ליגה משלהם בגלבוע

ההשפעות של מערכת החינוך הפורמלית והבלתי פורמלית, הערכים ש'נזרעים' לאורך השנים, המורשת, הרוח והתוכניות הייעודיות, שמוביל ומקדם ראש המועצה עובד נור: דובר צה"ל פרסם את נתוני "ליגת הערים" שממפה את הרשויות והמועצות שמובילות בנתוני הגיוס והמועצה האזורית גלבוע כובשת את הטבלאות עם נתונים מרשימים שמשקפים עלייה בכל הקטגוריות. "שירות משמעותי בצה"ל, זה חלק מהדי.אן.איי שלנו", אומרות קצינות המתגוררת במועצה. המחשה ( דובר צה"ל)

לאחרונה חשף דובר צה״ל את נתוני הגיוס והשירות בערים והמועצות בישראל לשנת 2023. הנתונים מתפרסמים זו השנה השנייה, זאת במסגרת תכנית "ליגת הערים" של אגף כוח האדם. התוכנית ממפה את העיריות, הרשויות המקומיות והמועצות המובילות בנתוני הגיוס.
הליגה משקפת קפיצת מדרגה בגלבוע – כשהחיילים והחיילות מהמועצה מככבים בכל הטבלאות המחמיאות.

• נוסקים אל על

זה מתחיל בשיעור הגיוס לשרות משמעותי וקרבי של גברים ונשים בגלבוע שהוא גבוה מאוד. מדובר בסך הכללי המתגייסים/ות לתפקידי לחימה ולמקצועות דורשי הכשרה – מתוך תושבי המועצה: 94.5% מקרב הגברים, ו- 93.6% מקרב הנשים (עליה של 2.5% משנה שעברה).
מעבר לכך, שיעור גיוס הגברים והנשים בגלבוע הוא יציב וגבוה מהממוצע: (גברים גלבוע: 87.1% לעומת 66.9% ממוצע ארצי, נשים גלבוע: 86.8% לעומת 56% ארצי ו-58% באשכול).
שיעור הגיוס ללחימה בקרב גברים ונשים בגלבוע גבוה אף הוא מהממוצע ועומד על 66.9%, לעומת 51.4% ארצי. אצל נשים מדובר על 21% (עליה של 4.2% משנה שעברה), לעומת 12.7% ארצי.
הנתונים המחמיאים משתקפים גם בשיעורי קצונה של גברים ונשים והוא מצוי במגמת עליה וגבוה מהממוצע. 14% לעומת 8.3% ארצי בקרב גברים ו-14.9 בקרב נשים (עליה של 2.9% משנה שעברה), לעומת 8% ארצי. חשוב לציין כי בשנת 2018 עמד נתון זה על 10.3% בלבד מקרב נשות הגלבוע, ואילו שנה שעברה עמד על 12%, עליה של 2.9% מאשתקד.

• "מה שיבחרו כעת- זו הדרך הנכונה"

במועצה שמחו לקבל את הנתונים והדגישו כי הם שיקוף של תהליכי עומק ממוקדי מטרה, שמטרתם לעצב את דמות הבוגר ברוח ערכי הגלבוע, ולהוביל לביצוע שירותי משמעותי.
ראש המועצה, עובד נור: "הנתונים הללו מחממים את הלב ומשקפים את הערוגה בה צמחו בני הנוער- בבית, בישוב, במועצה. זו ערוגה המעודדת ומטפחת ערכים חברתיים נאצלים, המאירים בזרקור פרמטרים מכובדים של שירות משמעותי ותרומה לקהילה. כמערכת עשינו ככול יכולתנו על מנת להביאם למקום בו הם יכולים לבחור, ומה שיבחרו כעת- זו הדרך הנכונה, כי זו דרך המרוצפת בערכים נכונים".
עוד אמר נור: "אנו גאים בחיילים והחיילות ונעמוד לרשותם בזמן השירות וכמובן אחריו. נמשיך לאחל להם שירות מוצלח ומהנה ממנו יחזרו אלינו, לגלבוע, הביתה, בריאים ושלמים".

• פטריוטיות -גרסת הגלבוע

אז איך זה קורה? בגלבוע מסבירים שהתהליך קורם נבנה עוד בביה"ס היסודי. התהליך נמשך בתהליך 'טרומפים', אותו תהליך מועצתי המשלב את כל תנועות הנוער והיישובים בגלבוע. המשך יצירת שדרת פעילות מרכזית בה ניתן ביטוי לערכים החשובים בגלבוע, ניתן לראות בכנס י"א של התנועה הקיבוצית, שם במשך 7 השנים האחרונות מהווה המשלחת מהגלבוע, כאחת מהמשלחות הגדולות ביותר במרחב הכפרי.


