"יהיה טוב" – תערוכה חדשה בגלריית האמנים בטבעון

תערוכה מסקרנת ואקטואלית לימים אלו, מאת הפסל והצייר אחמד כנען, תפתח ביום ביום שישי הקרוב(29/01/16) בטבעון

הצייר והפסל, אחמד כנעאן, נולד וגדל בתמרה ובה למד לראשונה את אומנות הציור. בשנות השמונים סיים תואר ראשון באומנות באקדמיה לאומנות ועיצוב בצלאל שבירושלים. בעבודותיו, כנעאן משתף את הצופה בבעיותיו מעצם היותו אומן פלסטינאי בן הארץ ואזרח ישראלי, בכך שהוא עוסק גם בהיסטוריה הקרובה, נותן ייצוג לדמות הפליט, וע"י כך מתחבר לטראומה המשפחתית והלאומית של המלחמה.

בתערוכה "יהיה טוב", שתפתח ביום שישי בגלריית האמנים של רשת המתנ"סים קרית טבעון מבית החברה הארצית למתנ"סים, כנעאן מתעסק עם הגדרה, חיפוש וגיבוש הזהות. בדומה לחלק מחברה היהודית הוא מחפש את הקשר למקום, דרך החיבור לתרבויות המסופוטמיות בכלל ולתרבות הכנענית בפרט וקושר להוויה את תרבות האסלם המאוחרת יותר אליה הוא משתייך.

הפסל והצייר אחמד כנען
הפסל והצייר אחמד כנען

דמותו של סלאח א – דין בדמות  פרש, חוזר על עצמו כחוט השני ביצירותיו של אחמד כנעאן. כנעאן בוחר בדמותו של
סלאח א – דין, שהצליח לאחד את העולם הערבי ולגבור על הכיבוש הצלבני בארץ. לעומת סלאח א – דין, הבחירה בדמותה של האלה ענת כאלת פריון ומלחמה בעבודותיו, ממחישה את הצורך והשאיפה של כנעאן בחיים שלווים של אדמה פורייה, גשמים בזמן, סדר ושלום ועל הקושי הרב להשיגם ומצד שני הצגת השורשיות והלגיטימיות בלהיות חלק מהנוף של המקום בדומה לתהליך הכנעני שחלק מהחברה הישראלית עברה (אותה לגיטימיות המעורערת ע"י שני הצדדים).

כחלק מחיפוש הזהות כנעאן עוסק בתהליך ההשתנות של החברה הערבית. הוא מתעד את הסביבה הקרובה אליו, מצייר בחן רב את משפחתו, את כפרו על אנשיו ונופיו, את מרקם החיים והתרבות ההולכת ונעלמת לנגד עיניו. הוא מעלה בדרכו הנעימה והאסטטית את הבעיות הקשורות להיותו אומן ערבי אזרח ישראלי חלק מהעם הפלסטיני.
בציוריו הוא נוגע בטרגדיות של העם הפלסטינאי, דרך דמותו של הפליט, מחנות הפליטים, גדרות ההפרדה, דמותם של השוהים הלא חוקיים ומעמדה של האישה. השימוש בדמות האביר מופיעה ברבים מציוריו, פעם מייצגת כמיהה של העם להנהגה ערכית ואמיצה, פעם כנסיך החלומות של נערה ופעם כמגן על אובדן הזהות של החברה הכפר.
יצירותיו של אחמד כנעאן הוצגו בתערוכות ופסטיבלים ברחבי העולם החל מתל אביב וירושלים, דרך רוסיה, לונדון וגרמניה ועד עמאן שבירדן, נסיכויות המפרץ, רמאלה, וביירות שבלבנון.

המוטיבים של דמותו של סלאח א – דין חוזר ביצירותיו
המוטיבים של דמותו של סלאח א – דין חוזר ביצירותיו

בתערוכה החדשה בגלריית האמנים של מתנ"ס טבעון, מנסה כנעאן להראות את הדמיון הרב שבין שני העמים שחולקים פיסת ארץ קטנה צפופה ומדממת. בניסיון להראות שהנרטיב שכול אחד מהעמים מייצר הוא למעשה הצד אחר של אותה סבכה שכנעאן מרבה להשתמש ביצירותיו. מטבע הלשון "יהיה טוב" מאפשר את הדחייה בטיפול בבעיות והשארתם לטיפולו של המושיע כשיגיע. כנראה עדיף לשני הצדדים שהמושיע לא יבוא ושהמשיח גם לא יטלפן ושיתחילו לפתור את הבעיות ולהסתדר האחד עם השני.

פתיחת התערוכה, יום שישי, 29.1.2016 בשעה 11:00 בגלריית האמנים במתנ"ס טבעון, רח' הדגניות 12. התערוכה תהיה פתוחה עד 31.3.2016.

 

 

מנגלים ורמקולים מחוץ לתחום: הפנים החדשות של הסחנה

|

פסטיבל האביב בנחל ציפורי: מוסיקה, טבע ורב תרבותיות

|