לא רק אקמול: בכללית צפון רוקחים לכם בריאות

ריבוי תרופתי, האינטראקציות של הרוקחים עם המטופלים והלקוחות, תשומת הלב לפרטים הקטנים ותחושת השליחות המתגמלת. ציפי ביטון, מנהלת הרוקחות המחוזית בכללית מחוז צפון מסבירה על תהליכי ניהול בתי מרקחת עם אלפי תרופות ופריטים, מדברת על השינויים הדיגיטליים שנדרשו בעקבות נגיף הקורונה, מספרת על השאלות שהרוקחים הכי נשאלים ו'מגלה' איזו תרופה הכי מבוקשת בדלפקים. צילום: freepik

ציפי ביטון, מנהלת הרוקחות המחוזית בכללית מחוז צפון


"אני לא מפסיקה להיות רוקחת – לא בעבודה ולא בבית. זה סובב אותי ואני חשה תחושת גאווה, סיפוק ותגמול..אני לא חושבת שיש עוד מקצוע מורכב כמו הרוקחות בהקשר של תשומת לב, התמקדות וריכוז. הרוקחים עובדים בסביבה לא סטרילית, עם אנשים, הסחות לרוב, עם שיחות של מטופלים ובמקביל הם נדרשים לספק תרופות למטופלים בדיוק על פי המרשם הנדרש"


הם מייעצים כל היום, מבהירים, ממליצים בסוגיות חשובות לאין שיעור, אך לא פעם, תחום הרוקחות לא זוכה להכרה לו הוא ראוי.
ציפי ביטון, מנהלת הרוקחות המחוזית בכללית מחוז צפון מרחיבה את היריעה בראיון שפותח צוהר לעולם שהוא הרבה מעבר לתהליך ניפוק ומסירת תרופה למטופל בהתאם למרשם רפואי – ומסבירה על חשיבות עבודתם המסורה והחשובה של הרוקחים.

• "הרוקח הוא שומר הסף"

ביטון, נשואה ואם לארבעה ילדים מתגוררת בצפת. בתפקידה היא אמונה על מערך בתי המרקחת ושרותי הרוקחות. המערכת הענפה הזו כוללת 62 בתי מרקחת אורגניים (שניים נוספים ייפתחו בקרוב), ועוד 53 בתי מרקחת שעובדים בהסדר עם הכללית. השילוב של ניסיון רב שנים ארוכות בעבודה כרוקחת ולצד זה הפרספקטיבה והפוזיציה הניהולית שלה, רק חידדו בעיניה את חשיבות המקצוע: "הרוקח הוא שומר הסף, הלכה למעשה", היא מסבירה בראשית דבריה, "הוא למעשה האוטוריטה המפקחת על הטיפול התרופתי. הרוקחים יודעים לבחון את הקשר וההתאמה בין התרופות השונות, לשקול פרמטרים כמו גיל ומשקל במידת הצורך ולדייק את ההנחיות והמינון המתאים והמדויק למטופל. עם השנים והעידן המודרני בו אנו חיים עבר גם עולם הרוקחות שינויים משמעותיים, ואנו עדים לתרבות שפע גם בהיבט של התרופות. הקידמה הזו מחייבת גם את הרוקח לדאוג להתאמה אישית למטופלים, בעיקר לאלו שנוטלים מספר רב של תרופות. זה דורש ידע, מקצועיות, הבנה של צורות השימוש והנטילה, ריכוז ותשומת לב לפרטים הקטנים והגדולים כאחד. לא בכדי לימודי המקצוע ותורת התרופות באקדמיה כל כך ארוכים. מלבד ארבע שנות לימוד מאתגרות, עם לימודי כימיה מורכבים והתמחות עד לקבלת רישיון הרוקח, נדרש להכיר את הרכבי התרופות על בוריין, מתי הן 'מתנגשות' ואספקטים רבים נוספים. גם תנאי הקבלה גבוהים וזה מדבר בעד עצמו. אני יכולה לציין שהרוקחים כל הזמן משתלמים בקורסים, ימי עיון, סמינרים ועוד במטרה להתעדכן ולהכיר את התרופות החדשות".

בהקשר של ריכוז, עד כמה זה אלמנט זה חשוב לעבודת הרוקחות?
"אני לא חושבת שיש עוד מקצוע מורכב כמו הרוקחות בהקשר של תשומת לב, התמקדות וריכוז. צריך לזכור שהרוקחים עובדים בסביבה לא סטרילית, עם אנשים, הסחות לרוב, עם שיחות של מטופלים ובמקביל הם נדרשים לספק תרופות למטופלים בדיוק על פי המרשם הנדרש. תוך כדי הם יכולים לקבל פניות ממטופל אחר שממתין, אבל שוב, כפי שציינתי, הם חייבים להיות מרוכזים במאת האחוזים. היום, להבדיל משנים עברו, כמעט כלל המרשמים הם דיגיטאליים ולכן הרוקח מרוכז בעיקר במידע האינפורמטיבי במסך המחשב ומתעמק בדרישה".

