לרגל שנת ה-100: פארק ספורט אתגרי למשפחות נחנך בכפר יחזקאל לזכר עזרא ששון

מתוך הכרה  ותודה לעזרא ששון ז"ל, איש חזון וציוני אמיתי, נחנך בכפר יחזקאל פארק המנציח את זכרו. צילום: באדיבות המשפחה

לרגל שנת ה-100 להקמת מושב כפר יחזקאל שבגלבוע החליטה הנהלת האגודה החקלאית בשיתוף הוועד המקומי בהובלת רועי אלוני על הקמת גן ספורט אתגרי באזור חורשת הוותיקים. הגן שנחנך בטקס רשמי, מרגש ומכובד ביום שישי האחרון, מנציח את זכרו של עזרא ששון והוא הוקם בשיתוף פעולה עם צאצאיו.

עזרא ששון- 1860-1950
עזרא ששון- 1860-1950

הקמת הפארק כללה- הסדרת הצמחייה, מדשאות, הצבת פינות ישיבה, התקנת מתקני מיומנות לרוכבי אופניים במסלול, משטח החלקה לבימבות וסקוטרים ושלט הנצחה לעזרא ששון והקשר לכפר יחזקאל. מימון הקמת הגן התאפשר בזכות שיתוף פעולה בין האגודה החקלאית כפר יחזקאל, תרומות של בני המשפחה בתפוצות (באמצעות קק"ל) וקק"ל. זהו הישג נוסף של הנהלות מושב כפר יחזקאל לרווחת תושביו.


לירון רותם, יו"ר האגודה החקלאית של כפר יחזקאל: "הדלת שלנו תמיד פתוחה בפני משפחת ששון והפינה שלהם שמורה אצלנו בכפר וגם בלב"


"יום זה הוא יום מרגש עבורנו בכפר יחזקאל", אמר לירון רותם, יו"ר האגודה החקלאית: "לכאורה- טקס הסרת לוט מעל שלט בפארק שהקמנו לזכרו של הנדבן עזרא ששון. אך מתחת לפני השטח הרבה יותר. זהו יום שבו אנחנו מציינים שיתוף פעולה של 100 שנים בין משפחת ששון לדורותיה לבין מתיישבי כפר יחזקאל לדורותיהם. כפר יחזקאל עלתה להתיישבות בקרקע הזו לפני 100 שנים ומאז הישוב ממשיך להיבנות ולהתפתח. בכל יום אנחנו גדלים קצת, מתפתחים קצת ועומדים איתנים בזכות פועלם של מייסדי כפר יחזקאל ותרומתו של עזרא ששון. היום הוספנו לעצמנו פינת חמד נוספת שנבנתה בזכות שיתוף הפעולה עם משפחת ששון ועם קק"ל. ועל כך אני רוצה לומר תודה. תודה למשפחת ששון על היוזמה להנצחת זכרו של אבי המשפחה עזרא ששון דווקא כאן בכפר יחזקאל, ועל ההירתמות לרעיון של פארק אופניים משפחתי. ובמיוחד לדויד ששון שיזם ודחף ורתם את המשפחה בתפוצות לתרומה זו".

הטקס שנערך ביום שישי האחרון
הטקס שנערך ביום שישי האחרון

רותם הוסיף והדגיש כי הוא בטוח שהקשר בין המושב ומשפחת ששון ימשך ויבנה לעוד שנים ארוכות: "הדלת שלנו תמיד פתוחה בפני המשפחה והפינה שלהם שמורה אצלנו בכפר וגם בלב, ביתנו הוא ביתכם".

• אחרי 100 שנה: זהותו של התורם הסודי של כפר יחזקאל נחשפת

המכתב שנשלח לקרן קימת לישראל, כתוב אנגלית בכתב יד רהוט על נייר המכתבים האישי של עזרא ששון נשא את התאריך 10 באוקטובר 1923. הכותב, איש עסקים יהודי מבגדד שעבר לפעול במנצ'סטר שבאנגליה, מודיע במכתב שהוא תורם 1,000 ליש"ט להקמתו של כפר יחזקאל. זה היה יישוב שאך זה עלה על קרקע שרכשה קרן קימת לישראל בעמק יזרעאל. "אני מקווה שתמיד יהא לאל ידי לעשות את המיטב למען קרן קימת לישראל", כתב.
קק"ל ועזרא ששון ניהלו בראשית שנות ה-20 חליפת מכתבים שעניינה תרומותיו לכפר יחזקאל. לכל המכתבים האלה היה מכנה משותף ברור. עזרא ביקש מפורשות שלא לפרסם את שמו כתורם, מחשש שתמיכתו במפעל הציוני תביא לתגובת נגד עוינת כנגדו מצד ממשלת עיראק.


