פרסום ראשון: ממצאים חמורים בדו"ח מבקר המדינה על התנהלות עיריית עפולה

לאורך דו"ח של עשרות עמודים, חושף משרד מבקר המדינה בצורה מפורטת מינויים והתקשרויות על רקע זיקה פוליטית או אישית בעיריית עפולה. מהדו"ח עולה כי חברים ברשימת "תנופה לעפולה", סיעת ראש העיר יצחק מירון, נבחרו לאייש תפקידים בעירייה, ברובם למשרות בכירות. עיריית עפולה בתגובה: "קשה להימנע מן ההרגשה כי המבקר גיבש מראש תזה תוך התעלמות מהעובדות שהובאו בפניו, המוכיחות את ההיפך הגמור"

ביום שלישי השבוע פרסם משרד מבקר המדינה דו"ח מפורט ומנומק בנוגע למינויים והתקשרויות על רקע זיקה פוליטית או אישית ברשויות מקומיות לאחר בחירות 2013. בין הרשויות ה"מככבות" בדו"ח – גם עיריית עפולה.
העננה סביב פרסום הדו"ח מרחפת מעל בניין עיריית עפולה כבר תקופה ארוכה, וגורמי אופוזיציה בעיר הגדירו אותו חמור במיוחד. בשלהי שנת 2014 ובראשית שנת 2015 בדק משרד המבקר את הליכי הקבלה לעבודה, בעיקר למשרות בכירות, של בעלי זיקה פוליטית או אישית לראש העירייה או לסיעתו, בין היתר בעיריית עפולה. הבדיקות נעשו לאחר הבחירות שהתקיימו בסוף שנת 2013 ועד תחילת שנת 2015. המבקר קבע בדו"ח המתפרש על עשרות עמודים כי ממצאים חמורים במיוחד הועלו בעירית עפולה ועיריית נשר. כמו כן נבדקו הליכי הקבלה לעבודה בתקופה הנסקרת בחברה הכלכלית לפיתוח עפולה בע"מ.

• החשש: המכרזים הותאמו לכישורי מועמדים מסויימים

המשרד הצביע על מועמדים שמונו לתפקידים בעירייה- מקצתם בכירים, ברובם זמן קצר לאחר מועד הבחירות, בעיקר בגלל זיקתם הפוליטית או האישית לראש העירייה, לחברי סיעתו או לחברי סיעה אחרת בקואליציה העירונית.
הזיקה נקבעה לאחר שנבדקו היבטים של הליך המינוי, ובכלל זה – קביעת הצורך בתפקיד, אופן פרסום המכרז, קביעת תנאי הסף, פרק הזמן להגשת המועמדות, קביעת הרכב ועדת הבחינה, כישורי המועמדים, נימוקי ועדת הבחינה ותנאי העסקתו של המועמד הזוכה.


המשרד הצביע על מועמדים שמונו לתפקידים בעירייה – מקצתם בכירים, ברובם זמן קצר לאחר מועד הבחירות, בעיקר בגלל זיקתם הפוליטית או האישית לראש העירייה, לחברי סיעתו או לחברי סיעה אחרת בקואליציה העירונית


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


ב-17 מכרזים שנבדקו בעיריית עפולה, לא פורסמה דרגת המשרה, כנדרש בתקנות קבלת עובדים; ב-12 מכרזים בעירייה, גם נקבעו תנאי סף שונים מאלו שנקבעו בקובץ העיסוקים, ועולה חשש כי הותאמו לכישורי מועמדים מסוימים, בעלי זיקה פוליטית או אישית לראש העירייה; פרקי הזמן שהקצו העיריות להגשת הבקשות להשתתף במכרזים היו לעתים קצרים, וכך לא מוצו יתרונות הליך המכרז. ב-10 מכרזים היה מספר חברי ועדת הבחינה זוגי, בניגוד לנדרש בתקנות קבלות עובדים.

• שדרת הניהול הוחלפה ב"אנשי שלומנו"

