ההתחלה החדשה של יאיר וראיסה

ראיסה בלר, בת 58 מנוף הגליל ויאיר אור, בן 79 ממושב אמנון לוקים במחלת לב קשה שהצריכה ניתוח לב פתוח, אולם מצבם הרפואי לא אפשר ניתוח. השבוע, עברו שניהם בהצלחה תיקון של הפגיעה בלב באמצעות צנתור בטכנולוגיה חדשנית במרכז הרפואי העמק בעפולה, ושוחררו לבתיהם במצב טוב ועם הבשורה המשמחת שהשנה החדשה תהיה בריאה וטובה יותר עבורם. צילום: העמק

המרכז הרפואי העמק בעפולה הוא בין בתי החולים הראשונים בישראל שהכניס טכנולוגיה חדשנית לתיקון דליפות במסתם הלב הטריקוספידלי באמצעות צנתור המשלב מיומנות גבוהה מאד של אנשי הצוות ביחד עם טכנולוגיה מתקדמת. השבוע בוצע הצנתור החדשני לשני מטופלים מהצפון שסובלים מאי ספיקת לב קשה בשל ליקוי של מסתם הלב: ראיסה בלכר בת 58 מנוף הגליל ויאיר אור בן 79 ממושב אמנון שבכנרת. שניהם שוחררו לבתיהם במצב טוב.
הפעולות הייחודיות בוצעו בזו אחר זו, לראשונה בישראל. ד"ר רפי וולף, מנהל היחידה לצנתורי לב שביצע את ההליך הרפואי המורכב אמר השבוע: "מטרת הפעולה היא לצמצם דליפה של מסתם הלב הממוקם בצד ימין של הלב, וזאת באמצעות צנתור וללא ניתוח. מדובר בבעיה רפואית שכיחה יחסית בקרב חולים שסובלים מבעיה במסתם הלב, ועד היום לא היה עבור מטופלים אלה פתרון טוב מספיק, מלבד טיפול תרופתי, כך שהצנתור החדשני הוא בגדר בשורה של ממש. המערכת שבה השתמשנו היא ייעודית לתיקון דליפה במסתם הימני. במהלך הפעולה החדרנו בתוך הצנתר אביזר שמטרתו לתפוס את שני העלים במסתם שמהם יש דליפה. הפעולה כולה מבוצעת בהנחיית אקו לב דרך הוושט שביצע ד"ר אורי וטורי, מנהל היחידה לקרדיולוגיה לא פולשנית. ד"ר וטורי היה 'העיניים' שלנו במהלך הצנתור וסייע לנו לזהות במדויק את המיקום הנכון לתיקון".

 ראיסה בלכר לאחר הניתוח
ראיסה בלכר לאחר הניתוח

המטופלים, שניהם עם מחלות רקע, עברו בעבר ניתוחי מעקפים ובאחרונה חלה הידרדרות ממשית במצבם הבריאותי. "המטופל יאיר אור הגיע עם דליפה קשה מהמסתם בשילוב עם אי ספיקת לב ימנית מתקדמת, סבל מקשיי נשימה, עייפות, נפיחות ובצקות ברגליו והיה ברור שאינו מתאים לניתוח חוזר בגלל הסיכון שכרוך בכך", סיפר ד"ר וולף. "המטופלת ראיסה בלכר, היתה מועמדת לניתוח חוזר, אך בשל מחלות רקע נוספות מהן היא סובלת, ולכן בדיון משולב של צוות הקרדיולוגים ומנתחי הלב הוחלט שמדובר בסיכון משמעותי, ושעדיף פעולה לא ניתוחית".

• "הדליפה הצטמצמה משמעותית"

"מדובר בפעולה חדשנית בארץ ובעולם שהחלה להיכנס לבתי החולים של כללית במסגרת הכנסת טכנולוגיות חדישות ומתקדמות לבתי חולים של כללית" סיפרה בגאווה ד"ר לימור אילן בושארי, מנהלת מערך הקרדיולוגיה במרכז הרפואי העמק. "המרכז הרפואי העמק הוא בין בתי החולים הראשונים בישראל שביצע שתי פעולות בזו אחר זו. הפעולה נחשבת בטוחה מאוד, מהירה, תהליך ההחלמה וההתאוששות מהירים וכבר למחרת המטופלים משתחררים לביתם", הסבירה.
"בדיקות האקו שביצענו מוכיחות תוצאות מצוינות", מספר ד"ר אורי וטורי, מנהל היחידה לקרדיולוגיה לא פולשנית. "הדליפה הצטמצמה משמעותית ויחד עם מצבם הכללי הטוב של החולים אשר משוחררים לביתם, אנחנו מאוד מרוצים".
"למערך רפואת הלב במרכז הרפואי העמק יש צוותים מהמצוינים והמקצועיים בארץ בכלל ובטיפול במחלות לב מבניות ובבעיות מסתמיות בפרט", אמרה ד"ר בושארי. "פעולה כה מורכבת מחייבת שיתוף פעולה של רופאי מערך הקרדיולוגיה המיומנים ביחד עם אנשי הצוות של יחידת צנתורים, וד"ר רוני חכים, רופאה בכירה במחלקת הרדמה, אקו וטיפול נמרץ לב".

יאיר אור עם הצוות המטפל. צילום: העמק
יאיר אור עם הצוות המטפל. צילום: העמק

"אני מרגיש נהדר", אמר יאיר אור. "קיבלתי מהצוות יחס לבבי שאני מרגיש שתרם רבות לביטחון שלי טרם הפעולה ולהרגשה כללית טובה ולהחלמתי כעת. סמכתי עליהם מהרגע הראשון וכולם היו פשוט נהדרים, השיבו לכל שאלותיי ובקשותיי. באמת צוות יוצא מן הכלל".
וראיסה בלכר אמרה לאחר שהתאוששה מהצנתור: "עברתי לא מעט פרוצדורות רפואיות לאורך השנים, אך צוות כזה מקצועי ומיוחד טרם פגשתי. אני יכולה לומר שהם עומדים מאחורי ההבטחה שלהם להעניק את הטיפול והשירות הטובים ביותר. כולם התייחסו אלי בצורה נהדרת, בסבלנות וברגישות".