"ניצנים": התוכנית שעשתה מהפכה בצהרונים בעפולה

מזה שנים פועלת "תכנית ניצנים" – תכנית הצהרונים של משרד החינוך, תחת רשת שחקים בעפולה. במסגרת התוכנית 500 ילדים וילדות נהנים מתוכנית חינוכית וערכית מגוונת, חוגים וצוות מסור ומקצועי. סיון לוי שמיר, מנהלת התוכנית: "הצהרונים הם לא בייביסיטר. השאיפה והתפיסה המרכזית שלנו היא לראות כל ילד וילדה כעולם בפניי עצמו ולתת להם את המענה החינוכי והחברתי הכי טוב שניתן"

בשנים האחרונות החלה לפעול בעפולה, "תכנית ניצנים" – תכנית הצהרונים של משרד החינוך. התוכנית מבוקרת בקפידה על ידי מינהל החינוך והצוות המקצועי של רשת "שחקים" בעיר (זאת, בהתאם לחזון העירוני להפעלת מערכת אחת).
מתחילת דרכה, חוללה התכנית שינוי משמעותי ומהפכה של ממש בצהרוני ביה"ס בעיר.
הצהרונים פועלים כיום בתשעה בתי ספר עם למעלה מ- 500 ילדות וילדים, שנהנים מתכנית חינוכית מגוונת, חוגים ועוד והכל בהובלת צוותים מקצועיים מסורים ומחויבים.
סיון לוי שמיר, שמנהלת את התכנית מכניסתה לעיר מספרת: "אני מרגישה זכות וגאווה לעמוד בראש תכנית זו. בהתחלה, המשימה הייתה מורכבת, בעיקר בגיוס צוותים איכותיים ומקצועיים. עבורי, הצהרונים הם לא בייביסיטר. זו לא סיסמה מהפה לחוץ, אני מאמינה בזה בכל ליבי וזה מה שמוביל ומנחה אותי יום יום בעשייה שלי. לראות את טובת הילדות והילדים כאילו היו ילדיי שלי, להעניק להם חוויה חינוכית וערכית, וכפי שאני אומרת לילדים בביקורי בביה"ס, שיסיימו כל יום שלמים ובריאים בגוף ובנפש, עם חיוך והרגשה טובה. אחד הדברים שאני הכי גאה בהם זה הרכזות והצוותים החינוכיים. רוב הרכזות, עובדות איתי כבר שנה שלישית ורביעית, דבר שאינו מובן מאליו בתחום זה, העשייה שלהן מקצועית ומתפתחת משנה לשנה".

פעילות מגוונות בצהרונים בעפולה
פעילות מגוונות בצהרונים בעפולה

השנה, כחלק מתפיסה חינוכית רחבה, קיימו מובילי התוכנית, טרם פתיחת השנה, השתלמות בת יומיים במהלכה מוקדו המטרות בעשייה וחודד התפקיד המשמעותי והחשוב של הצוותים עבור הילדים לאחר שעות הלימודים. השאיפה והתפיסה המרכזית היא לראות כל ילד וילדה כעולם בפניי עצמו ולתת את המענה החינוכי והחברתי הכי טוב שניתן.
"הרכזות מדהימות, ואני גאה בכל אחת על המהפך שעשתה בביה"ס אותו היא מובילה", הוסיפה סיון, "הן בנו צוותים של מדריכות ומדריכים ויחד הן מובילות את הצהרונים ביד רמה. בשנים אלו, זכינו לביקורים של מנהלי התכנית ממשרד החינוך ברמה הארצית והמחוזית, נבחרתי להציג את התכנית החינוכית שלנו מולם וכן לפגישה עם מנכ"ל משרד החינוך לשעבר, וצהרוני ביה"ס בעפולה נחשבים למובילים במחוז. אני מאוד גאה על כך, אלו פירות העבודה הקשה בשטח".
טרם כניסת התכנית לעיר הצהרונים נדרשו ההורים לשלם כ-900 שקלים לחודש עבור כל ילד ומהרגע בו הרשות נכנסה לתוכנית ניצנים נרשמה הוזלה משמעותית בעלות והיום היא נאמדת בכ – 300 שקלים.
בשחקים מציינים כי את משמעות הדבר מזהים בין היתר בכמויות הילדים הנרשמים – שמספרם עולה משנה לשנה.

• ביה"ס של החגים

במסגרת פעילות התוכנית מתאפשרת גם קיום של קייטנת חנוכה ופסח בעלות של 100 שקלים בלבד ל- 5 ימים. "בחנוכה הפעלנו קייטנה בשבעה בתי ספר בעיר עם מעל ל 450 ילדים, שנהנו ממגוון פעילויות מיוחדות, ובחלק מביה"ס המשכנו את יום הקייטנה עם צהרון עד השעה 16:00 בתוספת מסובסדת. בימים אלה אנו כבר עמלים על קייטנת פסח שתתקיים בקרוב. קיום של פעילות בימי החופש, מאפשרת להורים להמשיך בשגרת יומם וזו אחת מהמטרות שלנו", סיכמה סיון.
דניאל בן, מנכ"ל רשת שחקים הוסיף: "אנו שמחים לקטוף את פירות ההשקעה בצהרונים. זהו תהליך שהתקדם אט אט והיום אנו גאים לראות את הפעילות הענפה וההתפתחות המרשימה. נמשיך גם בעתיד להשקיע משאבים עבור הילדים והצוותים המסורים שלנו".