מהפכה מחשמלת בגלבוע: השדה הסולארי הגדול בארץ

הוא צפוי לספק צרכי חשמל לרבע מיליון תושבים, (במעל 62 אלף בתים), יסייע לעמידה של המדינה בעמידה ביעדי אנרגיה ירוקה ומתחדשת (עם היקף של 5.2 אחוזים) ויוביל ליותר מאחוז מסך ההספק של משק החשמל. "פרויקט תענך" שכולל את השדה הסולארי הגדול בארץ יצא לדרך בגלבוע ותושבי 10 מושבים במועצה צפויים לקבל הכנסות שינותבו לפיתוח דרמטי ושיפור היישובים. במועצה אומרים: "זה אירוע מכונן והיסטורי לחבל תענך, לגלבוע ולכל ישראל". צילום: שי שבירו

בשורה משמעותית ופורצת דרך לשוק החשמל במדינת ישראל יצאה לאחרונה מאזור הגלבוע, עם השקת "פרויקט תענך" שמתהדר בטייטל המרשים: השדה הסולארי הגדול בארץ.
הפרויקט מוגדר כפרויקט דגל לאומי, ומעבר להיבט הארצי והאזורי הוא יחזק בשלל היבטים את תושבי המושבים בגלבוע. בפועל הוא יאפשר למושבים, באמצעות המהלכים שקידמה המועצה והעומד בראשה עובד נור, לזכות בחיזוק מהותי של משאבים כלכליים, מדי שנה בשנה. מעבר לכך הוא יאפשר את הרחבת יצור החשמל הנקי, בהיקפים נרחבים.
הפרויקט זכה לאור ירוק ביולי 2022 מחברת נגה המנהלת את רשת החשמל והובטחה לו שמירת מקום ברשת החשמל הארצית. טראלייט החלה בעבודות בשטח בחודש פברואר האחרון. הפרויקט צפוי לפעול מסחרית במהלך המחצית הראשונה של שנת 2024.

• מנוף כלכלי דרמטי וחסר תקדים עבור תושבי מושב חבל התענך

הפרויקט הושק לפני כשבועיים באירוע מרשים, בנוכחות השרה להגנת הסביבה, עידית סילמן. השדה, מאגד בתוכו 10 יישובים המשתייכים למועצה האזורית הגלבוע והוא צפוי כאמור בהמשך להניב עבורם תקציבים חסרי תקדים, כאלה- שיופנו מן הסתם להרחבת השירותים לתושבים.
במהלך האירוע, ראש המועצה, עובד נור, ביחד עם בכיר חברת TeraLight (מקבוצת מנורה אנרגיה)היזמית, ותנועת המושבים השותפה, הסירו את הלוט מעל לפאנל הסולרי הראשון, בפרויקט המרשים שמוקם בחבל. זהו מתקן לאנרגיה מתחדשת הגדול ביותר שמוקם בצפון, המתוכנן להתפרש על שטח כולל של 2641 דונם, והוא יספק 250 מגה-וואט, שיוזרמו לרשת הולכת החשמל הארצית.


"זהו מהלך חיובי ודרמטי לעתיד הישובים השותפים למיזם הנמצאים בגוש חבר, גוש אומן וגוש יעל..המושבים יזכו לעצמאות ניהולית גבוהה יותר ויכולת לקדם טיפול בנושאים החשובים להם, בהתאם להחלטות שיתקבלו בנפרד בכל ישוב. זה יכול לבוא לידי ביטוי בחינוך בלתי פורמלי, בשירותים לתושבים בטיפוח איכות חיים ובעוד נושאים"


הפרויקט, על שני חלקיו, צפוי להעניק כ-5.2% מהיקף האנרגיה הירוקה במדינת ישראל ו-1.2% מסך ההספק של משק החשמל, היקפו הכספי הכולל מוערך בכ-900 מיליון שקל והוא צפוי לספק את צרכי החשמל של כרבע מיליון ישראלים ולכ-63 אלף בתים. כמו כן הוא יסייע משמעותית לעמידה של ישראל ביעדי האנרגיה הירוקה.
במקביל, היקף פעילות השדה, תהווה מנוף דרמטי עבור יישובי חבל התענך, עם רוח גבית לכלכלת האזור, כאשר כל אחת מאגודות המושבים השותפה לפרויקט, צפויה לקבל כ-600 אלף ש', מידי שנה, ובמשך כל 23 שנות הפרויקט.

