ילדים עם עתיד

צוותי מערכת הגיל הרך של עיריית עפולה, יחד עם רשת "שחקים" מעניקים לילדי העיר, בגילאי 0-6, מעטפת נרחבת במטרה לדאוג להתפתחות כוללנית תקינה בכל השדות (פיזית, מוטורית, קוגניטיבית, רגשית וחברתית). אז איך עושים את זה? יצאנו לבדוק

לפני רגע הוא נולד והנה הוא עוד רגע הוא בכיתה א', שנים חולפות להן מבלי שאנו בכלל מרגישים. כשהם נולדים נפתחים אצלנו בלב חדרים חדשים שלא ידענו על קיומם, ובאותו הרגע אנו מבטיחים לעצמנו שנעשה הכול, אבל באמת הכול, בשביל שיהיה להם טוב. השנים הראשונות של הילד הן שנים מאוד משמעותיות בהתפתחות שלו ובהן הוא רואה, שומע, חווה, מרגיש ולומד יותר מאשר בכל תקופה אחרת בחייו. בשנות הילדות הילד מתפתח מכל הבחינות, פיזית, מוטורית, קוגניטיבית, רגשית, חברתית ועוד. היות וכך, חשוב לדייק את הצרכים והמענים של הילדים בגיל הרך בכל השדות שמקיפים אותם: החינוכי, הטיפולי והקהילתי.

• "אנו מנהלים מערכת חינוכית איכותית המושתתת על יסודות של אכפתיות, מסירות ומשפחתיות"

ענת אלבז, מנהלת גני הילדים באגף החינוך בעפולה מסבירה איך פועלים בעירייה לדאוג לקידומם והתפתחות תקינה של הילדים: "בעיר פועלים כיום 99 גנים ובשנה הבאה עתידים להיפתח עוד 12 גנים, מתוכם 3 של החינוך המיוחד. בגנים מתחנכים כיום קרוב ל-3000 ילדי העיר. כידוע, העיר מתפתחת בקצב מסחרר וגם המערכת החינוכית גדלה ומתרחבת בהתאם. אנו מנהלים מערכת חינוכית איכותית המושתתת על יסודות של אכפתיות, מסירות ומשפחתיות. נעשתה בגנים השקעה פדגוגית שהינה פרי של שיתוף פעולה פורה של הגננות, הסייעות ועם גורמי הפיקוח של משרד החינוך. בגנים ניתנת העשרה מגוונת, הן מטעם משרד החינוך והן מטעם אגף החינוך ברשות. ההעשרה כוללת חוגים של קרן קרב בהם חוגים מגוונים כמו: יוגה, ספורטיגן, חי בא לגן, חיות וחיוכים, תאטרון ועוד. בנוסף, מתקיימים ביקורים של גני חובה במרכז העשרה "יהלום", ביקורים במשכן לאומנויות בעין-חרוד, ביקורים סדירים ב"בית לגדול טוב" במתנ"ס בבית אשכול, השתתפות בפרויקט ציורים של רכבת העמק ועוד. בימים אלו מתגבש פורום גיל רך לגילאי לידה עד 3, שיאפשר קשר בין המסגרות השונות של הפעוטונים והמעונות בעיר ויבנה קשר בין מסגרות לידה עד 3 לגני הילדים ברשות".
בשנים האחרונות הולכת ונרקמת בעפולה מעטפת גיל-רך מקצועית ורחבה שמבקשת לתת מענה מקיף ומעמיק לילדים בגילאים אלו. הדבר בא לידי ביטוי בשותפות בין-משרדית ויצירת ממשקים בין כל הגורמים שמקיפים את הילד מרגע לידתו, וזאת על-מנת ליצור עבורו ועבור משפחתו רצף טיפולי וחינוכי מיטבי. לשותפות הזו יש ערך מוסף והיא מביאה לשינוי חסר תקדים ולהתקדמות מערכתית מרשימה שתופסת תאוצה ומביאה להישגים משמעותיים.

