"חוויתי עולם ומלואו בשירות הצבאי שלי"

יום הרופא 2022 שצוין בשבוע שעבר הוא הזדמנות טובה להכיר את סיפורו של סא"ל ד"ר שפירו מרמת ישי-  קצין הרפואה של אוגדה 91. צילום: דובר צה"ל

ביום שלישי שעבר צוין בישראל יום הרופא והרופאה במטרה להביע הערכה על פועלם ותרומתם במהלך כל השנים, יומם ולילה, לתושבי המדינה, לאיכות חייהם ולביטחון הבריאותי שלהם. ההערכה וההוקרה באה לידי ביטוי גם לרופאים המשרתים בכל יחידות צה"ל, שמשרתים בין היתר ברפואה מבצעית, כשירות הלוחמים לעת מלחמה ועוד.
אחד הרופאים שמשרת בצה"ל ומהווה גאווה מקומית בעמק הוא סא״ל ד״ר ארתור שפירו מרמת ישי, קצין הרפואה של אוגדה 91.
ד"ר שפירו התגייס לעתודה רפואית בשנת 2000 והתמחה בכירורגיה אורתופדית. בשנת 2008 חזר לשירות צבאי מלא שנמשך עד היום. במהלך שירותו הצבאי ד"ר שפירו ביצע מגוון רב של תפקידים: הרופא של גדס"ר גולני, אגוז, דובדבן, קצין רפואה של עוצבת הקומנדו, וקצין רפואה ב' של אוגדה 210. בשנת 2014 במהלך מבצע 'צוק איתן', ד"ר שפירו נכנס לרצועת עזה עם כוח של דובדבן.
יום הרופא והרופאה הוא הזדמנות טובה להיחשף לעולמו של ד"ר שפירו, לאתגרים שניצבים לפתחו במסגרת תפקידו ולחיבור שלו למקצוע.
"כשהייתי בגן או בבי"ס יסודי, אמרתי לסבתא שלי שכשאהיה גדול אטפל בה עם התרופות שלה ולצד זה אמרתי לה שאני רוצה להיות חייל. עמדתי במה שאמרתי לסבתא שלי, אני גם רופא וגם חייל", אומר ד"ר שפירו שמספר גם על התחושות וההרגשה ביום הרופא: "יום הרופא' הוא הזדמנות לומר תודה לכל הקולגות שלי בסגל המטפל, בין אם בבתי החולים ואם בקהילה או במערכים הצבאיים. זה יום חשוב להוקרה ונכון להחיל אותו גם על 'האנשים מאחורי הקלעים', כגון אנשי מעבדה, כוחות עזר בבתי החולים, צוותי ניקיון ורבים נוספים".

במהלך שירותך הצבאי, היית הרופא של יחידות קרביות רבות. יש אירוע מיוחד שזכור לך?
"חוויתי עולם ומלואו בשירות הצבאי שלי ואני מודה על ההזדמנויות הרבות שניתנו לי. אחת החוויות המעצבות ביותר הייתה בביקור אצל משפחה שכולה שנה לאחר מבצע 'צוק איתן'. זה היה משמעותי למשפחה והופתעתי עד כמה המפגש הזה אפשר גם לי להשתחרר מחוויות הלחימה ההיא".

• "תמיד חשוב להמשיך ולתרגל את הצוותים שלנו לזמני חירום"

באותו היום שצוין יום הרופא, התקיים תרגול מנהלי אירוע באוגדה 91. ד"ר שפירו מסביר כי זהו 'יום מנהלי אירוע' ובמהלכו נערכה השתלמות לצוותי רפואה. מטרת ההשתלמות: לחזק את היכולת של הצוות לתקשר עם הכוחות הסובבים – בין אם צבאיים או של ארגוני הצלה אזרחיים, בין אם בשגרה או בלחימה. "בזמן שהמטפל הבכיר (רופא או פראמדיק) שקוע בטיפול, זה בעל התפקיד שידווח על מצב הנפגעים וידאג לאבטחה, תגבורת וכלי פינוי, כולל מסוקים", מסביר ד"ר שפירו, "מבחינתי מדובר בנדבך חשוב מאוד בכשירות הצוותים. חלק מהמשתתפים חוו את זה במציאות ערב קודם להשתלמות, כאשר צוות טיפול נמרץ צבאי של החטיבה המרחבית 769 טיפל באזרח שנפגע מרכב ובהמשך פינה אותו עם מסוק של מד"א", אבל תמיד חשוב להמשיך ולתרגל את הצוותים שלנו לזמני חירום״.

 

 

 

מרגש: פינת ההנצחה של ליאב

|

״דרכו של מתן נמשכת ותימשך״

|