זה (לא) רק ספורט: פותחים צוהר לעולם המתעמלות האומנותיות של עפולה

האימונים האינטנסיביים באולם כבר מגיל ארבע, החתירה להישגיות בענף האלגנטי והמרהיב, העמידה על הפודיומים והערכים המעצבים והחשובים מנקודת ראותה – לא פחות ממדליות: אנה גרברניק, מאמנת ומנהלת ביה"ס ונבחרת ההתעמלות האומנותית של עפולה ורשת שחקים, פותחת צוהר מרתק לעולם הספורטיבי שלה ושל המתעמלות, ומדברת על מטרות, יעדים ודבקות במטרה, בעידן של תרבות אינסטנט ואינספור גירויים. צילום: לאוניד גרברניק

ענף ההתעמלות האומנותית הולך ומתפתח עם השנים בעפולה כשלא פחות מ-200 בנות, מגיל 4 ועד טרום צבא משתייכות לחוגים, לקבוצות הגילאים השונות בבית הספר ולנבחרת הכישרונית. כלל הפעילות נערכת ברשת שחקים ותחת אגף הספורט העירוני.
ההתפתחות בבירת העמק, בתמיכה מאסיבית של ראש העיר אבי אלקבץ, היא שיקוף של הצלחת הענף ברמה הארצית – עם מתעמלות מצטיינות מכל רחבי ישראל – שמבקרות תכופות בפודיומים בתחרויות בכל רחבי העולם. המתעמלות מופיעות בלבוש מרהיב ומוקפד, ומבצעות תרגילים אישיים וקבוצתיים מסובכים עם חבל, חישוק, כדור, אלות וסרט.

• "מתעמלות מכל האזור ולא רק מעפולה – רוצות להשתייך לביה"ס ולנבחרות שלנו"

את הענף מובילה בבירת העמק אנה גרברניק, 53, שמשמשת כמנהלת ומאמנת בית הספר ונבחרת ההתעמלות האומנותית. גרברניק, שעלתה ארצה מרוסיה לפני 25 שנים הייתה בעצמה בצעירותה ספורטאית מקצועית בענף והשתייכה לנבחרת המתעמלות בעיר בה התגוררה, שם זכתה להישגים אישיים מרשימים. מלבד היותה האוטוריטה הדומיננטית בפעילות הענף בעיר, גרברניק משמשת גם כשופטת בינ"ל ולא פעם מתלווה לתחרויות עם נבחרת ישראל.

"מי שבאמת רוצה להגיע רחוק צריכה מחויבות מוחלטת", אנה גרברניק
"מי שבאמת רוצה להגיע רחוק צריכה מחויבות מוחלטת", אנה גרברניק

מזה כ-19 שנים היא עוסקת בתחום האימון ולאורך השנים המתעמלות שאימנה ביקרו בתדירות גבוהה בפודיומים בתחרויות השונות.
בבית הספר להתעמלות אומנותית בעפולה כ-200 מתאמנות, החל מגיל 4 ועד צעירות שעתידות להתגייס לשירות בצה"ל. לדברי גרברניק, ההצלחות של ביה"ס בשנים האחרונות הובילו מתעמלות צעירות מכל רחבי האזור להגיע אליהם: "אנחנו נמצאים במקום מאוד טוב ושמחות שמתעמלות מכל האזור ולא רק מעפולה – רוצות להשתייך לביה"ס ולנבחרות שלנו. הצוות שלנו מקצועי ומורכב משלוש מאמנות עם ניסיון מהענף וידע מקצועי ואקדמי – וחמש מדריכות. מלבדן יש גם כוריאוגראפית. עם השנים מגיעות אלינו ילדות ונערות מנוף הגליל, נצרת, קיבוצים ומושבים באזור הגלבוע וזה מדבר בעד עצמו ולא מובן מאליו כלל וכלל".

• חוסן נפשי ומנטלי ועמידה בלחצים

האינטנסיביות והדרישות מהמתעמלות המקצועיות באימונים התובעניים והתחרויות הגדושות בסטרס ואדרנלין, מובילות אותן לפרוש בגיל צעיר מאוד, בתחילת שנות ה-20 לחייהם. בדיוק לפני כשנה, כשמונה חודשים אחרי שזכתה במדליית הזהב האולימפית בקרב רב של אולימפיאדת טוקיו 2020, לינוי אשרם הכריזה בגיל 23 על פרישה רשמית מקריירה ספורטיבית בהתעמלות אמנותית.