ענת אלבז
ענת אלבז

• מאתרים עיכובים התפתחותיים

קטיה ארבע, פסיכותרפיסטית ויועצת חינוכית, מתכללת גיל-רך עירונית באגף החינוך בעיריית עפולה, מטפלת במשפחות ובילדים בסיכון מגילאי לידה עד גיל 6 אומרת: "כיום אנו יודעים יותר ויותר, גם מן המחקר וגם ממה שעולה מן השטח, כי במידה והילד מקבל את התמיכה והטיפול להם הוא זקוק כבר בשלבים ההתפתחותיים המוקדמים, כך ניתן יהיה לכונן עבורו בסיס איתן וחזק ממנו יוכל לצמוח ולגדול באופן מיטבי. מתוך התפיסה הזו אנו פועלים ושמים את הדגש על ראייה הוליסטית ורחבה של צרכי הילדים, בדגש על ילדים בסיכון.
מה שזה אומר בעצם הוא, שאנו מכניסים מגוון של תכניות טיפוליות למסגרות של הגיל הרך: טיפות החלב, מעונות היום וגני הילדים, על מנת לאתר ילדים בסיכון ולעסוק במניעה ובטיפול לפני שיש הצטברות והחמרה של הקשיים. בשנים האחרונות פועל מגוון של תכניות טיפוליות בעיר. כיום כבר פועלות 7 תכניות כאלו: תכנית "מעגן" במעונות, תכנית "אור" במעונות ובגנים, "המשחק ככלי" בטיפות החלב, תכנית "חיוכים" במעונות, תכנית "ראשית" שפועלת בתוך בית המשפחה, התכנית ל"איתור הביתי" פועלת בטיפות החלב ובבתי המשפחות, וכמובן תכנית פאקט, שפעלה בעפולה 17 שנים למען ילדים בני העדה האתיופית. הצוותים בתכניות הללו הינם צוותים מיומנים ומנוסים שנבחרו בקפידה והם כוללים: פסיכולוגית, מרפאה בעיסוק, שתי קלינאיות תקשורת, פיזיותרפיסטית, יועצת חינוכית, פסיכותרפיסטית, מטפלת בלקויות למידה, גננות, שיננית ועוד. המטרה של הצוותים שלנו הינה לאתר עיכובים התפתחותיים בקרב תינוקות וילדים בגיל הרך, לטפל בהם בתוך המסגרות ולהפנות, לפי צורך, להמשך טיפול בקהילה. כל התכניות מתמקדות באיתור, במניעה, בטיפול ובהפניה. התכניות נותנות את הדגש על הטיפול בילד ועל הדרכת ההורים, כאשר חלק מהן נותנות את הדגש על הדרכת הצוותים וההורים במעונות, כמו תכנית מעגן למשל. כשאני אומרת אנו, כוונתי לשיתופי פעולה בין כמה גורמים: עיריית עפולה- אגף החינוך, אגף הרווחה, השירות הפסיכולוגי-ייעוצי, משרד הבריאות, הג'וינט, התכנית הלאומית לילדים בסיכון, המרכז להתפתחות הילד ועוד".

קטיה ארבע
קטיה ארבע

• מרחיבים ממשקים

המפתח להצלחת המעטפת הזו היא בנייה של מנגנוני עבודה בין ארגוניים שמבטיחים את הרצף הטיפולי מגיל לידה עד 6 תוך יצירת הקשר בין כל אלו לפעילות הבלתי-פורמאלית המתקיימת בגיל הרך בחברה למתנסים. שתופי הפעולה והרחבת הממשקים העירונית לא פוסחים גם על רשת "שחקים"- רשת המתנ"סים העירונית שאף היא בעלת אחריות בלתי נפרדת על ההיצע העירוני עבור ילדים בגיל הרך והוריהם.