מיהו עזרא ששון? עזרא ששון, יהודי מבגדד נולד בשנת 1860. הוא הקים עסק משפחתי למסחר בבדים עם שלושת אחיו- יחזקאל, יוסף ומשה. אחיו יחזקאל טבע בנהר הטיגריס והוא בן 22 בשנת 1910 בהיותו רווק ולא צאצאים שיישאו את שמו. עזרא ואחיו החליטו לתרום את חלקו של יחזקאל בעסק המשפחתי לקק"ל על מנת לסייע בהקמת המושב הצעיר "עין טבעון" ולהנציח את שם האח בשם המושב שנקרא כפר יחזקאל. בשנת 1922, בעת ההגירה מבגדד ללונדון ביקרה המשפחה בכפר יחזקאל והביקור נותר חרוט בזיכרון המשפחה לדורותיה, מאז שמרו בני המשפחה על קשר עם המושב בארץ ישראל, כאשר הם חיים בתפוצות השונות. שמו של עזרא לא הונצח מעולם. הוא נפטר בשיבה טובה בשנת 1950.


ייתכן שזו הסיבה שבמשך 100 השנים שחלפו מאז, נעלם שמו של התורם מתודעת הציבור. לא זו בלבד, אלא כפי שהתברר מאוחר יותר, גם רבים מצאצאיו לא ידעו על תרומתו לכפר. עתה, הפרויקט שנחנך בכפר יחזקאל, עומד לשנות את המצב.
באביב 1923 ביקרו עזרא ששון, רעייתו מסעודה וילדיהם בכפר יחזקאל ושוחחו עם המתיישבים על פועלם ועל האתגרים שניצבו בפניהם. זה היה ראשיתו של קשר שנמשך עשרות שנים. מדי פעם בפעם פקדו בני משפחת ששון את המושב והתקבלו תמיד בחמימות ובאהבה. עם זאת, על תרומתו הנדיבה של עזרא ידעו רק אנשי כפר יחזקאל. ברשומות הציבוריות לא היה לכך כל תיעוד. תרומתו, אם בכלל נזכרה, יוחסה לעתים בטעות לאחר.
נקודת תפנית מעניינת בעלילה מציגה תמר שעשוע, נכדתה הצעירה ביותר של רגינה, בתו של עזרא ששון. לתמר לא היה צל של מושג על הקשר של סבא רבא שלה לכפר יחזקאל. רצה הגורל ותמר עברה בשנת 2012 להתגורר בכפר יחזקאל. היא למדה לראשונה על תרומתו של עזרא לכפר מאורחת מקומית שנכח בטקס ברית המילה של בנה. "לאט לאט התחלתי להבין עד כמה מדהימה העובדה שאני ומשפחתי באנו לחיות דווקא כאן. נראה כי יד האלוהים הייתה בדבר. עכשיו אני חשה חיבור מיוחד לסבא רבא שלי", אמרה תמר.
לקראת ציון 100 שנה לייסוד כפר יחזקאל, קיבלו על עצמם כמה מצאצאיו של עזרא משימה – לעגן אחת ולתמיד בדברי הימים של ישראל את מורשתו של עזרא ששון.

• דוד ששון: "כולי תקווה שעוד 100 שנים צאצאי המשפחה וילדי המושב ימשיכו לחגוג יחד"

דוד ששון, נכדו של עזרא, השווה את החלטתו של עזרא לתרום חלק ניכר מכספו לכפר יחזקאל, לבקשה הרשומה בתורת יעקב אבינו לבנו יוסף להיקבר בארץ ישראל. "למרות הקשיים העצומים בקבורה בארץ אז, יעקב רצה ללמד את ילדיו שני דברים. ראשית, מרכזיותה וחשיבותה של ארץ ישראל. ושנית, ערך חסד, כיוון שאין חסד גדול מזה שנעשה למתים, וכיוון שאין לצפות לתגמול מן המת. כמו כן, עזרא ששון, העריך את חשיבותה של ארץ ישראל ורצה לעשות חסד לאחיו הנפטר, יחזקאל, שעל שמו ישונה המושב, וכן לחלוצי כפר יחזקאל האמיצים. הפארק הוא פרויקט משותף של משפחת ששון, המושב וקק"ל. היה תענוג מוחלט לעבוד עם המושב. כולי תקווה שעוד 100 שנים צאצאי המשפחה וילדי המושב ימשיכו לחגוג יחד".

ילדי כפר יחזקאל רוכבים בפארק
ילדי כפר יחזקאל רוכבים בפארק

מושב כפר יחזקאל בתנופת עשיה מרשימה. תהליך איוש הנחלות הביא להכפלת כמות המשקים החקלאיים, החזרת הבנים והבנות הביתה למושב ויצירת מגוון אפשרויות להמשכיות העשייה החקלאית.
בעת הזו הנהלות המושב מקדמות פרויקט תשתיות ציבוריות מהותי שמשנה את פני המושב. בריכת השחייה שופצה לאחרונה ומהווה מקום מפגש מרכזי ועתה התווסף פרויקט פארק אופנים למרכז המושב. אלו חלק ממגוון פרויקטים שמובלים ע"י הנהלות הישוב ששיתוף הפעולה שלהן ניכרת בעשיה לרווחת התושבים.

 

 

ניתוח לכריתת רחם שרירני באמצעות רובוט במרכז הרפואי העמק

|

עפולה: מטמיעים את מהפכת ה"צדק התחבורתי"

|

כללית: חייה של מטופלת ניצלו בזכות עירנותו של הדימותן (רנטגנאי)

|