מחוברים: גרסת ה- 100

ליאוניד שוורצמן בן 100 מרוסיה חיפש את חברתו לכיתה עימה שמר על קשר שנים ארוכות ובחודשים האחרונים נותק הקשר. הודות לפוסט בפייסבוק הצטרפו מאות אנשים ל'מסע החיפוש' שבסופו אותרה חברת ילדותו שהתרגשה לקבל מסר של אהבה מן העבר. צילום: אלבום פרטי

מנפלאות הפייסבוק: בסיפור הבא יש הכל. זיכרונות ילדות, נוסטלגיה, חברות אמת ואהבה, עלייה לארץ ישראל, קשר מעבר לים, געגועים ואפילו מבצע איתור מרגש באמצעות הפייסבוק. תחילתו של הסיפור הזה לפני כחודשיים, בטרם החלה המלחמה באוקראינה, כאשר ליאוניד שוורצמן, קשיש בן 100 מרוסיה שהחליט לחפש את חברתו לכיתה ובת גילו ליזה דולינקו איתה שמר על קשר של חברות במשך שנים ארוכות, גם לאחר שעלתה לישראל, אך בחודשים האחרונים נותק הקשר. הדאגה קיננה בליבו של שוורצמן והוא החליט לצאת למבצע מהיר לאיתורה.
הוא גייס את חברו, מיכאל ליבקין, במאי רוסי שעשה סרט על חייו. ליבקין פרסם עבורו פוסט בפייסבוק ובו קרא לציבור לסייע לשוורצמן לאתר את חברתו מהעבר. ואכן, מיד עם פרסום הפוסט החלו שיתופים ותגובות של גולשים רבים ומי שנתקלה בפוסט היא מנכ"לית ניו הייבן, ג'ולי הלפרין, השותפה של עיריית עפולה מארה"ב, שפנתה למנהלת אגף הקהילה של עיריית עפולה תמר דגמי וסיפרה לה על בחור רוסי שמבקש סיוע באיתור קשישה שעלתה לפני מספר שנים לישראל והשתקעה בעפולה.
דגמי, מצדה, גייסה את מנהלת אגף הקליטה אינה אוקון וראשי עמותת 'דור לדור' בעפולה וכעבור מספר ימים הצליחו לאתר את שמה ואת כתובתה בבית דיור בעפולה – אך לאחר ביקור במקום הסתבר שהיא כבר לא גרה שם יותר. דגמי ואוקון לא התייאשו והמשיכו בחיפושים אחרי הגברת ובסיוע פקידי משרד הפנים איתרו את אחיינה של ליזה שעדכן את השתיים כי היא עברה להתגורר בבית אבות בחדרה. עוד עדכן אחיינה כי למרבה הצער, בעקבות גילה המבוגר קשה לליזה כבר לדבר, אבל, הוא סיפר לה על מבצע האיתור המרגש של ליאוניד שוורצמן, חברה מהילדות, סיפור שריגש אותה מאוד, ולדבריו, העלה על פניה חיוך אמיתי של געגוע.