"חדרי הלידה במרכז הרפואי העמק נחשבים חלוצים בישראל בגישות הטיפוליות והרפואיות החדשניות"

הכירו את המנהלת החדשה של חדרי הלידה שגדלה והוכשרה במערך נשים ויולדות של המרכז הרפואי העמק, ד"ר גלי גרמי: "נמשיך להיות בחוד החנית של רפואת הגינקולוגיה והמיילדות בישראל ובעולם, ולתת חוויית לידה הכי טובה ומותאמת לכל מי שבאה בשערינו". צילום: העמק

"אנחנו ממשיכים להיות בין החוקרים המובילים בישראל ובעולם", ד"ר גלי גרמי

ד"ר גלי גרמי, ממושב יודפת שבגליל התחתון מונתה באחרונה לנהל את חדרי הלידה במרכז הרפואי העמק.
ד"ר גרמי, היא מומחית ברפואת נשים ומיילדות. עם סיום לימודי הרפואה בבית הספר לרפואה על שם רות וברוך רפפורט בטכניון, התמחתה ברפואת נשים ומיילדות במערך נשים ויולדות במרכז הרפואי העמק ועבדה כרופאה בכירה בחדרי הלידה.
בחודשים האחרונים כיהנה כממלאת מקום מנהל יחידת חדרי הלידה ובאחרונה מונתה לתפקיד מנהלת היחידה במערך שאותו מנהל ד"ר ארי רייס.
לכבוד כניסתה לתפקיד שאלנו את ד"ר גרמי על החידושים בחדרי הלידה של המרכז הרפואי העמק ועל כל מה שרלוונטי ליולדות וחשוב לדעת.

כמה לידות יש בשנה במרכז הרפואי העמק?
מאז שהעברנו את חדרי הלידה ומחלקות יולדות וילודים לבניין 4 החדש, אנחנו חווים מגמת עליה בלידות וכעת אנחנו כבר בסביבות ה- 5100 לידות בשנה.

ספרי לנו מה מאפיין את היולדות של היום? מה חשוב להן בתהליך הלידה?
היולדות של היום מחפשות חווית לידה מעצימה. אי אפשר לדבר על יולדות בהכללה, לכל יולדת יש את הצרכים הייחודיים שלנו ואנחנו מאד משתדלים להתאים ולתת את החוויה הזו לכל יולדת. יולדות רבות מעוניינות ללדת בלידה נרתיקית תקינה ולא בניתוח אם אין צורך רפואי, להניק מיד לאחר הלידה ומעוניינות באפס הפרדה כך שהרך הנולד נמצא עם האם כל הזמן. חלקן רוצות לידה טבעית וחלקן מעוניינות באפידורל מוקדם ככל האפשר.

האם ניתן להישאר באפס הפרדה לאחר הלידה?
בהחלט ניתן ואף מומלץ. כל המחקרים שאנחנו ביצענו ומחקרים נוספים מהארץ ומהעולם מצאו יתרונות רבים לאם ולתינוק מעצם השהייה שלהם יחד – החל מחיזוק הקשר הראשוני – הבונדינג שתורם להנקה טובה ולאורך זמן, ואפילו להורדת ערכי לחץ הדם אצל אימהות שחוו רעלת ומדדי לחץ הדם שלהן גבוהים מהנורמה.

לכל יולדת יש את הצרכים הייחודיים של
לכל יולדת יש את הצרכים הייחודיים של

חדר הלידה ב"העמק" ידוע בחידושים ובחדשנות שלו, אילו שירותים נוספים נפתחו בשנים האחרונות?
באחרונה פתחנו מרפאת טרום ניתוח קיסרי שבה מסבירים ליולדת על הניתוח ועושים את ההכנות הנדרשות כ- 10 ימים לפני הניתוח המתוכנן. כמו כן הוספנו אפשרות של הכנסת התקן תוך רחמי במהלך הניתוח הקיסרי על מנת להשיג מניעת הריון מיידית לאחר הניתוח.

התקנת אמצעי מניעה בניתוח קיסרי- כמו התקן תוך רחמי? מתי ניתן לבצע ולמה זה כדאי?
כניסה להריון בשנה הראשונה לאחר לידה בין אם נרתיקית או בניתוח היא גורם סיכון לסיבוכי הריון. מרווח של פחות משנה וחצי בין ניתוחים קיסריים מהווה גורם סיכון לקרע של הרחם, מצב המסכן את חיי האם ועובר.

• להכנסת התקן תוך רחמי במהלך הניתוח יש יתרונות רבים

-הרופא והיולדת נמצאים באותו המקום באותו הזמן, המטופלת לא צריכה לקבוע תור ולהגיע במיוחד אל המרפאה ולהשאיר תינוק קטן בבית.
-ההכנסה אינה כואבת
-אצל אישה אחרי ניתוחים קיסריים, לעיתים קשה לראות את צוואר הרחם בבדיקה במרפאה והפעולה עלולה להכאיב. במהלך הניתוח ההתקן מוכנס דרך החתך ברחם כך שאין בעיה כזו.

ניתוח קיסרי ידידותי מוכר ב"העמק" כבר כמה שנים, מהי גישה זו בעצם?
חדרי הלידה ב"העמק" היו הראשונים לבצע ניתוח קיסרי ידידותי, היינו החלוצים בארץ, ייבאנו את הגישה לכאן לפני 10 שנים, וכיום יש לנו הכי הרבה ניסיון בישראל ב"קיסרי ידידותי". זהו ניסיון לדמות את הניתוח הכי קרוב ללידה נרתיקית. המנתח מוסר את התינוק ליולדת מיד עם יציאתו מהבטן, והיא יכולה להניח אותו על בית החזה וליצור איתו מגע עור לעור ואפילו להניק בחדר ניתוח. יש נשים שמעוניינות לצפות ברגע יציאתו של התינוק מהבטן כשאנחנו – המנתחים מוציאים את הילוד מהבטן, ואז,  בזמן הוצאת העובר מהרחם אנחנו מורידים את הווילון המפריד בין המנתחים ליולדת ונותנים לה לראות את החילוץ, ממש את הלידה עצמה.

האם המלווה יכול להיות עם היולדת כל הזמן מרגע הכניסה למיון יולדות ועד לאחר הלידה?
כן. אנחנו מאפשרים שני מלווים כל הזמן למעט בזמן ביצוע אפידורל משום שזו פעולה סטרילית.

חדר יולדות במרכז הרפואי העמק בעפולה
חדר יולדות במרכז הרפואי העמק בעפולה

ולסיום, מה החזון שלך לגבי מערך חדרי הלידה ?
אני שואפת להצעיד עוד את חדרי הלידה קדימה בעיקר בדגש על איכות הטיפול ושביעות רצון היולדות שלנו ומשפחותיהן. בעתיד הקרוב אנחנו נערכים להפעלת חדר ללידה טבעית, והכנסת רפואה אלטרנטיבית כגון שיאצו או דיקור הן לזירוז לידה והן לשיכוך כאבים. אנחנו ממשיכים להיות בין החוקרים המובילים בישראל ובעולם – מחקרים רפואיים שלנו מוצגים בכנסים בינלאומיים חשובים ובכתבי עת רפואיים מובילים וכמובן, נמשיך ללמד סטודנטים לרפואה ולהיות מקור ידע והשראה למתמחים ברפואת נשים.

עקבו אחרי מועדון היולדות של העמק בערוצי האינסטגרם והפייסבוק
וגם בטלפון: 04-6494555, ובווטסאפ: 053-2429588