הכי גבוה שאפשר: רשת שחקים חושפת את התוכניות לשנת 2024

התפתחות מתמדת, חיבור לקהילות המקומיות בכל מנעד הגילאים, תמיכה בעורף והרחבת הפעילות וכמות המשתתפים בתקופה של אי ודאות. רשת המתנ"סים שחקים בעפולה, בתמיכה של ראש העיר אבי אלקבץ, מציגה את תוכנית הפעילות המסקרנת שלה – לשנה הקרובה, עם מגוון פרויקטים רחב. התחזית? יהיה מעניין ומרתק

צוות שחקים עפולה

מציאות חיינו בשנים האחרונות רוויה באירועים דרמטיים, כאלה שהשפיעו וישפיעו על קיומנו. בתחילת 2020 היה זה נגיף הקורונה שהוביל לטלטלה בכל תחומי החיים. אחרי שהתאוששנו וחישבנו מסלול מחדש הגיע ה-7 באוקטובר, ויצר טראומה כואבת שתיצרב לעד בהיסטוריה שלנו. אבל החיים חזקים מהכל, ואחרי ההתמודדות הלא נגמרת עם אובדן, צער ושכול, והחיים בצל אי הודאות, הטבע האנושי משיב אותנו בצורה כזו או אחרת לשגרה המוכרת, לזו שאנחנו כל כך מתגעגעים אליה.

• שנה חדשה

ברשת המתנ"סים שחקים בעפולה מודעים להתמודדויות והצרכים של הקהילות והאוכלוסיות השונות בעת הזו, וזמן קצר לאחר מתקפת החמאס כבר החלו במתן מענים נקודתיים ויצירתיים לתושבי העיר בכל מנעדי הגילאים, לכוחות הביטחון ולעורף. ההירתמות של צוותי שחקים הייתה מחממת לב ורגישה, עם דגש על חשיבה מחוץ לקופסא ותמיכה בכל צרכי השירותים שלהם.
בראשית חודש ינואר, לאחר גיבוש מהודק ומובנה, חשפו ברשת את תוכנית הפעילות לשנת 2024, יחד עם המטרות והיעדים, ולמרות התקופה המאתגרת, נראה שתושבי עפולה והעמק יוכלו להינות ממגוון עצום של תחומי פעילות, העשרה, פנאי, בילוי, למידה, ספורט ועוד. התוכנית זוכה לתמיכה של ראש העיר אבי אלקבץ, ותצא לדרך בשיתוף פעולה עם העירייה.

• זה לא רק ספורט

בשנים האחרונות שחקים אמונה על כל תחומי הספורט ברשות. במסגרת זו התפתחו תחומי פעולה נוספים וכחלק ממגמת ההתקדמות הציבה הרשת מספר מטרות על. ראשית, הרחבת הפרויקטים העירוניים לשכבות גיל נוספות. שלומי אלבז, מנהל אגף הספורט, מציין כי כחלק מהתוכנית, הכוונה היא להפעיל בשנה הקרובה בבתי הספר היסודיים- פרויקטים של אופניים (שכבר יצא לדרך בהצלחה), וטניס שולחן. תחום נוסף שהחל להתפתח תחת הרשת הוא כדורגל בנות שכיום הוא כבר מונה כ-70 משתתפות, במספר שכבות גיל. היעד הנוכחי שהגדירו בשחקים הוא להגדיל את מספר ה'בועטות' למאה לפחות. גם בנבחרת השחייה שפועלת במסגרת שחקים הוצב יעד בדמות תוספת של 50 שחיינים, מעבר ל-150 שכבר שוחים על בסיס קבוע. מובילי התחום ברשת הדגישו כי המטרה הכוללת היא להגדיל ולהרחיב את מספר המשתתפים בחוגי הספורט בעשרה אחוזים.

