"העשייה שמרה אותנו שפויים לאחר האסון שחוותה המדינה"

זמר קצר לאחר המתקפה של החמאס, ירדן מנברו שאטו מעפולה כבר הייתה חלק מרכזי מחמ"ל שנפתח בעפולה. היא גייסה אינספור מתנדבים, ציוד, מזון ובין לבין טיפלה בחמשת ילדיה הקטנים ועבדה במשרה מלאה. סיפור על ארץ ישראל היפה. צילום ירדן: נגה מלסה

"עשינו כל מה שביכולתנו", ירדן מנברו שאטו

המתקפה הרצחנית של החמאס בדרום, הותירה את ירדן מנברו שאטו מעפולה, כמו את כל החברה בישראל, כאובה ועצובה מהמראות הבלתי נתפסים והמזוויעים. אבל כמי שתורמת את חלקה לקהילה על בסיס קבוע, היא התעשתה מהר מאוד ובשעות הערב של ה-7 באוקטובר היא כבר הייתה חלק מחמ"ל אקטיבי שהחל לפעול בבירת העמק.

• ירדן היא זוכת פרס גיבורת השנה של מפעל הפיס לשנת 2022

היא בת 37 אבל מאחוריה רזומה מרשים. נשואה ואם לתאומים בני 7, תאומים נוספים בני כמעט שנתיים וילדה בת חמישה חודשים. ההשכלה שלה כוללת תואר ראשון בניהול ומשאבי אנוש ותואר ראשון נוסף במשפטים, אבל אולי הכי חשוב שהיא עומדת מאחורי מפעל חסד של אישה אחת. ירדן מנהלת את "שילת", גמ"ח שמלות כלה, קו חלוקת מזון בחגים, וציוד לנזקקים ומשפחות ללא עורף כלכלי ומשפחתי, מחלקת סלי מזון קבועים בחגים ומקדמת אוכלוסיות מוחלשות. על הפעילות המדהימה שלה היא זכתה בפרס גיבורת השנה של קשת ומפעל הפיס.


"מבחינתי שעתה היפה של הקהילה בעפולה, העירייה וכל התושבים שהתגייסו במשנה מרץ סביב השעון. צריך לזכור שלכולנו יש ילדים, משפחות, עבודה ומשימות שגרתיות, אבל היו ויש מטרות חשובות יותר ותעדפנו בהתאם"


ירדן חוזרת ליום הטראגי ומספרת: "אני וענבל ששי אפללו וצוותים מהעירייה, נכנסנו מהר מאוד לפעילות במסגרת החמ"לים בעפולה. גייסנו מתנדבים, מזון, ציוד וכל מה שנדרש לחיילים. חלק מרכזי מזה היה במרכז הפעילות הייעודי שהקמנו. מבחינתי העשייה שמרה עלינו שפויים אחרי הטבח שראינו, גם ביישובי העוטף וגם במסיבת נובה ברעים. אני יודעת שהייתי שוקעת אם הייתי נצמדת לחדשות ונחשפת לכל הסיפורים הכואבים. עשינו כל מה שביכולתנו, ונענו לכל דרישה, בו בזמן שהייתה אי ודאות גדולה והמערכות הרשמיות עדיין לא הבינו את גודל האירוע. מבחינתי זו הייתה שעתה היפה של הקהילה בעפולה, העירייה וכל התושבים שהתגייסו במשנה מרץ סביב השעון. צריך לזכור שלכולנו יש ילדים, משפחות, עבודה ומשימות שגרתיות, אבל היו מטרות ומשימות חשובות יותר באותה עת ותעדפנו בהתאם. נתנו מענים גם למשפחות שחולצו מהדרום ומפונים, אם זה בגיוס 'לפטופים', גיוס מזון ומקומות לינה, בהובלה של מנות אוכל לבסיסים ולכל דרישה שהגיעה מהחיילים ומפקדיהם. זו ישראל האמיתית מנקודת ראותי, כולם היו שותפים וערבים זה לזה".

התגייסות משולבת עבור החזית והעורף
התגייסות משולבת עבור החזית והעורף

בימים האחרונים ירדן הורידה הילוך לאחר שמרבית המשימות הושלמו בהצלחה, אך מבחינתה היא נכונה לכל התגייסות נוספת. "בכל הכאוס הזה תמיד מצאתי גם זמן למשפחה ולעבודה שלי בטאבו שבמשרד המשפטים. אלו החיים שלנו במדינת ישראל. אני ומתנדבים רבים ונוספים השתדלנו לעשות כל מה שאפשר, ויש פה גם אלמנט מתגמל מאין כמוהו, תחושה של סיפוק על התרומה שלנו למערכה ולתושבי הדרום".