מ"אדמה לאדם": המיזם שמחבר בעמק בין תוצרת חקלאית – לאוכל מזין לקהילה

הירקות, הפירות ומוצרי המזון הפחות אסתטיים שהופכים למנות מפתות ע"י שפים, החשיבה על צמצום ובזבוז המזון שאנו צורכים, והתגמול לחקלאים- בעתות של שלום וגם מלחמה. 'ריש לקיש' – משק, כרם ובית בד במושב ציפורי שבעמק יזרעאל מציג מיזם קיימות פורץ דרך, עם היבטים חינוכיים וסביבתיים ומיתוג שלא מתמקד רק ב"תרומות לנזקקים". צילום: ריש לקיש

הכנת אוכל: הצרכן יוכל ליהנות מאוכל טוב במחיר נגיש יותר

בשנים האחרונות גובר השיח סביב צריכת המזון בעידן המודרני, עם חשיבה מקיפה כיצד ניתן להציל אוכל איכותי ומזין – והנגשתו לאוכלוסיות שזקוקות לו.
על בסיס ידיעה זו קם המיזם "מאדמה לאדם" של 'ריש לקיש' – משק, כרם ובית בד במושב ציפורי שבעמק יזרעאל. החזון של המיזם המבורך, שם לו למטרה ליצור חיבורים בין תוצרת חקלאית ומוצרי מזון איכותיים שנכון להיום אינם מנוצלים למאכל מסיבות שונות לבין מטבחים מבשלים שיהפכו אותם לאוכל מזין לקהילה.
בעת הזו מובילי המיזם מתמקדים בירקות ופירות שנפסלו לשיווק ואין להם דרישה רק בגלל נראות, לדוגמא: גודל, רכות, צורה, כתמים שונים וכו', חלקי צמח פחות מוכרים שהיום נשארים בשדה, ותוצרת שחקלאים לא מצליחים למכור בגלל בעיות מול הקמעונאים. הרצון הוא להעניק להם אפיקים חדשים לניתוב התוצרת, גם אם יש פגם אסתטי שהוביל לפסילת המזון, או תוקף קצר למוצרי מזון שמושמדים.

• ריפוי בעזרת האדמה

"כל התוצרת הזו היא מזינה וטובה למאכל והפער הוא אסתטי או לוגיסטי או פער של ידע", אומרים בריש לקיש, "החלק הייחודי בפעילות שלנו הוא שהמוצרים לא מחולקים רק כ'תרומות לנזקקים', אלא הופכים במטבחים למאכלים ע"י מיטב השפים ובכך עולה ערכם הקולינרי. אופי פעילות זה מאפשר לנו לנצל מגוון רחב יותר של מוצרים וגם להוות זרוע חינוכית המעמיקה את ההבנה של חשיבות צמצום בזבוז מזון ומציאת דרכים חדשות להתאוששות וריפוי בעזרת האדמה, החקלאות והאוכל".
בריש לקיש מסבירים כי החקלאים שישתלבו במיזם יתוגמלו על כל תוצרת שתימכר ורק החלק שאינו יכול להימכר ילך לתרומה, "כך נוכל לייצר פעילות עסקית על חומרי גלם שהיום נזרקים ולסייע לחקלאים בימים קשים אלו ובכלל", הם מחדדים.

• אז איך זה עובד?

צוות אגרונומי מקצועי מחפש בכל רחבי הארץ תוצרת חקלאית סוג ב', כזו שהחקלאים לא יכולים למכור והיא מיועדת להשמדה, כל התוצרת תגיע למרכז הלוגיסטי של ריש לקיש כשהקטיף, המיון התוצרת ואחסונה – מבוסס על מערך מתנדבים.
צוות נוסף עומד בקשר מול שפים ומטבחים וגם ממפה את הצרכים של האוכלוסיות השונות בחברה הישראלית שזקוקות למזון בריא, בין אם בגלל המצב או אוכלוסיות שמראש סבלו ממחסור.

תירס: ריפוי בעזרת האדמה, החקלאות והאוכל
תירס: ריפוי בעזרת האדמה, החקלאות והאוכל

עבודת הצוות הזה היא חלוקת התוצרת – חלקה עוברת ישירות למי שזקוק לה, חלקה עוברת למרכזי בישול התנדבותיים וחלקה עובר אל מטבחים ומרכזי בישול (מסעדות, מלונות, חברות קייטרינג, קונדיטוריות, יצרני מזון) אשר משתמשים בתוצרת לבישול ואפייה.
השלב הבא הוא השינוע מהמרכז הלוגיסטי אל נקודות הקצה- במערך שאינו מבוסס מתנדבים. אזורי החלוקה בשלב ראשון – תל אביב וצפון ובהמשך פריסה ארצית.

• Win Win

בריש לקיש מציינים כי רוב תקציב העמותה ינוצל למטרות של לוגיסטיקה ושינוע כשכל הפעילות הכלכלית תרוכז דרך "העמותה לחקלאות אורגנית". "בשעת חירום לאומית זו המיזם שלנו יכול לתת מענה לחיילים בחזית כדי להעשיר את התזונה שלהם בפירות וירקות, לתושבי עוטף עזה וגבול הצפון שפונו מבתיהם, לעובדי החקלאות התאילנדים שנקלעו לזוועות, לדיירי רחוב, לניצולי שואה ולכל מקום בו אנחנו מזהים פער בביטחון התזונתי. לטווח הארוך יותר אנחנו רואים במודל שלנו מודל מקיים גם בעתות שלום, בגלל היכולת לייצר פעילות עסקית מחומרי גלם שהיום נזרקים, כך שהחקלאי יוכל להרוויח מתוצרת שהיום מתבזבזת, השף יוכל לנצל סחורה שתהיה לו זולה יותר והצרכן יוכל ליהנות מאוכל טוב במחיר נגיש יותר. לטווח הארוך יותר אנחנו רואים גם מודל חינוכי המחנך למזון מקומי ומקיים ולצמצום בזבוז מזון, בין היתר על ידי שפים שיקבלו את התוצרת, יספרו עליה בתפריטים שלהם וברשתות החברתיות, בחשיפה תקשורתית ושיתופי פעולה עם מובילי דעה וכמובן בתוצרת שתגיע למודעות, ותוכל להפוך בהדרגה להיות גם מצרך שזמין לקהל ביתי, באמצעות שיתופי פעולה עם ספקי ירקות ועם מתכונאים שיפרטו מה לעשות עם המוצרים".