מועקה סטרס ואכילה: מה הקשר? ואיך לשמור על עצמנו?

ד"ר תורי גולדשטיין, דיאטנית קלינית לאומית בשירותי בריאות מסבירה ונותנת טיפים.המחשה (freepik)

מלחמת "חרבות ברזל" גרמה למדינה שלמה להיכנס למצב חירום. כולנו חווים חרדה ומתח מוגבר בימים אלו. החרדה והמתח כאשר הם בעצימות מוגברת גורמים להפעלת מנגנון הדחק ("סטרס") בגוף. מנגנון זה קיים אצל בני האדם מאז ומתמיד. מנגנון הדחק מפריש בגוף הורמונים הגורמים להתעוררות מערכת העצבים, מה שמאפשר לגוף לגייס את המשאבים להתמודדות. חשוב לווסת ולהרגיע את הגוף על מנת שהגוף לא ימצא במצב זה זמן רב.
אחד ההורמונים העיקריים שהמופרשים ברגעי לחץ הוא הקורטיזול. זהו הורמון המוכר בשמו העממי "הורמון הדחק". הפרשת הורמון הקורטיזול מביאה לעליית רמות הגלוקוז (הסוכר) בדם, שעשויה לגרום מצד אחד להגברת תחושת הרעב והעייפות ומצד שני לבחילות וכאבי בטן. שתי הסיטואציות גורמות לחוסר וויסות ברמות הסוכר בדם ולאכילה לא מווסתת.
אחד מתפקידי הקורטיזול הוא לגרום לגוף לתדלק את עצמו מחדש באנרגיה שהתרוקנה כתוצאה ממצב הסטרס שבו הוא נמצא. הגוף צריך אנרגיה זמינה ובצורה מהירה – מה שמוביל לצריכה של מזונות עתירי סוכר.
סוכר ושומן גורמים לתחושת סיפוק ונחמה ולכן הם המזונות הראשונים שהאדם מחפש לצרוך בעתות של מתח וחרדה. למרות שהגוף מאותת לצרוך אותם, כדאי לווסת את צריכתם ולצרוך מזונות התורמים יותר לגוף.

אז מה עוזר להפחית סטרס?
10 טיפים לאיזון הסטרס
1. דבר ראשון תזונה מאוזנת ומווסתת. חשוב גם בימי הכאוטיים בהם אנו מצויים כעת לנסות לשמור על שגרת אכילה בריאה. חשוב לאכול באופן מאוזן ומותאם לגוף. להימנע הן מזלילה בלתי נשלטת והן מעריכת דיאטות קיצוניות המגבירות סטרס ועשויות לגרום להפרשה מוגברת של קורטיזול. חשוב להקפיד על לפחות ארוחה אחת מאוזנת ובריאה הנאכלת במשותף עם כל מי שנמצא בבית.
2.  ישנן מזונות שהוכחו שתורמים להפחתת סטרס כגון: וויטמין D, טריפטופן (חומצה אמינית חיונית שאותה הגוף מקבל מהמזון), חומצת שומן מסוג אומגה 3 וצריכה מספקת של המינרל מגנזיום. לכן מומלץ לאכול דגי סרדין, אמנון, פורל וסלמון העשירים בוויטמין D. מומלץ לאכול דג סלמון, בורי, לברק, פורל, סלמון, מקרל ואנשובי העשירים באומגה 3. לאכול אצות, גרעיני דלעת, סויה, שיבולת שועל ושוקולד מריר העשירים בחומצה האמינית טריפטופן. יש להקפיד לאכול מזונות העתירים במגנזיום כגון דלעת, דלורית, זרעי חמניות, מוצרים המכילים סויה.
3. התזונה הים תיכונית הינה הדיאטה המומלצת על ידי דיאטנים, רופאים וחוקרים. היא מבוססת בעיקר על מזונות ממקור צמחי, עשירה בשפע רכיבים חיוניים לבריאות.  כמו: חומצות שמן בלתי רוויות המצויות בזיתים, שקדים, אגוזים, שמן זית, טחינה ואבוקדו, סיבים תזונתיים המצויים בקטניות, לחם מלא, שיבולת שועל, דגנים מלאים ובירקות הנאכלים עם קליפתם. התזונה הים תיכונית היא תזונה המורכבת בעיקר מקטניות, דגים, יוגורט, ירקות, פירות, שמן זית, זיתים, אבוקדו, אגוזים ושקדים. התזונה הים תיכונית בריאה ומומלצת תמיד קל וחומר שהגוף מצוי בסטרס תמידי. למי שאין לו תאבון, מומלץ לנסות ליצור שייק המורכב ממזונות אלו. לעיתים במצבי דחק יותר קל לשותות שייק מאשר לאכול ארוחה.
4. ספורט, עריכת פעילות גופנית מרגיעה כמו צעידה, רכיבה על אופניים, יוגה, פלדנקרייז וטייצי'.
5. מדיטציה
6. חשוב לנסות לאזן את רמות הקורטיזול על ידי שינה סדורה. יש להקפיד על 8 שעות שינה בלילה.
7. מפגשים חברתיים יכולים גם הם תורמים להפיג את הלחץ.
8. נשימה. חשוב להקפיד במיוחד ברגעי מתח וחרדה לנשום! חשוב לתרגל לנשום לאט. להכניס אוויר לאט ולהוציא אוויר לאט. אפשר לדמות את הנשימה המומלצת להרחת פרח, לנשום אוויר לראות לאט כאילו אנחנו מריחים פרח ואז לנשוף את האוויר לאט כאילו אנחנו מכבים נרות על עוגת יום הולדת.
9. יציאה לטבע. חשוב לא להסתגר כל הזמן בבתים. כל עוד אפשר חשוב לצאת לטבע. מומלץ אפילו יותר לשלב עשיית פעילות ספורטיבית בטבע. פעילות גופנית גורמת להפרשה של חומרים  כימיים המכונים אנדורפינים, שלהם תפקיד חשוב בשליטה על כאב, פחד ומתח וגורמים במקביל להגברת הנאה ומצב רוח טוב.
10. התנהגות נוספת ואחרונה החשובה בעתות סטרס היא להיות מוקפים בחברים ולהיות במגע. מרגיעים את הגוף. מגע גורם להפרשת הורמון האוקסיטוצין המכונה גם "הורמון האהבה". הוא גורם להפחתת תחושת הפחד והגברת תחושת האמון. ולכן חשוב מאד לחבק את עצמנו, את הורינו  את בני הזוג ובעיקר את הילדים.

עברנו את פרעה, נעבור גם את זה?

|