מסוכן: סיכת ביטחון פתוחה נשלפה מגרונו של פעוט ב"העמק" בעפולה

אם הפעוט היה מגיע באיחור של כמה שעות כבר לא היינו מצליחים להוציא את הסיכה", אמרו בביה"ח. צילום: מרכז רפואי העמק

חייו של פעוט בן שנה וחודש ניצלו, לאחר שבלע סיכת ביטחון פתוחה שהתקדמה לכיוון המעיים וסיכנה אותו, בזכות תגובה מהירה של צוות מרכז בריאות הילד בבית שאן וצוות גסטרואנטרולוגיה ילדים מהמרכז הרפואי העמק.
הפעוט, שיחק עם סיכה שהייתה תלויה על עגלתו ובלע אותה. אימו, שהייתה עדה למתרחש, מיד פנתה למרכז בריאות הילד בבית שאן. לדברי ד"ר מוניר שאכר, מומחה ברפואת הילדים, "בזכות העירנות והתגובה המהירה של האמא ניצלו חייו.
לאחר אבחון מהיר, האם והפעוט נשלחו לצילום רנטגן – צילום חזה ובטן ואיתרנו את הסיכה. לאור מיקום הסיכה, והעובדה שהסיכה הייתה פתוחה הם הועברו באופן מיידי למיון הילדים במרכז הרפואי העמק".

תצלום רנטגן של הפעוט עם הסיכה המסוכנת. צילום: מרכז רפואי העמק
תצלום רנטגן של הפעוט עם הסיכה המסוכנת. צילום: מרכז רפואי העמק

״סיכת ביטחון פתוחה בתוך מערכת העיכול, או כל גוף זר וחד אחר, מסוכנים מאוד", מסביר ד"ר פיראס רינאוי, מנהל השירות לגסטרואנטרולוגיה ילדים במרכז הרפואי העמק. "חפצים חדים עלולים לגרום לנזק בלתי הפיך למעיים, ולהוביל למצבים מסכני חיים שמאלצים לבצע ניתוחים דחופים. במקרה זה, הפעוט הגיע ללא סימפטומים מדאיגים אבל צילום הרנטגן הראה כי הסיכה כבר עברה את הקיבה ונמצאת בחלקו העליון של המעי הדק. אם הפעוט היה מגיע באיחור של כמה שעות כבר לא היינו מצליחים להוציא את הסיכה. בצענו במהירות פעולת גסטרוסקופיה תחת הרדמה בסיוע מרדימים וצוות חדר ניתוח, והצלחנו לשלוף את הסיכה ולהציל את הפעוט".

ד"ר פיראס רינאוי, מנהל השירות גסטרואנטרולוגיה ילדים במרכז הרפואי העמק
ד"ר פיראס רינאוי, מנהל השירות גסטרואנטרולוגיה ילדים במרכז הרפואי העמק

ד"ר פיראס רינאוי מבקש מההורים להיות ערניים ולהרחיק חפצים חדים וקטנים מהישג ידם של ילדים. "בתקופת הקורונה אנו עדים ליותר ויותר מקרים של בליעת גופים זרים. הסיבה היא ככל הנראה שהילדים נמצאים יותר שעות בבית. חשוב להפוך את הסביבה לכמה שיותר בטוחה ולפנות לטיפול רפואי במידה וחושדים שהילד בלע גוף זר, גם אם אין לנו סימפטומים ברורים", הוא מסכם.