'חצר הגרוטאות' במוזאון העמק: תצוגת קבע חדשה אודות פועלה של חלוצת החינוך לגיל הרך

בסוף השבוע שעבר, נחנכה תצוגה חדשה במוזאון העמק ביפעת, בנושא חצר הגרוטאות ומלכה האס – חלוצת החינוך לגיל הרך, בסיוע המועצה האזורית עמק יזרעאל, המועצה לשימור אתרים ומשרד התרבות. צילום: מוא"ז עמק יזרעאל

תצוגת קבע חדש במוזיאון העמק בקיבוץ יפעת, אודות חייה ופועלה של חלוצת החינוך לגיל הרך מלכה האס שהלכה לעולמה לפני כשנה. התצוגה עם מתחם משחק לילדים, משלבת  את עבודת האמנות של האוצרת גליה בר אור שכותרתה "חצר הגרוטאות", שייצגה את ישראל בביאנלה לאדריכלות בוונציה.
מוזיאון העמק עוסק בסיפור ההתיישבות החלוצית בעמק יזרעאל ומציג הישגים חקלאיים והתיישבותיים. כעת, באמצעות התצוגה החדשה, הוא מספק נקודת מבט נוספת על החלוציות, העוסקת בחצר הגרוטאות ובחלוצת החינוך – מלכה האס.
בעבור צעירים וצעירות שהגיעו בראשית המאה הקודמת לחולל מהפכה אישית וחברתית בארץ ישראל, החינוך היווה שדה של ניסוי ופריצות דרך.
חצר הגרוטאות שמשתתפת עד היום בתהליכי התחנכות של ילדים וילדות מכל רחבי הארץ, מכילה עקרונות של חינוך פרוגרסיבי – אוטונומיה, מכלוליות, למידה מתוך התנסות, שילוב אמנויות בלמידה, קיימות ועוד.

מלכה האס ז"ל, חלוצת החינוך לגיל הרך ומפתחת רעיון 'חצר הגרוטאות' בגני הילדים
מלכה האס ז"ל, חלוצת החינוך לגיל הרך ומפתחת רעיון 'חצר הגרוטאות' בגני הילדים

מלכה האס שנפטרה לפני כשנה, הקדישה את רוב שנותיה למחקר ופיתוח פדגוגיה לחינוך בגיל הרך מתוך הכרה עמוקה בחשיבות החינוך בשנים הראשונות של הילד במכלול תחומים.
חצר הגרוטאות היא יצירה חינוכית המיישמת את מה שמלכה מכנה "עשייה ילדית משוחררת". למעשה, חצר הגרוטאות המוכרת בנוף גני העמק היא פדגוגיה מוקפדת בעלת עקרונות חינוכיים פרוגרסיביים המעודדים יצירתיות, אוטונומיה, ותפיסה חינוכית מכלולית של הילד והקבוצה בתוך הסביבה המקומית.
היא עוסקת ברעיונות של קיימות ושימוש חוזר – והופכת למגרש משחקים המאפשר משחק 'בעולם האמתי' בו הילדים משחקים ומתנסים בדברים אמתיים ולא רק מדמים סימולציה של המציאות.

בצר בתערוכת הקבע לזכרה של מלכה האז במוזיאון העמק ביפעת.jpg
אייל בצר בתערוכת הקבע לזכרה של מלכה האס במוזיאון העמק ביפעת

אייל בצר – ראש המועצה האזורית עמק יזרעאל, אמר: "מלכה האס פיתחה תפיסה חינוכית ייחודית והשפעתה על החינוך בגיל הרך ניכרת עד היום. היא מופת לעשייה חינוכית ברוכה שיש להנציחה. ישר כוח לכל העושים במלאכה!"
התערוכה ומתחם המשחק פתוחים לקהל הרחב בימים שישי 11:00-14:00 ובשבת 9:00-15:00, במוזאון העמק ביפעת