכיצד עלינו לפעול בעת התרחשות תאונה, להלן יובא מידע ראשוני תמציתי ומספר עצות מעשיות ליישום לאחר פגיעה בתאונת דרכים.

עו"ד מוחמד חליחל ועו"ד סיוון אוחנה
עו"ד מוחמד חליחל ועו"ד סיוון אוחנה

חשוב לציין כי המידע שיובא להלן הינו ראשוני בלבד ואינו מהווה ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי ובכל מקרה יש לפנות לעו"ד מומחה בתחום על מנת למצות את זכויותיך.

• מה אומר החוק?

נושא תאונות הדרכים מוסדר  בחוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים, תשל"ה-1975 אשר לפיו די אם נגרם לאדם נזק גוף כלשהו בתאונת דרכים על מנת שתקום זכאותו לפיצוי ואין כל רלוונטיות לשאלת האשם בתאונה, כלומר גם אם הנפגע היה אשם בתאונת הדרכים אין הדבר מעלה ו/או מוריד לצורך קבלת הפיצויים, למעט נפגעים אשר זכאותם הוגבלה בחוק עצמו כמו לדוגמה מי שגרם לתאונה במתכוון, מי שנהג ברכב ללא ביטוח חובה, מי שנהג ברכב ללא רישיון נהיגה בתוקף (ויש לכך גם חריגים בחוק).

• מי האחראי לנזק?

נוסע ו/או נהג הרכב תובע את מבטחת החובה של הרכב בו נסע בעת התאונה. הולך רגל תובע את מבטחת החובה של הרכב אשר פגע בו. נפגע אשר יש לו עילת תביעה מכוח חוק הפיצויים, לא יהיה זכאי לתבוע כל גורם אחר מכוח כל חוק אחר, עקרון זה הקבוע בחוק הפיצויים קרוי "עקרון ייחוד העילה".


רכב אשר אין  ברשותו ביטוח חובה המכסה את השימוש בו או הרכב הפוגע אינו ידוע כמו במקרה של "פגע וברח" – תוגש התביעה כנגד קרנית – קרן לפיצוי נפגעי תאונות דרכים, אשר הוקמה מכוח חוק הפיצויים בייחוד למטרה זו


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


נהגים רבים אינם מודעים לכך כי במידה ונפגעו בתאונת דרכים עקב רשלנות נהג רכב אחר, עדיין תביעתם לעניין פיצוי פגיעת הגוף תהיה כנגד המבטחת של הרכב שלו ולא בהכרח כנגד המבטחת של הרכב ו/או הנהג האשם בגרימת התאונה.

• כיצד על נפגע תאונת דרכים לפעול?

קודם כל מומלץ לתעד את אירוע התאונה לרבות רישום פרטים מלאים של הרכבים המעורבים, פרטי הנהגים, צילומים ממקום התאונה, יש לפנות מוקדם ככל הניתן לקבלת טיפול רפואי ולוודא שכל תלונותיכם תועדו כראוי על ידי הרופא, יש להקפיד על מילוי הוראות הרופאים המטפלים ועל שמירת רצף טיפולי, מקום שנדרש, להקפיד לקבל אישורי מחלה ככל שנעדרתם מהעבודה עקב התאונה.
יש לשמור את מלוא התיעוד הקשור לתאונה ובכלל זה תיעוד רפואי, אסמכתאות בגין הוצאות
כמו קבלות על רכישת טיפול תרופתי, קבלות על תשלום לרופאים, קבלות בגין נסיעות לטיפולים, אסמכתאות בגין תשלום עבור עזרת צדדי ג' (ככל שניתנה עזרה בשכר) וכיוצ"ב.


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


יש לפנות מוקדם ככל הניתן לתחנת המשטרה לצורך הוצאת אישור משטרה, יש לשמור את כל הפניות למוסד לביטוח לאומי לרבות וועדות רפואיות, יודגש כי בניגוד לדיני הנזיקין, בחוק  הפיצויים אין אפשרות להגשת חוות דעת רפואית בעת הגשת התביעה בבית המשפט כנגד חברת הביטוח,  בית המשפט עצמו ממנה את המומחים הרלוונטיים לפגיעות הגוף של התובע בהתאם לבקשת התובע וזאת על מנת שהתובע יוכל להוכיח את נזקיו הרפואיים ונכותו (ככל שיש) מהתאונה.

• מה קורה אם לנהג אין ביטוח ו/או מדובר בתאונת פגע וברח?

רכב אשר אין  ברשותו ביטוח חובה המכסה את השימוש בו או הרכב הפוגע אינו ידוע כמו במקרה של "פגע וברח" – תוגש התביעה כנגד קרנית – קרן לפיצוי נפגעי תאונות דרכים, אשר הוקמה מכוח חוק הפיצויים בייחוד למטרה זו כאשר חלק מפרמיית ביטוח החובה מופרש לקרן למימון פעולותיה.
קרנית מטפלת בנזקי גוף בלבד ומפצה נפגעי תאונות דרכים שאין בידם לתבוע מבטח היכול לפצותם על הנזק שנגרם להם במקרים המנויים בחוק.

 

גיוס חרדים לצה"ל – מהלך משפטי ראוי, האמנם?  

|