נפגעתם בתאונת דרכים? דעו, מגיע לכם סיוע כספי ראשוני

כאשר אתה נפגע בתאונת דרכים, מעבר לאי הנעימות, לסבל הפיזי המגבלות הזמניות או הקבועות בעקבות הפגיעה, ישנם היבטים נוספים כמו פגיעה ביכולת ההשתכרות ועוד. לכך החוק מתייחס בחוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים, תשל"ה-1975. על החוק מרחיבה בטור, עו"ד סיוון אוחנה

• מהו תשלום תכוף?

תשלום תכוף הוא מתן סכום כסף לנפגע ואשר מהווה למעשה מעין סכום "על חשבון הפיצוי" , הוא למעשה סיוע כספי ראשוני לנפגע ונועד להקדים את החיוב העיקרי עד שתסתיים תביעתו ויקבל את מלוא הפיצוי לו הוא זכאי, התשלום התכוף מנוכה מסכום הפיצוי הסופי שייפסק לטובת הנפגע עם סיום תביעתו.

• מה מטרתו של תשלום תכוף

מטרת התשלום התכוף להקל באופן מיידי על הנפגע על מנת שלא יישאר ללא שום מקור הכנסה למחייתו הוא ובני משפחתו הסמוכים על שולחנו ושלא יגיע לחרפת רעב ועל מנת שרמת החיים של הנפגע לא תיפגע ולהחיש את התשלום לנפגע ולהבטיח כי בתכוף לאחר התאונה, ועוד בטרם סיום הליכי המשפט, יקבל הנפגע תשלום בגין צורכי הריפוי, הסיעוד והמחיה שלו ושל בני משפחתו שפרנסתם עליו וצרכי מחייתם של התלויים בו כדי למנוע סבל מן הזכאי לתשלום, וכדוגמת המזונות הזמניים אין הכוונה אלא לתרופת ביניים שאיננה באה במקום ההכרעה לגופה.

• למי התשלום משולם?

תשלום תכוף משולם בד"כ לנפגע באורח קשה ו/או למי שברור בנסיבותיו שייאלץ להיעדר מעבודתו למשך פרק זמן ממושך ואין לו מקורות הכנסה, לצורך בחינת גובה התשלום התכוף ביהמ"ש מביא בחשבון, בין היתר, את הכנסתו של הנפגע לפני התאונה ממשכורת, שכר עבודה, משלח יד, עסק או מכל מקור אחר, וכן את הוצאותיו מתוך הכנסה זו לצרכי מחיה בתקופה האמורה לפני התאונה, ואת הכנסותיו לאחר התאונה ממשכורת, שכר עבודה, משלח יד, עסק, קצבה עקב התאונה או מכל מקור אחר, ואת הוצאותיו לאחר התאונה. נפגעים באורח קל שבמהרה ישובו לעבודתם אינם זכאים בד"כ לתשלום תכוף.

• מה זה צרכי מחיה?

צרכי מחיה לפי הגדרתם בתקנות הם צרכי מזון, לבוש, מגורים ולימודים.

• מה זה צרכי סיעוד?

צרכי סיעוד לפי הגדרתם בתקנות הם הזדקקות לשירותים המיועדים לסייע לנפגע בפעולות יום-יום או בהשגחה או בניהול משק הבית, לענין זה – "פעולות יום-יום" – לבישה, אכילה, שליטה בהפרשות, רחצה וניידות עצמית בבית; "השגחה" – פיקוח על הנפגע למניעת נזק או סכנה לעצמו או לאחרים.

• תשלום תכוף לקטין

מטבע הדברים קטין בד"כ סמוך על שולחן הוריו ולא הוריו סמוכים על שולחנו, לכן, הגישה היא שקטין אשר נפגע בתאונה והוא סמוך על שולחן הוריו קודם לתאונה – ולאחריה, לא יוכל לתבוע תשלום תכוף בגין 'צרכי מחיה' אך הוא יוכל לתבוע תשלום תכוף בגין הוצאות שנגרמו לו עקב התאונה, זאת משום שצרכי מחיה (מזון, לבוש ומגורים) ניתנים ממילא לקטין ע"י הוריו, לפני התאונה ואחריה, לעומת זאת הוצאות שנגרמו עקב התאונה בוודאי ויכבידו על הקטין והוריו וניתן לזכות בהן באמצעות תשלום תכוף.

• תנאי להגשת בקשה לתשלום תכוף

בטרם הגשת בקשה לתשלום תכוף בביהמ"ש החוק מטיל חובה על הנפגע לפנות ב"דרישה" לתשלום תכוף לחברת הביטוח ולהמתין 60 יום ובהעדר תשלום רק אז ניתן להגיש בקשה בביהמ"ש, ואם הנפגע לא עשה כן, אזי בקשתו תימחק על הסף בביהמ"ש.

• בעד איזה תקופה ניתן לקבל תשלום תכוף?

בקשה לתשלום תכוף ניתן להגיש יותר מפעם אחת אך ביהמ"ש לא ייזקק לבקשה נוספת אלא אם כן עברו ששה חודשים מיום שניתנה ההחלטה הקודמת והנסיבות השתנו במידה המצדיקה מתן החלטה חדשה. כמו כן, לפי לשון החוק ביהמ"ש לא יפסוק תשלום תכוף בעד תקופה העולה על שנתיים מיום קרות התאונה. יחד עם זאת, בית המשפט רשאי, מטעמים שיירשמו, לשנות את התקופות הקבועות לעיל.

• האם מי שנפגע בתאונה שאיננה תאונת דרכים זכאי לתשלום תכוף?

חשוב להדגיש כי תשלום תכוף נועד אך ורק לנפגעי תאונות דרכים ואינו חל על מקרים של תאונות מסוגים אחרים, כמו תאונת עבודה, נפילה במדרכה וכד' אך יובהר כי נפגע תאונת דרכים שהיא גם תאונת עבודה (תאונת דרכים בדרך לעבודה, בחזרה מעבודה, במהלך העבודה) כן יהיה זכאי לדרוש תשלוף תכוף.

• המלצה

במקרה של תאונה מומלץ לפנות בהקדם האפשרי וככל הניתן סמוך למועד התרחשות התאונה לעו"ד העוסק בתחום הנזיקין לקבלת ייעוץ והדרכה נכונים מראש ואשר יעזרו לכם בהשגת פיצוי מקסימלי בהמשך.

 

 

גיוס חרדים לצה"ל – מהלך משפטי ראוי, האמנם?  

|