כנר עפולאי על הגג

ניר סרוסי, בן עפולה, הפך עם השנים לכנר בינלאומי שהספיק להופיע עם אומנים מובילים כמו עומר אדם, עמיר בניון, שולי רנד, דוד ד'אור, שלמה בר ולכבוש במות מסביב לעולם. לאחרונה הוא גם סגר מעגל והופיע בבירת העמק עם להקת ה"הברירה הטבעית" בהיכל התרבות בעיר. צילום: לירן שמש

לא הרבה אנשים יודעים מה הם יעשו בחייהם כבר מגיל צעיר. ניר סרוסי מעפולה דווקא כן ידע. את החיבור לכינור ולצליל שלו הוא חש כבר מגיל צעיר. ניר, בן שני מתוך ארבעה, כולם גדלו בעפולה, כולם קיבלו חינוך מוסיקלי בבית אבל הוא היחיד שלקח את הנגינה כמה צעדים קדימה והפך אותה לקריירה. "התחלתי ללמוד לנגן בכינור כבר בגיל 9. מיד הבנתי שזה הייעוד שלי", הוא מספר: "ממש מהמגע הראשון בכלי, ממש מהרגע הראשון התרגשתי מהצלילים המופקים ממנו והבנתי שאפשר לבטא באמצעותו עוצמות רגשיות גבוהות".
סרוסי גדל כילד דתי שלמד בתחילת הדרך בקונסרבטוריון העירוני ולאחר מכן בתיכון למדעים אומנויות בעפולה על מנת לשים יותר דגש על המוסיקה והקריירה המוסיקלית העתידית. בתום שירות צבאי ביחידה קרבית, המוסיקה בערה לו באצבעות והוא מיהר להירשם ללימודים באקדמיה למוסיקה בירושלים. "הייתה לי הכשרה קלאסית", נזכר סרוסי בתחילת דרכו: "הלימודים הפגישו אותי עם אנשים שכיוונו אותי לעולמות חדשים של מוסיקת עולם, מוסיקה בלקנית, צוענית וכליזמר" הוא משחזר.

ניר סרוסי בהופעה עם להקת הברירה הטבעית בעפולה. לירן שמש
ניר סרוסי בהופעה עם להקת הברירה הטבעית בעפולה. לירן שמש

לקראת סוף הלימודים באקדמיה הוא החל להופיע בקונצרטים ובתוכניות טלוויזיה, ומשם, בשנת 2003 הצטרף ללהקת "הברירה הטבעית" של המוסיקאי שלמה בר. סרוסי לא עצר והופיע לצד אמנים מובילים כמו עומר אדם, עמיר בניון, שולי רנד ובימים אלה במופע משותף עם המוסיקאי והקומיקאי ננסי ברנדס. במקביל פיתח קריירה סולו עם ההרכב שלו ויחד הם מופיעים בפסטיבלים ברחבי העולם.
ניר, 44, נשוי ואב לארבעה ילדים, גדל בעפולה, והוריו גרים בעיר עד היום. כיום הוא גר במושב "נחושה" בעמק האלה שם גם הקים את הסטודיו הביתי שלו בו הוא מקליט לאומנים מהארץ ומחו"ל, מעבד ומלמד.

"הכינור הוא חלק ממני, ממש איבר מגופי. מוסיקה היא פסקול חיי והנגינה בכינור היא הנשמה שלהם. במהלך השנים הופעתי מול שועי עולם, מעל במות גדולות ומול אלפי אנשים וגם במסיבות בגנים של הילדים שלי ועל הדשא מול השכנים. כל אירוע וכל מצב הוא עבורי הזדמנות לנגינה ולרגש באמצעותה את הקהל".

• מחובר למוזיקה צוענית

בימים אלו ניר מופיע במופע מוסיקלי סוחף "מיתרי האש". המופע הוא מסע מוסיקלי מסביב לעולם- פיוז'ן ים תיכוני מתובל במוסיקת פולקלור צוענית, קלאסיקות, מחזות זמר ועוד קטעים אהובים ומוכרים מרחבי העולם. זהו מופע וירטואוזי מלהיב בלווי נגנים. "אני מאד מחובר למוסיקה צוענית ומקבל השראה ממוסיקאים שונים ביניהם הכנרים רובי לקטוש מהונגריה וסאמוול יירביניאן מארמניה. היופי בעיני הוא לדעת לנגן כל סגנון באופי הנכון והמדוייק של המקור ממנו הגיעה המוסיקה", הוא מסביר.
לפני כחודשיים חזר להופיע בעפולה, עיר הולדתו,  במסגרת מופע שקיימה להקת "הברירה הטבעית" בהיכל התרבות: "זה היה מרגש מאוד לחזור לאותה במה עליה הופעתי בילדותי במהלך טקסים ואירועים עירוניים של בית הספר והעיר", סיפר סרוסי על סגירת המעגל האישית שלו והוסיף: "בימים אלה אני מופיע ברחבי הארץ במופע מרגש הנקרא "מיתרי האש" ואני מחכה להופיע בפני קהל הבית שלי, בעפולה".