חוזרים לבית משפט: ערעור לבג"צ בפרשת מכרזי הקרקעות

אחרי חודש וחצי של שקט שבה פרשת המכרזים בעפולה עלית לסדר היום בעפולה לאחר הגשתו של ערעור לבית המשפט העליון. באי כוחם של המערערים: "המערערים פעלו בהתאם לתנאי המכרז, והפועל היוצא מההתנהגות המותרת זו הוא שאין מדובר בתכסיסנות פסולה כלל וכלל". עו"ד אילן וקנין: "אני סבור כי ככל ושלל הטענות המסורתיות של גזענות והפליה העולות באופן אוטומטי ע"י אזרחים ערבים שמודגשות בערעור זה באופן בולט, לא יצליחו להיכנס להיכלו של בית המשפט"

לפני כחודש, השופט ד"ר אברהם אברהם מבית המשפט המחוזי בנצרת ביטל את מכרז המדובר לבניית 43 יחידות דיור במורדות עפולה עלית שבו זכו משפחות ערביות בלבד. זאת, בשל תיאום מחירים פסול בין חלק מהמציעים וניסוח עמום ומטעה של תנאים בנוגע למחיר המינימום למגרש. המכרז עלה לכותרות בחודשים האחרונים בעקבות מחאה של תושבי העיר נגד תוצאותיו. השבוע, כפי שהיה צפוי, הגישו 18 מהזוכים, באמצעות באי כוחם עורכי הדין עמית גור ויואב דגני ערעור לבית מפט העליון לירושלים – בשבתו כבית משפט לערעורים מנהליים.


"העובדה כי הזוכים במכרז הינם כולם ערבים, הייתה לצנינים בעיניהם של רבים תושבי עפולה".
העותרים הגישו עתירתם נגד רשות מקרקעי ישראל יומיים לפני תום תקופת ההתיישנות, לאחר שחלק מהמערערים, הזוכים במכרז, חתמו על חוזים עם רשות מקרקעי ישראל.


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


בערעור נכתב: "אם יש מקרה המצדיק התערבות ערכאת הערעור בהכרעת בית המשפט הרי שזהו המקרה. העובדה כי הזוכים במכרז הינם כולם ערבים, הייתה לצנינים בעיניהם של רבים תושבי עפולה שהחליטו לפעול בחזית הציבורית, התקשורתית ואף הציבורית- וזו הסיבה האמתית להגשת העתירה. היעדר ניקיון הכפיים של העותרים תושבי עפולה היהודים, שהיו דה פקטו שופר ו"עותרים ייצוגיים", בשם מחנה "מאבק לשמירת צביונה היהודי של העיר עפולה" ולא גילו לבית משפט קמא במסגרתם עתירתם את סיבתה ותכליתה האמתית של עתירתם שנועדה לסכל את כניסתם של ערבים שזכו במכרז לעיר עפולה, אך ורק בשל היותם ערבים – כלל לא נשקל על ידי בית המשפט, שבחר להתעלם מעובדות ברורות שהוצגו בפניו.

תושבי עפולה מפגינים בעקבות תוצאות מכרזי הקרקעות בפרוייקט עפולה הצעירה
תושבי עפולה מפגינים בעקבות תוצאות מכרזי הקרקעות בפרוייקט עפולה הצעירה

גם השיהוי הרב לא זכה ליחס בית המשפט קמא: העותרים הגישו עתירתם נגד רשות מקרקעי ישראל יומיים לפני תום תקופת ההתיישנות, לאחר שחלק מהמערערים, הזוכים במכרז, חתמו על חוזים עם רשות מקרקעי ישראל.
רק כחודש ומחצה לאחר הגשת העתירה, היא תוקנה כך שהמערערים נוספו כמשיבים. גם לגוף העניין, פסק דינו של בית המשפט רצוף שגיאות וטעויות, הן בניתוח המשפטי והן באופן השגוי בו תפס בית משפט קמא את תפקידו כבימ"ש מנהלי שאינו אמור לשים עצמו במקומה של ועדת המכרזים"
עוד כתבו באי כוחם של המערערים בעתירה כי אין בהתנהגות המערערים משום תיאום פסול ותכסיסנות פסולה. עורכי הדין כתבו בערעור כי הם יטענו שבית המשפט המחוזי בנצרת שגה בקביעתו כי המערערים נהגו בתיאום פסול, "המערערים יטענו כי טעותו זו הינה טעות "נגררת" ו"נגזרת" משגיאתו הבסיסית בהחלטתו שלא לבחון את תנאי המכרז והתנהלות המערערים לאורם. המערערים פעלו בהתאם לתנאי המכרז, והפועל היוצא מההתנהגות המותרת זו הוא שאין מדובר בתכסיסנות פסולה כלל וכלל".

עו"ד אילן ועקנין מגיש העתירה לפסילת המכרזים
עו"ד אילן ועקנין מגיש העתירה לפסילת המכרזים

עו"ד אילן וקנין: "לא יהיה מנוס אלא לדחות את הערעור"

עו"ד אילן וקנין, בא כוחם של העותרים התייחס השבוע לערעור ואמר: "קיבלתי את הערעור, אני לומד אותו ואת הטענות העולות ממנו. יחד עם זאת, אני סבור כבר בשלב זה וכפי שעולה ממנו מיד בעיון ראשוני הרי, כי ככל ושלל הטענות המסורתיות של גזענות והפליה העולות באופן אוטומטי ע"י אזרחים ערבים שמודגשות בערעור זה באופן בולט, לא יצליחו להיכנס להיכלו של בית המשפט העליון וזה, כמו בדיון הענייני שקיים נשיא בית משפט המחוזי בנצרת, ד"ר אברהם אברהם, ויתמקד אלא בעובדות לאשורן, הרי לא יהיה מנוס אלא לדחות את הערעור. אני מצידי, יעשה את המיטב כדי להגן על פסק הדין", סיכם עו"ד וקנין.