חידוש רישיון נהיגה וביצוע מבחן כשירות שנתי בקורונה

חידוש רישיון הנהיגה וביצוע מבחן כשירות לרכב כרוכים בלא מעט בירוקרטיה גם בימים כתיקונם, קל וחומר בתקופת הקורונה. אז איך מחדשים, על מה נבחנים ומה נשתנה השנה? הכל בכתבה הבאה.
מאת יובל בנר
המחשה: צילום- Shutterstock

שנת 2020 הביאה עימה לא מעט שאלות ואתגרים בנושא רישיונות הנהיגה ורישוי הרכב, הטסט, שכן האחרון אינו מובן לרבים גם בזמנים רגילים עקב מרווחי החידוש הגדולים וחוסר הבהירות לגבי מהותו. עם זאת, חשוב לדעת כי למרות ההקלות שניתנו בתקופת הקורונה, מכוני ומשרד הרישוי המשיכו לפעול כמעט כסדרם וסיפקו שירותים חיוניים, גם מרחוק. בעוד שחלק גדול מהפעולות אינן מצריכות יציאה מהבית, בדומה לתהליך החידוש של ביטוח רכב המתנהל בשנים האחרונות בעיקר באופן מקוון, תוכלו לקבל את כלל השירותים המוצעים אונליין ולחסוך שעות המתנה רבות בתורים הארוכים. לשם ביצוע מבחן הכשירות השנתי או הבדיקה הרפואית לעומת זאת, כנראה שעדיין תידרשו להגיע פיזית למקום.
אז מה כדאי לדעת על חידוש רישיון הנהיגה ומבחן הרישוי השנתי, אילו הקלות ניתנו בחודשי הקורונה ומה חשוב לבדוק בעצמנו או במוסך מורשה טרם הבחינה? התשובות לשאלות הללו לפניכם.

• חידוש רישיון הנהיגה – איך, מתי וכיצד?

את רישיון הנהיגה יש לחדש אחת לעשר שנים כאשר הודעה על כך מגיעה בדואר ממשרד התחבורה, יחד עם ספח לתשלום האגרה. את הספח יש לשמור לאחר התשלום שכן הוא יהווה את הרישיון הזמני עד הגעתו של זה הקבוע. שימו לב, האחריות לחידוש רישיון הנהיגה מוטלת עליכם, גם אם משרד התחבורה איחר או לחלופין לא שלח את הספח כלל.

• כיצד משלמים את אגרת הרישיון?

תוכלו לעשות זאת על ידי בנק הדואר, סניף הבנק שלכם, אתר משרד הרישוי או דרך המוקד הטלפוני הממוחשב. לאחר תשלום האגרה יש להמתין במשך כשבועיים עד חודשיים לקבלת רישיון הנהיגה הקבוע, בהן משמש הספח כרישיון לכל דבר.


בתקופת הקורונה הוגדרו מכוני הרישוי כחיוניים ולכן פעלו כסדרם. יחד עם זאת, משרד התחבורה האריך את תוקף הרישוי של הרכבים שאמור לפוג בתאריכים שבין 25.9.2020 ועד 15.11.2020 ב-60 יום


• אילו בדיקות רפואיות יהיה עליכם לעבור?

ככלל, נהגים תושבי ישראל הנמצאים מתחת לגיל 40 אינם מחויבים בבדיקה רפואית כתנאי לחידוש הרישיון. לעומתם ישנם מספר מגזרים אשר כן מחויבים בכך:

  • נהגים מעל גיל 40 – מחוייבים בבדיקת ראייה
  • נהגים ותיקים מעל גיל 70 – מחוייבים בבדיקה רפואית כוללת (וחידוש רישיון כל 5 שנים)
  • נהגים מקצועיים מעל גיל 60 – מחוייבים בבדיקה רפואית כוללת (וחידוש רישיון כל 5 שנים)
  • תושבים זרים – מחוייבים לחדש את רישיונם כמדי חצי שנה.

מבחן הרישוי השנתי לרכב

מבחן הכשירות השנתי הלא הוא הטסט, בודק את מכלולי הרכב השונים של כל כלי רכב הנע על כבישי ישראל. רכבים חדשים פטורים ממבחן זה בשלוש השנים הראשונות ואילו רכבים בני 19 שנה ומעלה, מחוייבים בביצוע המבחן כל חצי שנה. אלו המוגדרים כרכבי אספנות לעומתם, חוזרים לבצע מבחן כשירות אחת לשנה.
בתקופת הקורונה הוגדרו מכוני הרישוי כחיוניים ולכן פעלו כסדרם. יחד עם זאת, משרד התחבורה האריך את תוקף הרישוי של הרכבים שאמור לפוג בתאריכים שבין 25.9.2020 ועד 15.11.2020 ב-60 יום.

מהו ההליך?

מדי שנה נשלחת לכתובת המגורים הרשומה ברישיון הרכב אגרת תשלום לרישיון הרכב החדש וספח רישיון חדש. את הרישיון יש לשלם בבנק הדואר או בעמדות תשלום, רישיומט, הנמצאות בדרך כלל בסניפי סופר פארם ובקניונים. ברישיומט תוכלו אף להפיק רישיון משולם במידה והרישיון החדש לא הגיע לביתכם.

עם הרישיון המשולם יש לגשת למכון רישוי לפי בחירתכם ולא לשכוח להביא גם:

  • פוליסת ביטוח רכב בתוקף, ניתן גם לבצע ביטוח רכב אונליין ולהדפיס במקום את הפוליסה בחלק מהמקומות
  • דמי מסלול – התשלום על המבחן עצמו, כ-95 ₪ לרכב פרטי
  • רישיון רכב משולם
  • תעודת זהות ורישיון נהיגה בתוקף

כמו כן יש לקחת בחשבון שבמידה והרכב רשום על שם אחר, יש להצטייד בייפוי כוח ובתעודת זהות של בעל הרכב.

• מה בודקים בטסט?

בטסט נבדקות מערכות הבטיחות של הרכב לרבות אורות ובלמים, מספרי השילדה, המנוע והרישוי מושווים למקור, נרשם מונה הק"מ, נבדקות נורות תקלה, מתבצעת בדיקה מתחת לרכב של מכלולי ההיגוי וקפיצי הרכב ונעשית בדיקת זיהום אוויר. כדי לעבור את המבחן בהצלחה, ודאו עוד טרם הגעתו כי כלל המערכות הללו תקינות ובכלל, הקפידו לטפל בבעיות כבר בעת בה הן מופיעות.
יש לציין כי מבחן הכשירות בודק את תקינות ביצועי המערכות בלבד ולא את המערכות עצמן. כלומר, יתכן שהרכב בולם כיאות אך שעובי רפידות הבלימה כבר עבר את המינימום ומחייב החלפה, מה שמחייב את בעל הרכב בביצוע בדיקה מקיפה ומדוקדקת.
לסיכום, חידוש רישיון הנהיגה ומבחן הרישוי השנתי יכולים להיות הליך בירוקרטי מייגע אך הם הכרחיים לשמירה על בטיחות המשתמשים בדרך והנוהגים ברכב. בשורה התחתונה, זוהי אחריותנו בלבד ואין להניח כי משרד ממשלתי יזכיר לנו לבצעם. כדי לעשות בצורה יעילה, מהירה ופשוטה יותר, תוכלו לעשות זאת גם באופן מקוון. שמרו על עצמכם ועל רשיונכם.