• בית פוזנק: הבית של כולם

"האני מאמין" של שחקים בנוגע לבית פוזנק בגבעת המורה נוגע במספר תחומים, ואחד המרכזיים שמבינהם, הוא שילוב תכני אומנות לאמפי-תאטרון שבמתנ"ס. לצורך כך, אומרת מנהלת המתנ"ס סיון לוי שמיר, נבנתה תוכנית סדורה, המותאמת לקהלי יעד מוגדרים ומובחנים, עם מספר תהליכים ותוכניות ממוקדות לטובת המטרה. ראשית, הפעלת מיזם "סרט פלוס פיצה" לילדים. בשחקים מתכוונים לקדם את התוכנית גם על ידי יצירת ובניית מנוי אטרקטיבי להצגות ילדים איכותיות, במחיר נגיש וזאת לצד מופעים לקהל בוגר יותר. מעבר לכך, המתנ"ס יגדיל את היצע החוגים והסדנאות וימותג כ"בית של ספורט ואומנות". כחלק מתוכנית רחבת היקף יינתן מענה גם לקהל הנשי, על ידי יצירת "סלון נשי" ובו ייערכו מפגשי נשים אחת לשבועיים, בחלל שיוסב לסלון. ההתכנסויות יכללו סדנאות, הרצאות ומקום מפגש נשי מכיל וקשוב.


"יש אי ודאות כוללת, אבל פה בדיוק בא לידי ביטוי התפקיד שלנו: לתמוך, לדאוג להפגה, לנתק קצת את הקהילה מהיום יום הכואב וכמובן להביא את הערך המוסף שלנו"


מעבר לתוכן שצפוי כאמור להתרחב משמעותית, תוכנית העבודה גם תכלול דגשים על נראות אסתטית ותכלול מעין 'מייק-אובר".
כחלק מזה יתבצע ריענון ושיפוץ קוסמטי של המתנ"ס לטובת הבאים בשעריו ובמקביל תיפתח "הגלריה לאומנות בגבעה", תחת מיתוג חדש ומעודכן. בגלריה, יתאפשר להציג בצורה ראויה ומכובדת את התוצרים והיצירות של היוצרים המקומיים.

• רוח חדשה בבית אשכול

כמו בבית פוזנק, גם בבית אשכול צפויים התושבים לראות שינויים רבים ומשמעותיים בהיקף הפעילות בשנה הקרובה. איך זה יבוא לידי ביטוי בפועל? שרון פרי, מנהלת בית אשכול ובית לגדול טוב, מסבירה כי תחילה בהגדלה והעשרה של פעילויות תרבות ואמנות – כולל פתיחת חוגים חדשים וחדשניים, ערבי זמר, מופעים, תאטרון, מפגשי בוקר אמנותיים, סדנאות מוזיקה, תאטרון ויצירה, פתיחת תערוכות אמנים עוד. המענים עליהם חשבו ברשת, בטרם הציגו את התוכנית, מעניינים ומסקרנים בהקשר של הגילאים הצעירים. התוכנית מתמקדת במתן מענה לבוגרי גנים וכיתות יסוד בתחומי שפה, אוריינות וחשיבה כמותית וצמצום פערים לאור משבר הקורונה ופרוץ המלחמה.
עוד בתחום זה: העשרה והעמקה לפעילות "בוקר משפחתי" בתכנים והדרכה לגילאי לידה עד זחילה. ברשת מדברים גם על מעבר לעבודה על פי שיטת החינוך המונטוסורי מבחינת עיצוב ונראות של המרכז, ופעילות בזמן הסדנאות והחוגים. השיטה מאפשרת לתלמידים למצות את הפוטנציאל שלהם- בקצב שלהם.

• הפנים החדשות של בית ויצו

כמו במתנ"ס בית אשכול ובית פוזנק, ברשת מתכוונים להרחיב פעילות גם במתנ"ס בית ויצו ולהוסיף לפעילות שלו קהלים נוספים. בכדי לעמוד במטרה שהוצבה יפעלו ברשת במספר פרוייקטים. הראשון מבינהם יתמקד בהרחבת חוגי הכושר לגילאי 18+ בשעות הערב וכמו כן יורחבו המענים לאוכלוסייה המבוגרת בשכונה בשעות הבוקר. מעבר לפעילות יפעלו ברשת, בשיתוף העירייה, לשפץ את המתנ"ס במטרה להעניק מראה מעודכן ומזמין, ובמקביל להנגיש אותו.

• קהילה מחוברת

הקהילה היא המרכז והמוקד של כל העשייה הענפה ברשת שחקים, וכל מקבלי ההחלטות ברשת בוחנים כל העת, כיצד ניתן להעמיק את הפעילות בשכונות ובמרכזי האוכלוסיות, בשיתוף כמובן עם התושבים. חשיבה מעמיקה נעשית בהקשר זה בתדירות גבוהה ברשת, מתוך רצון לחבר את כלל התושבים לפעילות. התוכנית החדשה הגדירה יעד של קיום מפגשים שכונתיים סביב לוח השנה העברי בשכונות וכן חיבור התושבים החדשים שעברו להתגורר בבירת העמק- לכלל הפעילויות בשחקים עפולה ולא רק לחוגים.

