הקפאת ביציות: כשהגעתן לגיל שאפשר להתחיל

קבלת ההחלטה על אופציית הקפאת ביציות היא מורכבת. מעבר לשאלות הטבעיות, התהליך להרגעת ה"שעון הביולוגי" המתעתע, המטלטל והמתקתק, מעורר גם דילמות כמו באיזה גיל, עם מי, אם בכלל, באיזו דרך, למי זה מתאים, האם זה יעיל ובמה זה כרוך? ד"ר רונית בק, מנהלת היחידה לטיפולי פוריות והפריה חוץ גופית וד"ר שירה ברעם אחראית השרות לשימור פוריות במרכז רפואי העמק מסבירות איך זה בדיוק עובד – וכיצד תקבלו את ההחלטה הטובה ביותר עבורכן (עוד לפני שהדודות ישאלו מה עם ילדים?). צילום: אתר freepik

תכירו את גילי, רווקה בת 32 מאזור הצפון, אקדמאית, בעלת תואר שני במנהל עסקים, שאוחזת במשרה בכירה בחברת תרופות גדולה ומוערכת. לאחרונה הוצעה לה בעבודה לבחון אפשרות קידום מפתה בכל קנה מידה, ואין בכוונתה לסרב לה. יש רק בעיה אחת: המשרה הספציפית הזו מצריכה נסיעות רבות ותכופות לחו"ל והשקעת זמן ואנרגיות שלא יאפשרו לה לשלב זוגיות ומשפחה בחייה – בנקודת הזמן הנוכחית. בהיותה מודעת לכך שככל שהיא מתבגרת, עלולים להיווצר קשיים בהבאת ילדים לעולם, החליטה גילי להיוועץ ברופא/ת פריון, על מנת להבין מה מצבה מבחינת פוריות והאם אפשרות של הקפאת ביציות היא אופציה מתאימה עבורה. סיפורה של גילי הוא רק אחד מני רבים, סיפור שמעורר דילמות לא פשוטות בלשון המעטה, בעיקר עם התפתחות הטכנולוגיה – שיפור סיכויי ההצלחה בתהליך והיותנו חברה שמעודדת ילודה.
כדי לתת מענה לשאלות שעולות אצל נשים צעירות המעוניינות בשימור פוריות נפגשנו לשיחה עם ד"ר רונית בק, מנהלת היחידה לטיפולי פוריות והפריה חוץ גופית וד"ר שירה ברעם אחראית השרות לשימור פוריות במרכז רפואי העמק. השתיים מסבירות על התהליך, מעניקות ידע חשוב ומשאירות חומר למחשבה – עבור נשים שילדים הם כיום לא בראש סדר העדיפויות שלהם.

דר רונית בק
דר רונית בק

• ד"ר רונית בק: "עם העלייה בגיל מתרחשת ירידה הן בכמות והן באיכות הביציות בשחלות"

האם סיפורה של גילי הוא אופייני לתקופתנו? "אכן כך", אומרת ד"ר בק, "בעולם המערבי כולו וכך גם בישראל הגיל בו נשים מקימות משפחה הולך ועולה. על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה הגיל הממוצע בו נשים בישראל ילדו את ילדן הראשון עלה מ-25.7 בתחילת שנות ה-2000 ל-27.7 בשנת 2018. (דו"ח הלמ"ס לרגל יום האישה הבינלאומי 2020). לעליה בגיל עלולות להיות השלכות משמעותיות מאוד על הפוריות של האישה. עם העלייה בגיל מתרחשת ירידה הן בכמות והן באיכות הביציות בשחלות. ירידה זו עלולה לפגוע בסיכויים להשיג הריון ולידה תקינים. אצל רוב הנשים הפגיעה בעתודה (הרזרבה) השחלתית משמעותית בעיקר מעל גיל 35 אבל אצל חלקן היא מתרחשת בגילאים צעירים יותר".

ד"ר שירה ברעם
ד"ר שירה ברעם

• ד"ר שירה ברעם: "קיימות מספר בדיקות שיכולות לסייע לנו להעריך את מצב השחלות, או כפי שאנו מכנים זאת- העתודה השחלתית"

