הלב שלנו יכול להישבר: גרסת המציאות

אישה שהתאלמנה מבעלה שנפטר ממחלת הסרטן לאחר 45 שנות נישואים, חוותה ביום מותו התקף לב חריף: ד"ר לימור אילן בושארי, מנהלת מערך רפואת הלב של המרכז הרפואי העמק בעפולה בסיפור מדהים על תסמונת "הלב השבור"- לרגל יום בריאות הלב העולמי.
צילום: העמק

אישה בת 71, הגיעה לפני מספר ימים לחדר המיון של המרכז הרפואי העמק בעפולה עם תלונה על כאבים עזים בחזה שהעירו אותה משינה.
מבדיקת אק"ג שבוצעה עלתה תמונה של אוטם חמור של שריר הלב, כלומר, התקף לב חריף. האישה הובהלה מיד לחדר הצנתורים, שם התגלה כי עורקי הלב שלה פתוחים ללא חסימות.
בשיחה עם הצוות הרפואי סיפרה האישה שבאותו הבוקר היא התאלמנה מבעלה שנפטר ממחלת הסרטן, לאחר 45 שנות נישואים. האישה אובחנה עם תסמונת הלב השבור ולאחר מספר ימים ביחידת טיפול נמרץ לב היא התאוששה ושוחררה לביתה.
תסמונת הלב השבור, הינה מצב של החלשות וכשל, לרוב זמני, של שריר הלב כתוצאה ממצבי סטרס חריפים מאוד על רקע נפשי או פיזי.
תסמונת הלב השבור פוגעת בעיקר בנשים, ב90% מהמקרים, לרוב בטווח גילאים הנע בין 58-75. הביטוי של התסמונת יכול לדמות ולחקות התקף לב חריף עם כאבים עזים בחזה, שינויים באק"ג, נזק בשריר הלב והפרעות תנועה של קירות הלב, כמו במקרה של האישה.
ד"ר לימור אילן בושארי, מנהלת מערך רפואת הלב בהעמק מסבירה כי
הכשל נגרם בין היתר, כתוצאה מדלף מסיבי של הורמוני סטרס לדם, שיכול להתקיים במצבי מתח חריפים, כמו למשל במוות של אדם קרוב ואהוב, פרידה, חרדה או פחד קיצוניים ואפילו חבלה טראומטית. הטיפול במצב זה הוא לרוב טיפול תומך.
"בשנים האחרונות הרפואה המגדרית התפתחה מאוד וקיימת רגישות והכרה למצבים לבביים ייחודיים בנשים ותסמונת הלב השבור הינה אחת מהן. זיהוי וטיפול מוקדם עשוי בהחלט להציל חיים", סיכמה ד"ר בושארי.