'כללית': מרפאות את הנפש

תהליך ההתערבות, ההערכה, הצבת המטרות והיעדים והדרך לשיקום ושיפור איכות החיים של המטופלים. במרפאות מחוז צפון בכללית בעפולה ניתנים טיפולי ריפוי בעיסוק מגוונים ומתקדמים, פרטניים וקבוצתיים, עם חשיבה מעמיקה על המישורים הקוגניטיביים, התפקודיים, העיסוקים וגם על "היום שאחרי"

יסמין בר יוסף. צילום: כללית

המציאות המורכבת והתובענית בעידן הנוכחי, לצד דרישות החיים והחברה, מובילה אוכלוסיות רבות- במנעד רחב של גילאים, לקושי להתמודד עם אתגרים בסיסיים: מוגבלות כזו או אחרת, הפרעות נפש ולעיתים אף חוסר תפקוד בסיסי.
אחד הכלים המרכזיים לקידום בריאות הנפש בקהילה, בא לידי ביטוי בהתערבות טיפולית של ריפוי בעיסוק, תחום טיפולי שמעניק למטופלים ולמטופלות כלים ומיומנויות שיאפשרו להם להתמודד עם האתגרים שניצבים לפתחם – ולהשתתף בעיסוקים במארג החיים שלהם. עם השנים המקצוע התפתח מתוך ההבנה כי השתתפות בעיסוקים משמעותיים תורמת לרווחה ולהיבטים משמעותיים בבריאות.
במחוז צפון בכללית מוצאים חשיבות מרכזית לתפקיד המפתח של המרפאות בעיסוק, שלהן ידע מקצועי רב, הן בשלב תהליך האבחון, ובהמשך בטיפול, השיקום וקידום המטופלים, עיסוקיהם והסביבה שלהם. בעפולה ניתנים שירות ריפוי בעיסוק מקצועיים במרפאת בריאות הנפש, עבור נשים במעגלי הפריון ובמקביל ביחידת טיפול יום פסיכיאטרי.

• מעטפת רחבה

יסמין בר-יוסף, מרפאה בעיסוק מסבירה כי במרפאות כללית ניתנים כלים מעשיים, יעוץ, הכוונה ותרגול, במטרה לעזור למטופלים שמתמודדים עם הדרדרות בתפקוד ועם מצבים נפשיים מאתגרים, בכדי שימצו את כישוריהם ויכולותיהם וישתלבו בסביבתם בביטחון.
"במרפאה בבריאות הנפש בעפולה אני מטפלת בנשים הריוניות, נשים לאחר הלידה וכאלה שבטיפולי פוריות וגיל המעבר וכן בנשים שעברו משבר נפשי וזקוקות לתמיכה", אומרת יסמין, "במרפאת טיפול היום, אני ומנהלת היחידה, תמר הר אבן, מטפלות בגילאי 18 ומעלה שמתמודדים עם התמודדות נפשית. הם מקבלים טיפול, מעטפת וליווי של פסיכולוגית, פסיכיאטרית, ריפוי בעיסוק וגם טיפולים קבוצתיים, במטרה להשיב אותם לתפקוד יום יומי סדיר".


"מקצוע הריפוי בעיסוק צמח מתוך בריאות הנפש וההבנה כי השתתפות בעיסוקים משמעותיים תורמת לבריאות האדם ולאיכות חייו, זה הבסיס ונקודת המוצא שלנו. המהות והמטרה היא להחזיר את המטופל לתפקוד"


בין היתר מסייעות המטפלות בתהליך הריפוי בעיסוק בהתמודדות עם פסיכוזות, חרדות, קשיים בהסתגלות, והפרעות אישיות.
"מקצוע הריפוי בעיסוק צמח מתוך בריאות הנפש וההבנה כי השתתפות בעיסוקים משמעותיים תורמת לבריאות האדם ולאיכות חייו, זה הבסיס ונקודת המוצא שלנו. המהות והמטרה היא להחזיר את המטופל לתפקוד. צריך לציין שלעיתים, מה שמפריע לנו לחזור לתפקד זה לאו דווקא בהכרח המגבלה הפיזית, אלא איזה קושי רגשי שאנחנו פוגשים ולא תמיד אנחנו מודעים אליו", מחדדת יסמין.