עובד נור: "הנתונים הללו מחממים את הלב ומשקפים את הערוגה בה צמחו בני הנוער- בבית, בישוב, במועצה. זו ערוגה המעודדת ומטפחת ערכים חברתיים נאצלים, המאירים בזרקור פרמטרים מכובדים של שירות משמעותי ותרומה לקהילה"


המגמה ממשיכה ביתר שאת בכיתה י"ב, הכוללת לפחות שני ירידי חשיפה לפעילויות שניתן לבצע במהלך שנת השירות (י"ג), יחד עם תוכן המדגיש את השירות המשמעותי. לירידים הללו מגיע באופן קבוע ראש המועצה, עובד נור, ומבקש להאציל מניסיונו הן כבוגר שנת שירות והן כקצין ששירת שירות משמעותי.
עוד מסורת שהשתרשה בגלבוע ב-6 שנים אחרונות היא מסיבת מתגייסים שנתית לכל מסיימי כיתה י"ב. האירוע מאורגן ע"י מרכז הצעירים- תכל'ס, המלווה את המתגייסים לאורך כל שירותם. כל הפעילות הזו מתקיימת בגלבוע נעשית בנוסף לפעילות שיוזם האגף הביטחוני חברתי במשרד הביטחון בבתיה"ס התיכונים בגלבוע שכוללת מגוון פעילויות.

"עכשיו אני זו שמדברת עם צעירים לקראת גיוס ומעודדת אותם לצאת לשנת שירות ושירות בתפקידים איכותיים", סגם רומי ריכט
"עכשיו אני זו שמדברת עם צעירים לקראת גיוס ומעודדת אותם לצאת לשנת שירות ושירות בתפקידים איכותיים", סג"ם רומי ריכט

• "מבחינתנו אי אפשר אחרת"

שיקוף של הנתונים ניתן לראות במסלול שעברה סגם רומי ריכט מקיבוץ גבע, קצינת ת"ש בחטמ"ר איו"ש שתחל בשירות קבע בקרוב. טרם גיוסה היא יצאה לשנת שירות בעוגן הקהילתי, מסגרת ייחודית לנוער בסיכון: "הגלבוע הוא מעין קהילה אחת גדולה שבה כולם מכירים את כולם", היא אומרת, "אני למדתי בעמק חרוד וכבר בשנים הראשונות נחשפנו לחיילים ובוגרים שמשרתים בתפקידים מאוד משמעותיים וכן לכאלה שיצאו לשנת שירות, והתהליך הזה, של התרומה לחברה בשנת שירות, לצד חשיבות השירות המשמעותי בצה"ל, מחלחל אט אט. זה נוכח ומדובר בטבעיות גם בבתי הילדים הקיבוץ וכן בפעילויות חינוכיות וכנסים שעורכת המועצה. זה גם מה שהוביל אותי למסלול בשנת השירות ואפשר לי לעבוד עם אוכלוסיות מוחלשות, להתמודד עם סיטואציות מורכבות, להכיל מצבים מאתגרים ולעבוד עם אנשים שונים.


"התהליך של התרומה לחברה ביציאה לשנת שירות, יחד עם השירות המשמעותי בצה"ל, מחלחל אט אט, כבר מגיל צעיר. זה נוכח ומדובר רבות גם בבתי הילדים בקיבוץ ובפעילויות חינוכיות וכנסים שעורכת המועצה"


כל ההתמודדויות הללו סייעו לי בהמשך והתחברו לתפקיד הצבאי שלי כקצינת ת"ש. עכשיו אני זו שמדברת עם צעירים לקראת גיוס ומעודדת אותם לצאת לשנת שירות ושירות בתפקידים איכותיים בצבא, וזו למעשה מעין סגירת מעגל. אני יכולה להוסיף שהנתונים שפורסמו לא מפתיעים אותי כלל וכלל כי זו רוח הגלבוע וזו האווירה שאנחנו צמחנו והתפתחנו בה. מבחינתנו אי אפשר אחרת".