• רוקחות און ליין

העידן הטכנולוגי המואץ בו אנו חיים יצר שינוי מקיף באינטראקציה בין הרוקח למטופל, תהליך שנגיף הקורונה האיץ אף יותר. כפי שביטון ציינה, מרשמים פיזיים ספק אם תראו, אבל לצד זה השירותים שנדרשים מבתי המרקחת והרוקחים הפכו ליותר ויותר דיגיטאליים, מעבר להזמנת תור בבית מרקחת ובהתאם גם תודעת השירות. "אני יכולה לומר בסיפוק שכיום זמני ההמתנה בבתי המרקחת של הכללית במחוז הצטמצמו משמעותית. מטופלים רבים גם עושים שימוש באפליקציה ומזמינים תרופות און ליין. גולת הכותרת מבחינתי היא הזמנת תרופות עד הבית. זה התחיל כצורך מתבקש בעת שנגיף הקורונה הגיח לחיינו והפך לחלק בלתי נפרד משגרת העבודה שלנו כיום. תמורת 27 שקלים עבור משלוח התרופות יכולות להגיע עד לבית המטופל או החולה והאוכלוסייה שמעל גיל 75 פטורה כלל מתשלום. המשלוחים מגיעים באחסון נאות ואם צריך – עם קירור בטמפרטורה הנדרשת. בתהליך הדיגיטאלי הזה ניתן גם לבקש להתייעץ עם רוקח".

• פוליפרמציה? מכירים?

אחד השירותים המשמעותיים מנקודת ראותה של ביטון הוא ייעוץ רוקחי. כמה פעמים ומתי ליטול את התרופה? עם אוכל או בלי? ומה לגבי ההשלכות של שילוב עם תרופה אחרות? לדברי ביטון המטופלים של כללית לא צריכים להתחבט בשאלות הללו ופשוט לקבוע
פגישת ייעוץ רוקחי בבית מרקחת הקרוב לביתם או בטלפון: "אני חושבת שהייעוץ הזה קריטי, בעיקר עבור מטופלים שלוקחים מספר רב של תרופות", מסבירה ביטון, "בשפה המקצועית שלנו זה נקרא פוליפרמציה, ריבוי תרופות. המטופלים לא תמיד זוכרים את כל סוגי הכדורים שהם נוטלים, בעיקר לאחר חודשים ושנים שהם נוטלים אותן כדרך קבע. צומת קריטי נוסף הוא ביציאה מאשפוז בבית חולים. לא תמיד המטופל הוא יודע ומבין אם הוא נדרש ליטול עוד תרופה בנוסף למה שהוא כבר לוקח. פה בא לידי ביטוי הידע והייעוץ הרוקחי במשנה תוקף".

יש לך המלצה על התמודדות עם אלרגיות עונתיות בתקופת הנוכחית?
אלרגיה היא תגובה חיסונית של הגוף לחומרים אלרגנים שאותם הוא מזהה כגוף זר. מערכת החיסון בתגובה נלחמת בהם. יש אלרגיות קבועות כמו למוצרי חלב, בוטנים, אגוזים ויש אלרגיות עונתיות דוגמת קדחת השחת שמופיעה בעת הנוכחית. ברגע שמטופל מגיע לרוקח עם תסמינים של גרד בעיניים, נזלת וסימפטומים נוספים שמתאימים לאלרגיה, הוא יכול לסייע לו על פי שמיעת התסמינים בטיפול שיקל עליו. זה יכול להיות בתכשיר, טיפות או מענה ראשוני אחר. כמובן, מי שמוסמך לתת אבחון מקצועי הם הרופאים".

כמה תרופות יש בבית מרקחת ממוצע?
"בבית מרקחת ממוצע שלנו יש כ-3,000 פריטים, מרביתם מן הסתם כמובן תרופות, אבל יש גם תכשירים, מכשירים, אביזרים, חבישות, תוספים, קוסמטיקה ועוד. הרוקח האחראי אמון על המלאי ותשומת הלב שלא יחסרו תרופות, על הקשר עם הספקים ועוד".

חשיבות הקשר בין הרוקח למטופל והלקוח מנקודת ראותך?
"אני חושבת שבבתי מרקחת קטנים הקשר הוא יותר אישי מתוקף האינטימיות, אבל במקביל אני סבורה שחשוב מאוד שתהיה אינטראקציה טובה, מכבדת ומכילה, גם אם יש עומסים ולחצים. בסופו של יום המטופל מגיע לבית המרקחת כשהוא לא חש בטוב, כשהוא כואב ובמצוקה ולכן אנו צריכים לתת לו מענה ראוי וממוקד. זו זכות שלנו לעזור לסייע לאותם מטופלים".

השאלות שהרוקחים הכי נשאלים?
"תבדוק אם יש לי מרשם". "יש לך את התרופה..?".

איזה מקום תופס עולם הרוקחות בחיים שלך?
"אני לא מפסיקה להיות רוקחת – לא בעבודה ולא בבית. זה סובב אותי ואני חשה תחושת גאווה, סיפוק ותגמול. אני אישה מאמינה וחשה שלא במקרה אני במקצוע הזה. הוא מהווה עבורי שליחות אמיתית"

לסיום, מה התרופה הכי 'מבוקשת' בדלפק הרוקחות?
"אקמול".

כללית: חייה של מטופלת ניצלו בזכות עירנותו של הדימותן (רנטגנאי)

|

עברנו את פרעה, נעבור גם את זה?

|