מה ההשלכות של המלחמה בחזיתות והצפון על המטופלים? איך זה בא לידי ביטוי אם בכלל?
יסמין: "הייתה לנו עבודה רבה של ויסות חרדה וכלים להרגעה, לצד התמודדות של מטופלים עם חוויה ממושכת של חוסר אונים. זה בלט מאוד גם ביחידת טיפול יום וגם במרפאת הנשים. בעקבות הלחימה הבעלים של חלק מהמטופלות גויסו לשירות מילואים והן נותרו להתמודד לבד עם הבית, הילדים והעבודה. מעבר לזה המלחמה מציפה לנשים חששות טבעיים ושאלות לאיזה עולם הן מביאות ילדים".

• התמקדות בכאן ועכשיו

אז איך מזהים צורך בריפוי בעיסוק? ובכן, אם אתם חווים קושי בתפקוד, לא מצליחים לעמוד בשינוי שנדרש מכם, לא יכולים לקום לעבודה ולארגן משימות, ולא עומדים ביעדים, להבדיל מהשגרה, סביר מאוד להניח שריפוי בעיסוק יכול לסייע לכם ולכן רבות.


"אם אתם חווים קושי בתפקוד, לא מצליחים לעמוד בשינוי שנדרש מכם, לא יכולים לקום לעבודה ולארגן משימות, ולא עומדים ביעדים, להבדיל מהשגרה, סביר מאוד להניח שריפוי בעיסוק יכול לסייע לכם ולכן רבות"


"השינוי בתפקוד מעורר את הצורך בעזרה, אבל לא כולם יגיעו לטיפול של ריפוי בעיסוק במרפאת בריאות הנפש", מסבירה יסמין, "אנחנו מתמקדות בעיקר בפן התפקודי. טיפול תרופתי לדוגמא יכול לעזור רגעית, אבל ההתמודדות עדיין נותרת בעינה ובה אנחנו רוצות לטפל ולהוביל להתקדמות של המטופלים. העבודה בדרך כלל תהיה קוגניטיבית וגם מילולית. העיסוק יהיה בשאלות איך אני מתנהל, איך אני בונה סדר יום, איך אני יוצא מהבית. שם תתמקד העבודה שלנו, בכאן ועכשיו, איך אנחנו גורמים לכל אלה להתקיים במציאות של המטופל. אלו דברים שנראים לעיתים פשוטים וטריוויאליים, אך עבור מטופלים רבים דורשים תהליך מעמיק ומובנה. התהליך הטיפולי של הריפוי בעיסוק יכול להתבצע גם במרפאת בריאות נפש האישה וגם ביחידה לטיפול יום, שם הטיפולים ניתנים לצד טיפולים פסיכולוגיים ופסיכיאטריים, לאורך תקופה".

• בניית תהליך טיפולי ודיוק מטרות

הכלים שעומדים לרשותן של המרפאות בעיסוק מגוונים והם מגיעים מגישות טיפוליות שונות. בין היתר הן עושות שימוש גם במשחקי קופסה וקלפים שמאפשרים היפתחות, המשגה, התבוננות פנימית, שיתוף ושיח כנה ואותנטי על תכנים רגישים ומורכבים. "המשחקים מאפשרים לנו לבחון עמוק פנימה תהליכים, להציף קשיים, ולדבר על סוגיות שמתחת לפני השטח- כחלק מהתהליך הטיפולי", אומרת יסמין, "משחקי הקופסה יכולים להיות קבוצתיים ופרטניים, ובעזרתם ניתן לעבוד על היבטים קוגניטיביים וכן שיפור מיומנויות חברתיות שלעיתים נפגעות ונסגרות בקרב מטופלים ומטופלות שחוו משבר אישי ונפשי".