"אין גאה ממני לראות את המתעמלות שלי מתחזקות קריירות מרשימות בצה"ל, לומדות באקדמיה לימודים מורכבים ונושאות בתפקידים בכירים בתום שירותן..אנחנו קוטפות הישגים מרשימים אבל זה מגיע לאחר השקעה אינטנסיבית בכל קנה מידה. זה כולל בין היתר חמישה אימונים בשבוע, כשכל אימון הוא לאורך 4 שעות"


גרברניק מבינה לחלוטין את ההחלטה שקיבלה אשרם. "ההתעמלות האומנותית היא ענף ספורט מיוחד", היא מסבירה, "מי שבאמת רוצה להגיע רחוק צריכה מחויבות מוחלטת ותכונות נוספות וחשובות לא פחות מכישרון כמו חוסן נפשי ומנטלי, מחויבות ועמידה בלחצים.
המתעמלות שמגיעות לבית הספר משתלבות בחוגים ובנבחרת שם האינטנסיביות גוברת ונדרשת מחויבות לא רק של המתעמלות הצעירות, אלא גם של הוריהם. "ההשתייכות לנבחרות שלנו מאתגרת ללא ספק.

סופיה בורדמן בתרגיל מרשים עם כדור
סופיה בורדמן בתרגיל מרשים עם כדור

אני וצוות האימון יודעות לזהות פוטנציאל, כבר מגיל צעיר אבל זה לא הקריטריון היחידי שיוביל להצלחה ונדרש מהמתעמלות עוד סט שלם של תכונות מנטליות", היא אומרת, "אנחנו קוטפות הישגים מרשימים אבל זה מגיע לאחר השקעה אינטנסיבית בכל קנה מידה. זה כולל בין היתר חמישה אימונים בשבוע, כשכל אימון הוא לאורך 4 שעות. השעות הרבות באולם מחייבות את המתעמלות לוותר מן הסתם על בילויים וזמן מסך, משימה לא פשוטה בימינו".

• "אני שמחה לראות שיותר ויותר בנות וצעירות מוכנות להשקיע את כל כולן"

המאמנות בבית הספר והנבחרת היו בעצמן מתעמלות של אנה והן שותפות למעין סגירת מעגל, לאחר שהן חוזרות בתום לימודים בויינגיט – לשתף עמה פעולה, במטרה לאמן ולקדם את המתעמלות ולזכות עימן בהישגים כשרק לאחרונה זכו מספר מתעמלות של ביה"ס בתחרויות באליפות ישראל בדרגה 1.
"ענף ההתעמלות הוא מאתגר ללא ספק", אומרת גרברניק, "ההשקעה פה גדולה. שלנו כמאמנות, של המתעמלות וכפי שציינתי גם של ההורים שנדרשים להיות מעורבים, ללוות, להסיע ובעיקר לתמוך כשיש אכזבות ונפילות. יש תחרויות, עמידה על פודיומים, אדרנלין וסיפוק, אבל לצד זה יש דרישות ומחויבות. אני שמחה לראות שיותר ויותר בנות וצעירות מוכנות להשקיע את כל כולן לטובת הענף וההצלחה. מבחינתי המטרה היא לא רק להצטלם עם מדליות בסוף עוד תחרות מוצלחת ולכוון לאתר אלופת עולם או אלופה אולימפית, מנקודת ראותי יש פה הרבה מעבר. המתעמלות שלנו מקבלות ערכים מוספים חשובים לאין שיעור. זה בא לידי ביטוי בעיצוב האישיות שלהם, בהתמודדות עם הצלחות ומשברים וזה גם בונה אותן לעתיד, ברמת הקריירה הצבאית והאזרחית. אין גאה ממני לראות את המתעמלות שלי מתחזקות קריירות מרשימות בצה"ל, לומדות באקדמיה לימודים מורכבים ונושאות בתפקידים בכירים בתום שירותן. הן מציינות בפני את הערכים שספגו פה בבית הספר וזה חלק בלתי נפרד מהדרך שלנו ועל כך גאוותי. זה למעשה הסיפוק והתגמול שלי בעשייה היום יומית".

דניאל בן, מנכ"ל שחקים, אנה גרברניק ומתעמלות
דניאל בן, מנכ"ל שחקים, אנה גרברניק ומתעמלות

דניאל בן, מנכ"ל רשת שחקים: "זו גאווה אמיתית לראות את המתעמלות, את ההשקעה שלהן, המחויבות והערכים המוספים שהן מקבלות פה לאורך השנים. לא בכדי בית הספר שלנו הפך בשנים האחרונות לשם דבר בענף ההתעמלות האומנותית ושמו יוצא לפניו. אין לי ספק שגם בעתיד נראה את המתעמלות הצעירות הופכות לאלופות אמיתיות, ולא רק בספורט, אלא בכל התחומים".
אבי אלקבץ ראש העיר עפולה הוסיף: "ההצלחה של בית הספר להתעמלות והנבחרת מתחברת להישגים המרשימים של ענפי הספורט השונים בעיר, העממיים והתחרותיים כאחד. זה מרשים לראות את ההתקדמות של המתעמלות הכישרוניות בתחרויות הייצוגיות ובכלל. אני צופה שבעתיד נהיה עדים להישגים אף מרשימים יותר נוכח ההשקעה הרבה של כל העוסקים במלאכה".