מהדו"ח עולה כי פורסמו 3 מכרזים בעירייה לתפקידים שלא היו קיימים באותן עיריות קודם לכן או למשרות בכירות שאוחדו. ב-16 מכרזים שנבדקו בעפולה היו בוועדות הבחינה חברים בעלי זיקה לראש העירייה, ועולה חשש שזיקתם הטתה את בחירתם והכריעה את הכף לטובת מועמדים שבתקופת הבחירות פעלו להיבחרו או לטובת סיעתו; מקצתם אף היו ברשימת המועמדים של סיעתו למועצת העירייה. מהדו"ח עולה כי המועמדים שהוצבו במקומות 4, 7, 10, 11, 13 ו-14 ב"תנופה לעפולה", סיעת ראש העיר יצחק מירון, נבחרו לאייש תפקידים בעירייה, ברובם בכירים. בעיריית עפולה הובילו הליכים בלתי תקינים להחלפת כל שדרת הניהול ב"אנשי שלומנו", קרי מועמדים בעלי זיקה פוליטית או אישית לראש העירייה ולחברי סיעתו, כלהלן: ב-6 מכרזים לתפקידים בכירים – ראש מינהל התרבות והספורט, סמנכ"ל התפעול, סמנכ"ל החינוך, דובר העירייה, מנהלת מחלקת הקליטה ומנהל מחלקת הספורט – פורסמו שמות הזוכים עוד לפני שנבחנו המועמדים בפני ועדת הבחינה; לא זו בלבד, אלא של"זוכים" הותאמו מספרי טלפון פנימיים בעירייה והם שובצו בחדרים, קודם הדיון במכרז. במכרזים נוספים שבהם הועלו פגמים מינתה העירייה מועמדים בעלי זיקה לראש העירייה לתפקידים בכירים.

• המלצת המבקר: לנקוט צעדים תקיפים על פי דין

לנוכח הליקויים החמורים, המהותיים וכבדי המשקל שהעלה משרד מבקר המדינה בהתנהלות עיריית עפולה, הפגיעה באמון ציבור תושבי הרשויות במוסדות השלטון המקומי ומינוי מועמדים שנראה כי קשריהם קדמו לכישוריהם, ממליץ משרד מבקר המדינה למשרד הפנים לנקוט צעדים תקיפים העומדים לרשותו על פי דין….בגין פגיעה קשה בסדרי מינהל תקין, בטוהר המידות ובמוסר הציבורי. יצוין כי בעת סיכום הדוח ומסקנותיו התגבש במשרד מבקר המדינה החשש לעבירות פליליות בכמה עניינים. בהתאם להוראות הדין יועברו אלה ליועץ המשפטי לממשלה.

ראש עיריית עפולה יצחק מירון. ביקורת חריפה על מכרזי המשרות ועל המינויים עצמם
ביקורת חריפה על מכרזי המשרות ועל המינויים עצמם. ראש עיריית עפולה, יצחק מירון

המבקר מציין כי בתקופה הנסקרת התקבלו לעבוד בעירייה 18 עובדים שנמצאו ליקויים בהליך קבלתם, ואשר הייתה להם זיקה לראש העירייה. בעיריית עפולה ובתאגיד העירוני בעפולה התקבלו יועצים אשר נמצאו ליקויים בהליך קליטתם ואשר הייתה להם זיקה לראש העירייה.

• פרק הזמן מהגשת המועמדות עד הריאיון בפני ועדת הבחינה

בשמונה מכרזים שנבדקו בעיריית עפולה, שבהם נבחרו לתפקיד מועמדים בעלי זיקה לראש העירייה או לסיעתו, עברו בין שני המועדים האמורים פחות מ-14 הימים הנדרשים על פי התקנות. לדוגמה, הגשת המועמדויות למכרז לתפקיד מנהלת אגף משאבי האנוש הסתיימה באמצע ינואר 2014, וועדת הבחינה התכנסה שישה ימים בלבד לאחר מכן. עיריית עפולה מסרה בתשובה כי "הדברים נעשו בתום לב, ככל הנראה מחוסר מודעות ומכל מקום שלא בכוונת מכוון".
משרד מבקר המדינה העיר לעיריית עפולה כי קיים חשש שקיצור התקופה האמורה נועד לאפשר לעירייה להפחית את מספר המועמדים במכרז ובכך להעניק יתרון למועמד מסוים. קיצור התקופה גם פוגע בשוויון בין המתמודדים ואינו הוגן כלפי כלל המועמדים, משום שאינו מאפשר להם תקופת התארגנות סבירה, ולפיכך הוא פוגע בסיכויים לקלוט את המועמד המתאים ביותר למשרה ומערער את אמון הציבור באמינות המכרז.

• מינויים נוספים על רקע פוליטי או אישי

עיריית עפולה מינתה בתקופה הנסקרת, בהליכים בלתי תקינים, שישה עובדים נוספים לתפקידי מנהלים בעירייה. לחמישה עובדים הייתה זיקה על רקע פוליטי לראש העירייה, ולעובדת אחת הייתה זיקה אליו על רקע אישי. בכל המקרים לא פרסמה העירייה את דרגת המשרה במכרז, תנאי הסף לתפקיד הוקלו או הוחמרו, ונציג ציבור לא נכח בוועדת הבחינה. בשלושה מכרזים גם היו לכאורה מועמדים מתאימים יותר לתפקיד מאלה שנבחרו. בכל המינויים של בעלי הזיקה הפוליטית השתתפו בין שניים לארבעה חברי ועדה בעלי היכרות קודמת עם המועמד שנבחר. הליקויים שהועלו בהליך בחירת ששת העובדים האלה מעלים חשש שנבחרו רק בשל זיקתם לראש העירייה.


