"השכר החודשי הממוצע במחוז הצפון נמוך ב-16.7% מהשכר החודשי הממוצע בישראל"

בכינוס מיוחד שנערך לפני הבחירות ביוזמת "הפורום הכלכלי לקידום חיפה והצפון" דנו נציגי המפלגות השונות, בקידום ופיתוח יישובי הצפון.

ד"ר שלמה נס והשר זאב אלקין. צילום – הפורום הכלכלי לקידום חיפה והצפון

הכינוס המיוחד התקיים במלון "דן כרמל" והשתתפו בו נציגי המפלגות השונות, הכינוס דן בפיתוח חיפה והצפון- ביום שאחרי הבחירות. את האירוע יזם "הפורום הכלכלי לקידום חיפה והצפון", תחת הכותרת "הבחירות לכנסת ה-25: איך מפתחים ומקדמים את אזור חיפה והצפון?", והשתתפו בו בין השאר שר הבינוי והשיכון היוצא ח"כ זאב אלקין (המחנה הממלכתי), שר הכלכלה לשעבר ח"כ אלי כהן (הליכוד), ח"כ טטיאנה מזרסקי (יש עתיד), ח"כ אופיר סופר (הציונות הדתית), ח"כ ינון אזולאי (ש"ס), ח"כ נעמה לזימי (העבודה), ח"כ שרון רופא-אופיר (ישראל ביתנו) וח"כ אורנה שטרקמן (הבית היהודי). מבין האורחים הבולטים בכנס, סימון אלפסי ראש עיריית יוקנעם עילית, ניסים בן דוד (בנדה), מנכ"ל מעגן, גיל לין מנכ"ל איגוד התעשייה הקיבוצית, דוד אבן-צור ראש עיריית קריית ים, דן כהן ראש מועצת רכסים, סיגל שאלתיאל-הלוי, ראש מועצת מגדל-תפן, עידו רודוי יו"ר איגוד התעשייה הקיבוצית, שמעון סוויסה ראש המועצה המקומית חצור הגלילית ובכירים נוספים מהמרחב הצפוני.
את האירוע פתח ד"ר שלמה נס, יו"ר "הפורום הכלכלי לקידום חיפה והצפון", שותף מייסד בכיר במשרד עו"ד דורון, טיקוצקי, קנטור, גוטמן, נס, עמית גרוס ושות'. "המצב הנוכחי מהווה אפליה כלכלית בחסות המדינה", ציין נס. "הפערים מתבטאים במספרים; השכר החודשי הממוצע במחוז הצפון נמוך ב-16.7% מהשכר החודשי הממוצע בישראל וב-27.8% מהשכר במחוז המרכז. בנוסף, בדו"ח מבקר המדינה נמצא כי בשנת 2019 – שיעור מיטות האשפוז הכללי במחוז הצפון ל-1,000 נפש עמד על 1.5, הנמוך ביותר; ואלה רק שתי דוגמאות מייצגות. תיקון המצב הקיים מצריך שינוי סדר העדיפויות הלאומי והגדלת תקציבים מצד המדינה. לכן, רגע לפני הבחירות, מצאנו לנכון לקיים כינוס מיוחד של הפורום עם נציגי המפלגות ולשמוע מהם כיצד ניתן לייצר מציאות אחרת בצפון הארץ".
אופיר שיק, סגן ראש המועצה גליל תחתון ויושב ראש ארגון "לב בגליל": "אנחנו מנסים לקדם מול ממשלת ישראל תכניות לפיתוח הצפון כבר שנים רבות, ללא הועיל, וזה יוצר פערים כלכליים משמעותיים. ממשלת ישראל צריכה לקדם את החוק לפיתוח הגליל, שיכניס כסף תוספתי אמיתי – כ-2 מיליארד ש"ח עד שנת 2030. כך נוכל לסגור את פערי הבריאות, לשפר את התחבורה הציבורית ועוד".
חברת הכנסת טטיאנה מזרסקי, נציגת "יש עתיד" ותושבת העיר כרמיאל: "אני מכירה היטב את אזור הצפון, השתתפתי בדיונים והובלתי תכניות לפיתוח הצפון. כיום יש בכרמיאל כ-20% תושבים ערביים, ואני לא חושבת שהיא תהיה עיר מעורבת לגמרי בעתיד. יש הגירה שלילית באזור הצפון, בגלל שהממשלות הקודמות לא נתנו תנאים לתעשייה, פגעו בתעסוקה ובכלכלה, ולא היה ייצוג של חברות ממשלתיות בצפון הארץ. יש עתיד כבר התחילה לטפל בכך, ותמשיך בקדנציה הבאה".
חברת הכנסת שרון רופא אופיר, נציגת "ישראל ביתנו" מטבעון: "אם לא נשקיע בצפון ובדרום, גם מרכז הארץ יקרוס. בקדנציה האחרונה השקענו בפינוי מפרץ חיפה, אמנם הקצב איטי ממה שהייתי רוצה – אבל מתקדם. חיפה היא העיר השלישית בגודלה, והיחס כלפיה צריך להיות כזה. קידום שוויון מגדרי והשגת ביטחון אישי – שני הדברים האלה עומדים כל העת לנגד עיני. אני מנסה לקדם את הנושא במגרש הפוליטי, וזה כולל הרבה מאוד פעילויות בשטח. מפגשים עם נערים, נערות, נשים וכד'. אסור שנתעורר יום אחרי הבחירות, ל"בוקר חשוך" – לממשלה שתקדם אברכים ולא תיירות. יום אחרי הבחירות, נדע האם הכסף ילך לאוניברסיטה או לישיבות, לעידוד הצפון והפריפריה או להקמת עיר חרדית נוספת".
ח"כית אורנה שטרקמן, נציגת "הבית היהודי" ותושבת נהריה: "בשנים האחרונות לא הייתה פה משילות. החיסולים הפליליים, הביטחון האישי, המהומות בערים המעורבות – כל אלה מובילים למגמה. צריך להשקיע בחברה הערבית – אבל גם להראות משילות. הנושאים שהכי חשוב לי להילחם עליהם למען הצפון – בעיקר רפואה ותשתיות. אנחנו רחוקים מהמרכז ברמת השירותים וחייבים לתת לזה מענה".
על הפורום: צפון הארץ הוא אזור בעל חשיבות אסטרטגית ראשונה במעלה. על אף שלמדינת ישראל ולמנהיגיה יש אינטרס ברור לפתחו, הנתונים מראים כי בשנים האחרונות אזור הצפון נדחק למקום נמוך בסדר העדיפויות הלאומי ובחלוקת התקציבים. במטרה לשפר את המצב הודיע בחודש מרץ האחרון ד"ר שלמה נס על הקמת "הפורום הכלכלי לקידום חיפה והצפון". נס, מעורכי הדין הבכירים בישראל ומי שעמד בעת הגל הראשון של הקורונה בראש "פורום נס להצלת המשק" מכהן כיו"ר הפורום, כאשר ליוזמה הצטרפו גם לשכת המסחר והתעשייה של חיפה והצפון, איגוד התעשייה הקיבוצית, התאחדות התעשיינים בישראל, המגזרי העסקי, ראשי מועצות וערים וגורמים נוספים. מטרת הפורום לחפש דרכים לעזור לקידום מחוזות חיפה והצפון, לסייע לרשויות השלטון בקידום המדיניות ובפיתוח הכלכלי והעסקי ולהביא לצמיחה של כלל האזור, תוך שיתוף פעולה עם הגורמים הרלוונטיים הפועלים ברמה הציבורית, הממשלתית והמוניציפלית.