המדור הכלכלי: מ-"אוקיינוס אדום": ל-"אוקיינוס כחול"

הטור הכלכלי של היועצת העסקית עליזה פרץ

איך להיות מותג ולא לפחד מתחרות? מנקודת ראותי זה לא כמה אנשי מקצוע יש בכל תחום. לתפיסתי מה שחשוב באמת זה האם אתם מרגישים את הבידול שלכם ויודעים לבטא אותו בתהליכי המכירה.
היות מותג זו תחושה פנימית, ומיתוג זו העטיפה של אותה תחושה מדוברת.
הרבה לקוחות שאני פוגשת שואלים אותי איך אפשר להצליח בעסק, כאשר יש כל כך הרבה 'שחקנים במגרש'.
יש המון קוסמטיקאיות, מספרות, בונות ציפורנים, עורכי דין, רואי חשבון, יועצי מס, יועצי נדלן, יועצים עסקיים  ועוד ועוד. בגלל התחרות אנחנו בעלי העסקים נאלצים להוריד מחירים? האומנם זו הדרך להצליח?
רוב העסקים – קטנים כגדולים – פועלים פחות או יותר באותן נישות מקבילות אחת לשנייה. התוצאה היא תחרות גדולה מאוד בכל תחום, מעין סוג של "כל הקודם זוכה". למצב הזה קוראים "אוקיינוס אדום" – כלומר אוקיינוס רווי בדם המתחרים, מורידים מחירים מבצעים מכירות בהפסדים העיקר להשאיר את הראש מעל המים.
אבל המציאות אחרת: אם תמצאו את הבידול שלכם, את הערך האמיתי שלכם, תמצאו נישות שבהם המתחרים לא קיימים. תוכלו להפוך את התחרות ללא רלוונטית, האוקיינוס האדום רווי הדם, יכול להפוך לאוקיינוס כחול, שקט ונעים.

• איך מוצאים את הבידול של העסק שלך?
תתחברו לערכים שלכם. יושרה, כנות, מקצועיות, אמינות, איכות, שירות ואותנטיות. לקוחות מוכנים לשלם כל מחיר כאשר הם יודעים בוודאות שיש לכם ערך עבורם.
תציגו ללקוח את התועלות ,"מה יוצא לו מזה" כאשר הוא רוכש את המוצר או השירות  מבית העסק שלכם. תציינו בפניו למה כדאי לו לעבוד אתכם ולא עם המתחרים. שימו את החלוק הלבן של הרופא, אנשים אוהבים לקנות ממומחים, ששולטים ברזי המקצוע.
לאחר שמצאתם את הבידול שלכם זה הזמן לשחות ב"אוקיינוס כחול" בעסק שלכם. התחילו להתמקד בלקוחות שנמצאים דווקא מחוץ לנישה העסקית הרגילה שלכם. מצאו את התסכולים ואת הדברים שמונעים מהם לרכוש את המוצר או השירות שירות שלכם.
בדקו מוצרים ושירותים קיימים ובררו היכן אפשר לצמצם, להפחית, לפתח וליצור.
פתחו מוצר ושירות חדשים שנותנים מענה מדויק לאותם תסכולים.
תאמינו בעצמכם ותעופו על החיים. אנחנו בסבב חיים קצר, אז תפעלו, תלמדו ותבצעו.