• הטיפול במרפאות מתחיל לאחר שיחת הערכה ראשונית (אינטייק")

כאשר המטפלת נפגשת עם המטופל והוא נחשף ומדבר על הסיבות שהובילו אותו לקבלת הטיפול. בתום שיחת ההערכה נבנה התהליך הטיפולי וההמלצות. "בשיחת ההערכה אנו בוחנות את מצב התפקוד הבסיסי בכדי לדייק את המטרות וכן לבחון מה אנו רוצות בכלל להשיג. אנו מדברות על כך שהביטוי של אי עשייה הוא חוסר תפקוד והדרדרות לא רצויה. בהתאם למטרות שנקבעות, אנו בונות תוכנית טיפול. במרפאת הנשים אני עובדת עם המטופלות פרונטאלית על ניתוח התפקוד, בשילוב ערכות קוגניטיביות העובדות על מיומנויות גבוהות יותר של קוגניציה, והיבטים של איזון עיסוקי, מושג רחב ומשמעותי מאוד בעולם הטיפול שלנו. ביחידת טיפול היום יש לנו טיפולים פרטניים ופגישות קבוצתיות קטנות שעובדות על מיומנויות בסיסיות. לעיתים הטיפול הקבוצתי אף יותר אפקטיבי מכיוון שכך ניתן ללמוד אחד מהשני ולא להיות רק במקום החזק, אלא במקום החלש, לתמוך אחרים ולסייע להם. זה חלק מתהליך התגבשות והתפתחות של קבוצה שבה אנשים נפתחים תוך כדי המפגשים מיומנויות ומשתמשים בה ליום יום בחיים שלהם. חשוב לנו שהמיומנויות תתורגל אצלנו ותצא מהטיפול החוצה לחיים חזקה יותר".

• הנעה ומשמעות

הטיפול במטופלים נמשך בדרך כלל לאורך כחצי שנה, ובמרפאת נשים במהלך 12 מפגשים, פעם בשבוע- עם דגשים על תמיכה בבריאות הנפשית, הפיזית וכמובן הקוגניטיבית והרגשית. כמו כל תהליך טיפולי, גם בריפוי בעיסוק מודדים את הצלחת התהליך לכל אורכו: "אנו נרצה לראות יחד עם המטופלים הנעה, חוויה של משמעות ביום יום ובמקביל נבחן את ההצלחה על ידי מדדים אובייקטיבים. זה יכול להיות לדוגמה האם המטופל שב לתפקוד בתחומי החיים, האם היא השתלבה בעבודה, האם המטופל או המטופלת מתפקדים עם ילדיהם בצורה טובה וכדומה. אנחנו כבר יכולות לראות ולזהות את ההתקדמות תוך כדי התהליך שכולל גם הצבת מטרות. את המטרות ביחידת טיפול היום מגדיר ומציב כל הצוות יחד עם המטופל, שהוא תמיד יחליט מה המטרות המרכזיות. במרפאת בריאות הנפש של הנשים, אני והמטופלות ממקדות יחד את המטרות- כנגזרת של ההערכה הטיפולית וממצאיה. בסופו של תהליך אנו נרצה לראות ולכוון את המטופל לעבר תפקוד שמתאים לו, כחלק מהאיזון העיסוקי, לקחת חלק בעיסוקים בעלי משמעות עבורו, וחשוב להדגיש שהם יהיו מתחשבים וטבעיים לצרכים, לנטיות ולרצונות שלו, לצד התאמה לסביבת חייו והמציאות. נרצה לראות גם את המטופל בטוח בעצמו יותר, פעיל בחיי היום יום, ועם שביעות רצון ומשמעות- לשם יצירת תפקוד מרבי".