לאחר ההצתה: עשרות בני נוער בשומר החדש מתגייסים לסייע למשק דור

25 מתנדבים משתי תכניות שונות של הארגון הגיעו לסייע במפעל האריזה בגלבוע – שהיווה תחלופה לבית האריזה שהוצת כליל.
צילום: יעקב שלייכר(השומר החדש)

במהלך יום כיפור, התרחש אירוע הצתה חמור במשק דור במושב מחולה בבקעת הירדן, ונזק כבד של מיליוני שקלים נגרם למשק. כלל התוצרת החקלאית המאופסנת נשרפה, כלים חקלאיים, ציוד, מבנים ועוד. ארגון 'השומר החדש' שחרט על דגלו לסייע לחקלאים, התגייס בשבועות האחרונים על מנת לסייע למשק דור ככל הניתן.
עת התקבלו דיווחים על האירוע הגיע מנהל מרחב בקעה בארגון, יעקב שלייכר להעניק את הסיוע הראשוני ולסייע בזמן אמת מול כל צורך שעולה מן השטח.
קבוצות שונות של מתנדבים מכל רחבי הארץ, חניכי התוכניות השונות בארגון, הגיעו בשבועות האחרונים על מנת לעזור בעבודה החקלאית ובהמשך גידול התוצרת. על אף העובדה שבית האריזה נשרף כליל, החממות מלאות בסחורה שחיכתה להיקטף ולהישלח לשיווק.
יומיים לאחר האירוע הגיעו ש"ש מתוכנית המנהיגות הקדם צבאית ממצפה בקעה ליום עבודה בחממות לצורך עישוב והכנה לשתילות. בנוסף לכך, תיאם הארגון הגעה של 45 מתנדבים מעין פרת שהגיעו לשלושה ימים, ישנו בשטח ועבדו בחקלאות. בנוסף אליהם, הגיעו עובדי ארגון לשעבר, ראשי מצפים לסייע בצורה פרטנית לפי הצורך בשטח.


יואל זילברמן, מנכ"ל ומייסד הארגון: "אירוע ההצתה שאירע למשפחת דור במהלך יום הכיפורים על ידי מחבלים, מחייב את ממשלת ישראל לפעול להגן על החקלאים במדינת ישראל"


25 מתנדבים נוספים משתי תוכניות שונות של הארגון הגיעו לסייע במפעל האריזה בגלבוע שהיווה תחלופה לבית האריזה שהוצת כליל; מתנדבים בני נוער מתוכנית "הפראיירים" ולאחריהם הגיעו ש"ש של תוכנית המנהיגות הקדם צבאית ממצפה גלעד.
תלמידי תיכון 'אדם ואדמה' תבור וכן בוגרי התיכון הגיעו למשק נוריאל בירדנה לסייע באריזת התוצרת החקלאית לקראת שיווק הסחורה לרחבי הארץ.

• "לפתוח את המים ולראות צנרת חתוכה, אלו מראות שלא אשכח אבל בליל יום כיפור נחצו כל הקווים"

במהלך אירוע השיא של הארגון "חג השומר", הוזמן נבו שמר לבמה לדבר בפני פעילי הארגון. נבו דור סיפר על הימים המטלטלים שעברה המשפחה ואמר: "את המאבק על האדמות אני מכיר על בשרי מאז ומתמיד, לפתוח את המים ולראות צנרת חתוכה, אלו מראות שלא אשכח אבל בליל יום כיפור נחצו כל הקווים, בית האריזה שלנו נשרף. אני לא מאחל לאף אחד". יו"ר הארגון, מייקל אייזנברג קרא לפעילי הארגון להמשיך ולסייע לקמפיין הגיוס של משק דור.
לאחר אירוע ההצתה, חברו יחד מייסד ומנכ"ל הארגון, יואל זילברמן ונשיא התאחדות האיכרים, דובי אמיתי, ופנו לממשלה בדרישה להפעיל את סמכותה המיידית בהתאם ל"נוהל פיצוי בגין גנבות חקלאיות", שהחל לפעול ב־1994 כדי לתת סיוע דחוף לנפגעים. על פי הנוהל, משקים חקלאיים שנמצאים ביישובים המפורטים בו, ובהם מושב מחולה, יקבלו פיצוי ממס רכוש על נזקים שנגרמו לרכושם. לשם כך יש לכנס את חברי הוועדה, הכוללת נציגים מהממשלה וממשרדי הביטחון, האוצר והחקלאות.
יואל זילברמן, מנכ"ל ומייסד הארגון: "אירוע ההצתה שאירע למשפחת דור במהלך יום הכיפורים על ידי מחבלים, מחייב את ממשלת ישראל לפעול להגן על החקלאים במדינת ישראל וכן להעניק להם את הפיצויים הנדרשים. לא יתכן שחקלאים יצטרכו בעצמם לשאת בעול הכבד הזה. אל מול כל ההרס, הטרור והאובדן, נמשיך לשקם, לבנות ולקיים