עיריית עפולה: "מיותר לציין כי זיקה פוליטית לכשעצמה, אינה פוסלת התמודדות וזכייה בתפקיד ברשויות המקומיות, כל עוד המתמודד עומד בתנאי הסף ונמצא המועמד המועדף על ועדת המכרזים, כפי שקרה בפועל במקרים המוזכרים בדו"ח המבקר, ללא יוצא מהכלל."


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


•  קידום עובדים בעיריית עפולה על רקע פוליטי במכרז פנימי

שישה עובדים בעלי זיקה פוליטית קודמו בעיריית עפולה באמצעות מכרזים פנימיים בתקופה הנסקרת. מרבית המכרזים נועדו לאייש תפקיד שלא היה קיים עד אז בעירייה; העירייה לא פרסמה בהם (למעט מכרז אחד – סגן מנהל מחלקת הקליטה) את דרגת המשרה; נציג ציבור לא השתתף בחמישה מהם (למעט אותו מכרז); ובכולם נמנו עם חברי ועדות הבחינה עובדים אשר היו פעילים אף הם במערכת הבחירות לטובת עו"ד מירון וסיעתו, ולכן היו מצויים במצב של חשש לניגוד עניינים ומן הראוי היה שלא ישתתפו בוועדת הבחינה או למצער שיבקשו את חוות הדעת של היועצת המשפטית לגבי חברותם בוועדה ויפעלו לפיה.

• עיריית עפולה: "הדו"ח מגמתי. זיקה פוליטית לכשעצמה, אינה פוסלת התמודדות וזכייה בתפקיד ברשויות"

עיריית עפולה מכירה בחשיבות עבודת מבקר המדינה, אך מצרה על המסקנות המוטעות אליהן הגיע, בדו"ח ביקורת זה.
קשה להימנע מן ההרגשה כי המבקר גיבש מראש תזה, לפיה הסיבה לקבלת העובדים המוזכרים בדו"ח, הינה זיקתם הפוליטית בלבד ולא כישוריהם, תוך התעלמות מהעובדות שהובאו בפניו, המוכיחות את ההיפך הגמור.
על מגמתיות הדו"ח, תעיד בין היתר העובדה, שהוא מבקר גם את בחירתם של שלושה מנהלים בכירים, ששירתו באותו תפקיד במשך למעלה משמונה שנים, בקדנציה הקודמת ובהצלחה מרובה.


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


לגופו של עניין, העובדים והמנהלים שהתקבלו לעבודה בעיריית עפולה מאז הבחירות, כולל אלה המוזכרים בדו"ח המבקר, עמדו בתנאי הסף והם נבחרו לתפקיד ע"י ועדת המכרזים, בה ישנה נציגות גם לאופוזיציה ובמקרה של עובדים בכירים – גם לנציגות מקצועית מטעם משרד הפנים. זאת ועוד, לאחר פרסום הטענות בתקשורת כי מדובר ב"מינויים פוליטיים", בשנת 2014, ועל רקע אותן טענות, החליט משרד הפנים לבדוק את תהליך קבלת העובדים פעם נוספת, באופן יסודי ומעמיק, וביקש לקבל את כל מסמכי המכרזים, מחדש.
גם לאחר בחינה מדוקדקת זו, שנערכה כאמור, על רקע הטענות ל"מינויים פוליטיים", אישר משרד הפנים את כל המכרזים, לאחר שבדק שוב את תהליך בחירת העובדים ואת עמידתם בכל התנאים הנדרשים ולאחר שלא מצא בהליכים כל דופי או פגם. מיותר לציין כי זיקה פוליטית לכשעצמה, אינה פוסלת התמודדות וזכייה בתפקיד ברשויות המקומיות, כל עוד המתמודד עומד בתנאי הסף ונמצא המועמד המועדף על ועדת המכרזים, כפי שקרה בפועל במקרים המוזכרים בדו"ח המבקר, ללא יוצא מהכלל.
הליקויים שהועלו בדו"ח המבקר (הטכניים, ברובם), תוקנו עוד טרם עריכת הדו"ח והעירייה תקפיד גם בעתיד על יישום ההנחיות, הן מהמבקר והן ממשרד הפנים, שהינו המשרד הממשלתי המפקח על פעולות הרשויות המקומיות ובכללן, עיריית עפולה. העירייה, על כל מנהליה ועובדיה ובכלל זה העובדים המוזכרים בדו"ח, שנבחרו כאמור על רקע כישוריהם והממלאים בהצלחה את תפקידם – תמשיך לשרת נאמנה את תושבי העיר ולפתחה והכל תוך הקפדה על מינהל תקין.