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


• מעשירים את עולמם של הילדים- במחיר מונגש

שירלי יצחק, מנהלת תחום הגיל הרך ברשת שחקים עפולה, בעלת M.A בחינוך וניסיון עשיר בעבודה בתחום הגיל הרך מדגישה כי במסגרת הרחבת השרות לתושב קיימים היום בעיר 13 משפחתונים -מסגרות חינוך לגיל הרך המפוקחות ע"י משרד העבודה והרווחה והשירותים החברתיים והחברה למתנ"סים אשר יורחבו בשנה הבאה בשניים נוספים לפחות. המשפחתונים קיימים בכל המגזרים בעיר והם מהווים שרות ותיק וחשוב להורים ולילדיהם בגילאי 3 חודשים- 3 שנים. בנוסף, רשת שחקים עפולה, הרשות העירונית ו"תנובה" חנכו בספטמבר 2017 את "בית לגדול טוב", מרכז פנאי והעשרה הראשון מסוגו בעפולה אשר מעניק לילדים בגיל הרך ולבני משפחותיהם הזדמנות ליהנות מפעילויות רבות ומגוונות מתוך חמישה עולמות תוכן: קוגניטיבי, מוטורי, אמנותי, פנאי וקהילתי ללא עלות או בעלות מסובסדת. בבית מגוון פעילויות חווייתיות לילדים בגילאי לידה עד שש ולבני משפחותיהם; פעילות חופשית ללא עלות, חוגי העשרה במגוון תחומים בעלות מסובסדת, סדנאות להורים, אירועי קהילה ועוד. הבית מצויד, באבזור חדיש ויעודי: חדר מחשבים מותאם לילדים, חדר ספריה ומשחקיה, ג'ימבורי, חדר חוגים ושף צעיר. בין הפעילויות בבית: חוגי שף צעיר – הקניית הרגלי בישול ואפיה נכונים, הכרת המטבח והמזון אותו אנו צורכים מוכנות לכיתה א' – אוריינות של אותיות ומספרים, כמויות, עצמית, תרגול מיומנויות קוגניטיביות וגופניות. פיתוח חשיבה מתמטית- הכרת עולם המספרים תוך משחק, לימוד והנאה, חשיבה ליצירתיות, ולהתנסות משחקי מחול – צעדים ראשונים בעולם המחול, פיתוח קורדינאציה, מוזיקליות ויצירתיות אנגלית – לימוד אנגלית מדוברת לגיל הרך, דרך תמונות , שירים וסיפורים התואמים לגילם.
שעות סיפור ויצירה- שעה חוויתית מלאת דמיון והומור בסיומה יצירה הקשורה בסיפור אפיית חלות- חיזוק תחושת הביחד דרך שירים, הפרשת חלה, לימוד סגנונות קליעה תנועה וצליל- חיזוק יכולות של מוטוריקה גסה ועדינה, תאום עין –יד וסבלנות, חיזוק חגורת כתפיים, יכולות מוטוריות, שיווי משקל, דמיון ויצירתיות. ריתמוזיקה- חיזוק הקשר הורה ילד, חיזוק חגורת כתפיים, יכולות מוטוריות , שיווי משקל. הקסם שבי- חיזוק הבטחון העצמי של הילד תוך עידוד והעצמה שלו לעמוד בקדמת הבמה ולהיות קוסם בעצמו. סדנת "אמהות מדברות"- מעגל של 15 אימהות לאחר לידה (עד חצי שנה) הנפגשות אחת לשבוע בבית לגדול טוב, ונהנות מארוחת בוקר קלה ושיח נשים. במסגרת המעגל שמועבר ע"י מדריכת הורים, משתפות האימהות את חוויותיהן מהשבוע שחלף, מתייעצות ושואלות, בנוסף מקבלות הרצאה מקצועית כגון: הנקה, שינה, גמילה וכו'. הרצאות להורים – הרצאות להורים, המועברות ע"י מדריכות הורים, מאמנות ומנטוריות לבריאות.
בבית מתקיימים מסיבות ואירועי קהילה, הצגות, הפעלות הורים וילדים, ימי כיף ועוד. יצחק מציינת כי מתוך רצון להנגיש את הפעילות עד כמה שניתן הבית פתוח לפעילות לקהל הרחב 5 ימים בשבוע בין השעות 16:00-19:00 ומופעל על-ידי צוות מקצועי, כאשר בחופשים נבנית תכנית ייחודית והבית נפתח גם בשעות הבוקר.

שירלי יצחק
שירלי יצחק

•"התחלה חכמה"

עד כה בילו ונהנו בית לגדול טוב יותר מכ- 3400 מתושבי עפולה והסביבה בנוסף לכל אלו- מתוך הבנת הצורך הקיים בעיר בהרחבת מערך מסגרות החינוך לילדי הגיל הרך רשת "שחקים" עפולה, תחנוך בספטמבר 2018 את מעון היום הראשון שלה בעיר. המעון יפעל בהנחייתה הפדגוגית של רשת "התחלה חכמה"- רשת מעונות היום של החברה למתנ"סים הפרושה בכל רחבי הארץ ונותנת מענה לילדים ומשפחותיהם. על פי התוכנית האסטרטגית של "שחקים" עפולה, אנו מתמקדים לאחרונה בתחום הגיל הרך ומפנים לכך הרבה מאוד משאבים, כאשר היעד הוא מעונות יום קהילתיים לילדים בגילאי – שלושה חודשים עד 3 שנים, המאפשרים לילדים, למשפחה ולצוות להביא עצמם לידי ביטוי, באופן שישפיע על עיצוב חייהם וחיי קהילתם, בהיותם משמעותיים, מחויבים ושייכים.