• סיפורה של ספרייה

כחלק מתחומי הפעילות הרבים שלה, אמונה רשת שחקים גם על הספריות העירוניות ולכן תוכנית העבודה השנתית עוסקת גם בספריות העירוניות בעיר ובשכונות. לדברי מנהלת הספריות, אילנה ברסלבקי, התוכנית מדברת על יצירת עוגני פעילות בלתי פורמלית בתדירות של יומיים בשבוע – עבור ילדים ויומיים עבור מבוגרים. מיתוג הספרייה, במודל המתאים לשנת 2024, תחת הכותרת "כאן מרעישים", מתוך רצון לחבר את הציבור לספרים ולספריות. התהליך יזכה גם ללוח פעילות אירועים רבעוני- שבו יוצגו מופעים, כיתות אמן ומפגשים עם סופרים.
"בכל ימי הפעילות בספריות יש לנו מגוון ארועים ומפגשים מעניינים עבור כל קהל הקוראים, ואנו שמחים לראות אותם מגיעים אלינו ומעשירים את עצמם בידע ובקריאה", הוסיפה ברסלבסקי.

מנגנים בקונסרבטוריון
מנגנים בקונסרבטוריון

• בגלל המוזיקה

מרכז פעילות רחב היקף של שחקים מתקיים בקונסרבטוריון העירוני. בשנה הקרובה מסמנים ברשת שחקים שלושה יעדים מרכזים. הראשון, אומר מנהל הקונסרבטוריון פלג ריפין, הוא הגדלת מספר הילדים המנגנים בעשרה אחוזים, הרחבת המענה ללהקות נוער והשלישי, שיתופי פעולה מוזיקליים נרחבים ברחבי הארץ וגם בעולם.

• מרכז מצוינות

מרכז המצויינות אותו מוביל אנדריי צירולנקוב, מפעיל קורסים דיגיטלים חינמיים לתושבים שמפורסמים ממש עכשיו וכן חוגים מתקדמים בשיתוף הטכניון, שפת קוד, אפליקציות, לגו, ועוד.

"יש אי ודאות כוללת, אבל פה בדיוק בא לידי ביטוי התפקיד שלנו", אמילי זיידל
"יש אי ודאות כוללת, אבל פה בדיוק בא לידי ביטוי התפקיד שלנו", אמילי זיידל

• אמילי זיידל: "התוכנית החדשה שאנו מציגים תאפשר לכל תושב בעיר לקחת חלק בפעילויות הרבות שלנו"

"בנינו את התוכנית הרחבה הזו, בעיקר על פי הצרכים מהשטח, בתקופה מורכבת וכואבת", אומרת אמילי זיידל, מנהלת בית ויצו ורכזת תחום קהילה בשחקים: "יש אי ודאות כוללת, אבל פה בדיוק בא לידי ביטוי התפקיד שלנו: לתמוך, לדאוג להפגה, לנתק קצת את הקהילה מהיום יום וכמובן להביא את הערך המוסף שלנו, עם רוח חיובית ומחברת. במקביל אנחנו ממשיכים לסייע למפונים, לכוחות הביטחון ולכלל הקהילות שלנו. אני חושבת שהתוכנית החדשה שאנו מציגים תאפשר לכל תושב בעיר לקחת חלק בפעילויות הרבות שלנו ואנחנו עוד נוסיף תכנים ואירועים, תוך כדי תנועה. המענים הם לתושבים מגיל 0- עד 99, ואנחנו עושים את המקסימום בכלים שיש ברשותנו, ובתקציבים שעומדים לרשותנו. אני שמחה לראות שאנחנו מקבלים רוח גבית מראש העיר אבי אלקבץ וכמובן מהקהילה. זה המקום גם לומר תודה לצוות העובדים שלנו שמתייצב לכל משימה בנחישות ומקצועיות".
חשוב לציין שמנכ"ל הרשת דניאל בן תומך בצוות ובתוכנית, למרות שהוא מגויס בצו 8 החל מראשית המלחמה ואף הועלה לדרגת סגן אלוף.