"חשוב לאהוב את מה שאתה עושה"

מי מטפל בנו? הכירו את האחיות והאחים במרכז הרפואי העמק. עאישה עלי סלאח נפאפעה, אחות ביחידת האיכות של המרכז הרפואי העמק מספרת על החיבור למקצוע, התווית המדיניות, הפיתוח מקצועי ותהליכי הלמידה. צילום: אור ברק

איך הגעת לעבוד בתחום?
"ברוב השנים עבדתי עם ילדים וזה היה התחום האהוב עליי. לצד זה, שילבתי עבודות נוספות כמו טיפול בחולי דיאליזה, והרצתי בחוג לסיעוד במכללת עמק יזרעאל. היום אני עוסקת בהתוויית מדיניות איכות ופיתוח מקצועי, תחום הכולל קליטת סטודנטים שהם האחיות והאחים של העתיד".

איך בחרת לעסוק דווקא באיכות?
"חשוב לי לשים את המטופל במרכז ואני מרגישה שבתפקיד שלי היום אני דואגת יותר לאיכות ובטיחות הטיפול. אנו מכינים נהלי עבודה לגבי הבקרות שצריך לבצע, מה לעשות כדי לשפר את הטיפול ואיך לתת טיפול נכון. במידה ויש עדכונים של נהלים אנו פועלים להטמיע אותם בכל המחלקות. כאשר יש תלונות או בעיות אנו בודקים לעומק ממה זה נובע ומטפלים. בכובע של פיתוח מקצועי אנו מוציאים צוותים להכשרות, השתלמויות, קורסים על בסיסיים, ריענון ידע, שמירה על רווחת העובד, שמירה על כשירות מקצועית וקידום".

כיצד נשמרים מפני שחיקה?
"ראשית כל, חשוב לאהוב את מה שאתה עושה, את המקצוע. בנוסף, לשלב תמיד למידה. כל השנים למדתי או לימדתי. צריך להיות רענן למען הסטודנטים, ומבלי לקרוא חומר חדש אי אפשר להתקדם. ללמוד וללמד שומר עליך רענן וצעיר".

האם את רואה הבדל בין הסטודנטית שהיית לבין הסטודנטים שמגיעים היום?
"הסטודנטים היום מגיעים עם ידע רב, מקורות המידע זמינים להם הרבה יותר ממה שהיה לנו בעבר. גם בכמות הסטודנטים קיים הבדל, אנחנו למדנו בקבוצות קטנות מאוד של בקושי 20 סטודנטים והיום כבר מגיעים למחזורים של מאות סטודנטים. בהזדמנות זו אני רוצה להודות לכל המדריכים והמדריכות הקליניים שלנו שמתאמצים ודואגים להכשרה יעילה וטובה ומאפשרים לסטודנטים לסיים את הלימודים בהצלחה".

תכנית מיוחדת שאת מעורבת בהפעלה שלה?
"שיפור ההדרכות למטופלים לפני שחרורם. כבר בשנות ה80 התחלנו לבנות הדרכות למטופלים במחלקות הילדים ועם השנים זה הפך לשגרה בכל המחלקות. בשנתיים האחרונות אנו עומלים על שיפור מכתבי השחרור הסיעודיים. את הרעיון הגה האח איאד כבהה, אח אחראי במחלקה פנימית ב', והוא מיושם בשיתוף פעולה של אחים ואחיות אחראיים".

מה את אוהבת במקצוע?
"הטיפול באדם בכל שלבי החיים- החל מיצירת העובר, לידה, ילדות, נערות, בגרות, זקנה ועד לסוף החיים וגם במהלכם. אנו מעורבים בטיפול הן באדם הבריא והן באדם החולה".

תודה לאור ברק, אחות במחלקה לרפואה דחופה בילדים במרכז הרפואי העמק שראיינה אחיות ואחים ממגוון תפקידים כדי שנכיר טוב יותר את האנשים שמאחורי המדים.

כללית: חייה של מטופלת ניצלו בזכות עירנותו של הדימותן (רנטגנאי)

|

עברנו את פרעה, נעבור גם את זה?

|