• עובד נור: "משכפלים את ההצלחה שלנו לאזור הבקעה"

"אנו גאים להציג בגלבוע את פרויקט השדה הסולרי הגדול בישראל. מדובר בפרויקט משנה מציאות מבחינה חברתית ומבחינה פיננסית", אומר עובד נור, ראש המועצה, "זהו מהלך חיובי ודרמטי לעתיד הישובים השותפים למיזם הנמצאים בגוש חבר, גוש אומן וגוש יעל. מעבר לשיתוף הפעולה התקדימי, ההכנסה השנתית שיזכה לו כל ישוב למשך 23 שנים, מהווה מנוף צמיחה עתידי ומהותי מאוד לכל ישוב. ההסכם בין הישובים הושג לאחר תהליכי אישור ארוכים אותם הובילה המועצה, בין כל הגופים הרלוונטיים, וגיוס משרד החקלאות אשר שינה את דעתו הראשונית לאור הצגת הדברים. עוד היבט שהוביל ליום המאושר הזה, הוא עבודת מטה של המועצה שכללה תיאום מורכב ורגיש בין כל היישובים, למען הצלחת הפרויקט. אנו מעריכים כי רוב ההכנסות ינותבו לפיתוח ושיפור הישובים, שיזכו לעצמאות ניהולית גבוהה יותר ויכולת לקדם טיפול בנושאים החשובים להם, בהתאם להחלטות שיתקבלו בנפרד בכל ישוב. זה יכול לבוא לידי ביטוי בחינוך בלתי פורמלי, בשירותים לתושבים בטיפוח איכות חיים ובעוד נושאים רבים. אני יכול לומר בגאווה שבעקבות הפרויקט הזה משכפלים את ההצלחה שלנו גם לאזור הבקעה, על פי אותו מודל התפתחות, התקדמות וחזון. הכל מתקדם לאחר שקבענו כבר ב-2017 מסמך מדיניות עם שיתוף הציבור לגבי כל מיזמי האנרגיה ובהם גם אנרגיה סולארית. האירוע הזה הוא מכונן והיסטורי לחבל תענך, לגלבוע ולישראל".

• כחול לבן בגלבוע

רני ליפשיץ, מנכ"ל טראלייט הדגיש כי פרויקט התענך מקדם את ישראל צעד משמעותי בדרך להגדלת השימוש בחשמל המופק מאנרגיה סולארית נקייה, ומתוצרת כחול לבן. "יש לנו שיתוף פעולה מאוד טוב ופורה עם המועצה האזורית גלבוע", הוסיף ליפשיץ, "עובד נור ראש המועצה שהיה בכל הצמתים החשובים של התוכנית, קידם את הפרויקט, הצדיק את חשיבותו והסביר כמה הוא חיוני והגן בלהט על הזכויות והאינטרסים של המושבים".
חברי המושבים שהשתתפו באירוע ציינו כי הם מברכים על יציאת הפרוייקט לדרך והוסיפו כי הם סמוכים ובטוחים שההכנסה שתינתן להם במסגרת הפרויקט תשתקף היטב בעתיד בכל התחומים שנוגעים לתושבים המתגוררים במושבים, בעיקר בתחומים שמשפיעים על איכות החיים במושבים בהיבט של חינוך, תשתיות, רווחה, תרבות ועוד.
רמי אלהרר, מתאם הפרויקט ונציג המושב ברק הוסיף כי ייחודו של הפרויקט הוא בעובדה שכל מושב מייצר לעצמו אפשרות של הכנסה שאותו מושב לא הכיר קודם והיא נאמדת במאות אלפי שקלים. "זה יכול לסייע לכל יישוב ומושב רבות. צריך לתת קרדיט לראש המועצה שמתחילת הדרך תמך והאמין בפרויקט", הדגיש.
"המנוף הכלכלי הזה יוביל אותנו לצמיחה באמצעות פיתוח המשאבים החקלאיים והסביבתיים", הוסיף תושב אחד המושבים שנכח באירוע ההשקה. זו החלטה דרמטית עבורנו, הלכה למעשה".
השרה להגנת הסביבה עידית סילמן: "אני מברכת על השלמת הפרויקט אשר יזרים חשמל סולארי נקי לרשת ההולכה במתח עליון ויתרום משמעותית להעלאת שיעורי היצור מאנרגיות מתחדשות ולהפחתת פליטות גזי חממה ומזהמי אוויר בישראל. חשוב לזכור שאנחנו תמיד משתדלים לשמור בין פיתוח לבין שטח פתוח. אנו רוצים להגן על שטחים פתוחים ירוקים אמיתיים בכל מדינת ישראל. הגלבוע הוא אחד האזורים היפים בארץ, עם משאבי טבע, נוף מדהים ומגוון ביולוגי. אני גם שמחה שהתושבים והמועצה מבינים את חשיבות העוגנים שלה.".

גיוס חרדים לצה"ל – מהלך משפטי ראוי, האמנם?  

|

נפרדנו כך: עלייה של 16 אחוזים במספר המתגרשים בעפולה

|

16 מרצים במכללה הטכנולוגית נוף הגליל החלו קורס מרצים של מה"ט

|