"הרוח הכללית בגלבוע תמיד נגעה במהות של השירות, בחשיבות, במורשת", סגן איל גלבוע
"הרוח הכללית בגלבוע תמיד נגעה במהות של השירות, בחשיבות, במורשת", סגן איל גלבוע

• "גם היום, כשאני קצינה בצה"ל, אני זוכרת כנסים שנערכו לנו בכיתה י"א"

"אני חושבת שהמקום של שירות משמעותי בצה"ל מוטמע בקיבוץ שלי בכלל ובגלבוע בפרט בצורה טבעית, זה חלק מהדי.אן.איי שלנו. זה נוכח בבית הספר, בקרב החברים, באירועים, כנסים, בשיחות עם צעירים לפני שירות, ובהתייעצות עם חיילים וקצינים שמשרתים. זה מנגיש את המידע ומאפשר לכל חייל שעתיד להתגייס להבין את המערכת יותר וכמובן מה האפשרויות ברמת התפקידים", אומרת סגן איל גלבוע, בת ה- 22 מקיבוץ בית השיטה, קצינת הסברה המשרתת בלטרון: "אני מצאתי את חברת הילדים בקיבוץ מאוד מאוד דומיננטית ורבת השפעה בעיצוב השירות שלי ושל החברה שסביבי. זה בא לידי ביטוי בכל השנים שקודמות לגיוס, כשבכיתות האחרונות בתיכון השיח סביב השירות בצה"ל נוכח יותר ויותר. גם היום, כשאני קצינה בצה"ל, אני זוכרת כנסים שנערכו לנו בכיתה י"א, ובהם דיברו על חשיבות השירות המשמעותי. במקביל גם נכחנו בפאנלים עם אנשי צבא ובוגרים מהעמק, שנערכו במסגרת המועצה והקיבוץ ובהם דיברו איתנו בגובה העיניים על השירות ושנת השירות וזה נדבך על נדבך שמסייע בקבלת ההחלטה. בסופו של תהליך, אני ידעתי גם לפני שנת השירות וגם לפני הגיוס מה מצפה לי, מה מצופה ממני, איפה אפגוש את האתגרים והכי חשוב: שאני רוצה לתרום בצורה הכי טובה. בפרספקטיבה לאחור אני מבינה כמה חשובה ההכנה שעשו לנו. לא תמיד נחשפתי וידעתי באמת אילו תפקידים אופציונאליים עבורי, אבל הרוח הכללית תמיד נגעה במהות של השירות, בחשיבות, במורשת, בתרומה שהיא מעבר, על זה שאפשר גם להתפספס בצבא ואפשר לבצע תפקיד רב משמעות ורב השפעה".
לדברי סגן גלבוע היום היא כבר מסייעת לצעירים לפני גיוס בראיית התמונה בצורה בהירה יותר, עם פרספקטיבה של קצינה בצה"ל.

"אני בטוחה שההתפתחות האישית שלי בשנת השירות גם תסייע לי בשירות הצבאי", נועה רונן
"אני בטוחה שההתפתחות האישית שלי בשנת השירות גם תסייע לי בשירות הצבאי", נועה רונן

• "היה לי ברור שאני רוצה לתרום"

את החיבור של צעירי הגלבוע לתרומה לחברה ובהמשך לצבא אפשר לזהות מיד גם בדבריה של נועה רונן, צעירה בת 19 מקיבוץ גבע שעושה שנת שירות בעמותת "נירים" ששמה לה למטרה להיות נושאת הדגל בכל הנוגע לחינוך למצוינות של נוער בסיכון גבוה: "החלטתי לבצע את שנת השירות בנירים מתוך רצון לתרום את חלקי ולחוות שטח, אתגר, אווירה אחרת ולהכיר אוכלוסיות שונות ואחרות", אומרת נועה, "שני האחים שלי היו בשנת שירות, הרבה חברים וחברות מהקיבוץ ויתר יישובי המועצה יוצאים לשנה החשובה הזו וגם לי היה ברור שאני רוצה להתנסות, להתפתח ולתרום. התקופה הזו העצימה ומעצימה אותי והעניקה לי כישורים ויכולות לקראת הגיוס שלי בסוף השנה. היום אני מוצאת את עצמי מבינה יותר ויותר את החשיבות של אחריות, סבלנות, עמידה בלחצים, הסתגלות לתנאי שטח ואתגרים שצצים בתדירות גבוהה. אני בטוחה שההתפתחות האישית שלי גם תסייע לי בשירות הצבאי, כתומכת לחימה בחיל המודיעין, החיל אליו אתגייס בחודש דצמבר".