ומה לגבי אישה צעירה בת 35 עם מחזורים סדירים. האם היא תוכל להרות בעתיד מתי שהתקופה תתאים לה יותר? האם היא גם צריכה לדאוג או שמא לא? לדברי ד"ר ברעם מחזור סדיר אינו מבטיח פוריות. "אני ממליצה לכל אישה מעל גיל 30 שאינה מעוניינת להרות בקרוב לפנות לבדיקה אצל רופא הנשים שלה", מוסיפה ד"ר ברעם: "קיימות מספר בדיקות שיכולות לסייע לנו להעריך את מצב השחלות, או כפי שאנו מכנים זאת- העתודה השחלתית. הרופא יכול לבצע בדיקת אולטראסאונד ולהעריך את מראה השחלות ומספר הזקיקים הקטנים בהם. ניתן לבצע בדיקת דם בימים הראשונים של המחזור ולבדוק את הפרופיל ההורמונלי. רמת אחד ההורמונים, ה-FSH קשורה לעתודה השחלתית. בדיקה נוספת שקיימת בשנים האחרונות היא בדיקת ה- AMH. בדיקה זו נחשבת לרגישה ואמינה במיוחד. הבדיקה עדיין לא בסל הבריאות אך ניתן לבצע אותה בתשלום במרפאות הכללית. גם מי שאינה חברת הכללית יכולה להגיע למעבדת בית החולים ולבצע את הבדיקה. מדובר בבדיקת דם פשוטה, אין צורך בהכנה מיוחדת וניתן לבצע אותה בכל יום בחודש.
עלות הבדיקה כיום היא 330 ש"ח. פרטים נוספים ניתן לקבל במעבדת מרכז רפואי העמק (טל 04-6495480/4050).

• ככה זה עובד

ובכן, האם ניתן לשמר פוריות? "המינוח המדויק יותר הוא הקפאת ביציות או עוברים", אומרת ד"ר ברעם וד"ר בק: "אנחנו מציעות לנשים צעירות לקראת אמצע שנות ה- 30 שלהן לחשוב על התהליך כעל "תעודת ביטוח". כולנו מקווים שלא נזדקק לכספי הביטוח אבל עושים אותו בכל זאת".
הפרוצדורה שאותה נדרשות נשים לעבור במסגרת הקפאת הביציות היא מוקפדת ומובנית. בשלב ראשון האישה נדרשת להגיע ליחידת ההפריה החוץ גופית במרכז הרפואי העמק לשיחה עם הצוות. בשיחה היא תפגוש את אחיות המרפאה ואת הרופאות. אם היא תהיה מעוניינת – היא תוכל גם להיפגש עם העובדת הסוציאלית של היחידה שתלווה אותה בקבלת ההחלטות ובטיפול. לאחר קבלת הסבר מפורט יתחיל תהליך של הזרקת הורמונים. בימים אלו האישה תוכל להמשיך באורח החיים הרגיל שלה, ללא כל מגבלות של עבודה או פעילות גופנית. אחת למספר ימים היא תוזמן לביקורת ותעבור בדיקת דם ואולטראסאונד. אחרי כ 8-9 ימים בממוצע השחלות מוכנות והאישה תוזמן לשאיבת ביציות. תהליך השאיבה מתבצע ביחידה תחת הרדמה, כך שהיא לא תחוש בכאב. בשאיבה מוחדרת מחט דקיקה לשחלות, הביציות נשאבות ומיד מועברות למעבדת יחידת ההפריה החוץ גופית. במעבדה, האמבריולוגיות המנוסות של המרכז הרפואי יקפיאו את הביציות הבשלות. אחרי השאיבה נשארת האישה בהשגחה ביחידה כשעתיים ולאחר מכן משוחררת לביתה.

צוות האמבריולוגיות
צוות האמבריולוגיות

כמה ביציות נשאבות בכל פעם והאם ניתן לבצע יותר משאיבה אחת ?
"התגובה השחלתית ומספר הביציות המוקפאות שונה מאוד מאישה לאישה. החוק מאפשר למטופלות לעבור עד 6 מחזורי שאיבה או השגת 25-35 ביציות (תלוי בגיל המטופלת)".

האם מדובר בתהליך יקר ?
"עלות מחזור טיפול היא כ -6300 ₪. בנוסף יש לקחת בחשבון את עלות התרופות. בשנה האחרונה הורחבו הקריטריונים לשימור פוריות במסגרת הסל. נשים להן עתודה שחלתית נמוכה זכאיות לקבל את הטיפול במימון קופת החולים שלהן. בביקור הראשון ביחידה תעריך הרופאה את מצב השחלות ואם היא תעמוד בקריטריונים שנקבעו היא תגיש בקשה לקופה לאישור הטיפול".

האם יש לכן מסר לנשים שקוראות את הכתבה?
כן, אנחנו מציעות לא לדחות את המחשבה על שימור הפוריות לסוף שנות ה 30. כבר בגילאים 33-34 כדאי לשקול את התהליך. אם את אישה צעירה בגילאים אלו ואינך מתכננת הריון בקרוב אנחנו ממליצות לך ליצור קשר עם היחידה ולהגיע לשיחת יעוץ ראשונית. ביחד נוכל לקבל את ההחלטה המתאימה ביותר לכל אחת ואחת".

לקביעת תור ביחידת ההפריה החוץ גופית, טל 04-6495000

טיזר 1