הגלבוע על הסוס

כרטיסים שנחטפים עד רגע ההודעה על "סולד אאוט", אלפי צופים נלהבים בתצוגות, מיליוני צופים מכל העולם שמרותקים למסכים וחיבור הרמוני ומרגש, עם דגש על דו קיום וחיים משותפים. שיתוף פעולה שנרקם בין המועצה האזורית הגלבוע ועמותת הסוס הערבי מוביל בימים אלה להקמת הבית הלאומי לסוס הערבי, כאן אצלנו, בכפר נאעורה. עו"ד מוהנד דראושה, יו"ר העמותה מספר על החזון, התמיכה שקיבל מעובד נור ומנופי הצמיחה הכלכליים, התיירותים, התעסוקתיים והחקלאיים – שמביא עמו המיזם המסקרן, כבר בטווח הקרוב

עובד נור ועו"ד מוהנד דראושה, מקדמים את פעילות הענף בגלבוע

מי שהגיע בחודש שעבר לאזור המושבים מלאה וגדיש, במטרה לצפות במאות הסוסים המרהיבים שהוצגו בתצוגת הגליל ובתצוגת הסוס המצרי, היה יכול להתבלבל ולחשוב שהוא באירוע במדינה אחרת, הרבה יותר רגועה מישראל.
אלפי צופים, מאילת ורהט בדרום ועד ראש פינה והצפון הרחוק, יחד עם מאות מגדלים וחובבי סוסים התכנסו באזור גדיש ומלאה, מושבי חבל התענך, במטרה לצפות בחוויה המרהיבה ויוצאת הדופן. הפעילויות היא חלק משיתוף פעולה חדש שנרקם בין המועצה האזורית גלבוע, ועמותת 'הסוס הערבי בישראל', שבשיאו יוקם הבית הלאומי לסוס הערבי, בכפר נאעורה.
במועצה מוצאים חשיבות רבה לחיבור בהיבטים של מנופי צמיחה כלכליים ותיירותים, וכן ברצון לדייק את תרבות הפנאי עבור תושבי המגזר, שמגלים עניין רב בתצוגות ובאירועים והגיעו לאירועים בהמוניהם.

• עובד נור: "רבים מהתושבים שלנו בכפרים מטפחים ומגדלים סוסים ומחוברים לפעילות של העמותה"

"במסגרת הפיתוח המואץ במועצה וההתרחבות המשמעותית בתרבות הפנאי בגלבוע, חיפשנו אחר בשורה נוספת שיש לה ערכים מוספים, כלכליים, חברתיים ותיירותיים, עבור תושבינו ועבור תושבי המגזר הערבי בפרט", אומר עובד נור, ראש המועצה, "היינו מודעים לאהבה ולחיבור שלהם לסוסים כחלק מההווי התרבותי, וכשעלה על הפרק החיבור עם עמותת הסוס הערבי, החלטנו להתקדם ולצאת דרך, עם כל המשאבים שאנחנו יכולים לתת. רבים מהתושבים שלנו בכפרים מטפחים ומגדלים סוסים ומחוברים לפעילות של העמותה. חלק מהם גם נוסעים לתחרויות מסביב לעולם, במטרה לצפות ולהשתתף. אחרי מספר ישיבות וסיעורי מוחות עם יו"ר העמותה מוהנד דראושה עברנו לפסים מעשיים. בפועל נערכו כבר שני תצוגות מוצלחות מאוד עם מאות סוסים שזוכים לטיפול ראוי ופיקוח. אלפי משתתפים הגיעו לתחרויות, ותחרות נוספות ייערכו בחודשים הקרובים. השיא מבחינתנו הוא הקמת הבית של העמותה, על שטח של המועצה, בכניסה הצפונית לכפר נאעורה, ליד הבאר ההיסטורית. זו הזדמנות לטפח אזור שכיום מוזנח, לטובת המורשת של הכפר. התוכנית היא להפוך את המרחב הזה לפנינה אמיתית, כשהעמותה תהיה אמונה על ההקמה. תחילה עם בנייה קלה ובהמשך בבנייה קבועה, עם יציעים לנוחות הקהל, עבודות פיתוח סביבתי והכל במטרה לייצר מוקד משיכה נוסף בגלבוע, בדיוק כמו שעשינו במקהל, עם הפסטיבלים המוזיקליים הנחשבים – וההופעה הצפויה של שלמה ארצי".

• "ישראל מוכרת כבית גידול בולט לסוס הערבי-מצרי"

במועצה מאמינים בראייה מושכלת כי התוכנית ושיתוף הפעולה הם מחוללי כלכלה, ויכולים למנף תחומי צמיחה נוספים של התושבים, המגדלים, החקלאים, התיירנים ועוד.
באירוע ראשון שנמשך לאורך ארבעה ימים השתתפו 330 סוסים ערביים מכל רחבי הארץ ומחו"ל, תחת שיפוט קפדני של ארבעה שופטים בינלאומיים. האירועים שודרו בשידור ישיר ובינ"ל בצפייה המונית של מיליוני חובבי סוסים, באמצעות תוכנה מיוחדת.


"אנחנו מרגישים בגלבוע בבית. זה אזור מדהים, עם קהילה מחוברת ומחברת מכל המגזרים ומבחינתנו אין פה מקום ליהודי או ערבי, כולנו יחד. הזירה הזו מאפשרת לתת ביטוי מעשי לחיים המשותפים בגלבוע ודו הקיום שמתקיים בו כבר שנים רבות בהצלחה רבה.. זו שרשרת שתזין מערכות כלכליות ותעניק ערך מוסף מובהק לחקלאים, לתיירניים, וכמובן לתושבי הכפרים בגלבוע שתרבות הפנאי שלהם מתרחבת"


באירוע השני, ה'תצוגה המצרית', הוצגו סוסים, בתוך גזע 'הסוס הערבי', עם אצילות מראה ואיכויות ייחודיות, כאשר מדינת ישראל מוכרת כבית גידול בולט לסוס הערבי-מצרי, ויצואנית מובילה של הסוסים. הסוסים הנבחרים זוכים להרבעות, לסטטוס יוקרתי ומעמד ומשתתפים בתחרויות בינ"ל.

מוקד משיכה בגלבוע: תצוגה של הסוס הערבי בגלבוע
מוקד משיכה בגלבוע: תצוגה של הסוס הערבי בגלבוע

עובד נור: "מעבר לרצון לפיתוח מנופי צמיחה, אנו מתייחסים בגלבוע באהדה לענף גידול וטיפוח "הסוס הערבי", כעוד נדבך המקרב לבבות, ומחזק את ייסוד החיים המשותפים המוצלחים בגלבוע. צריך להבין שזו תעשייה רחבת היקף ושישראל מככבת בה. בהקשר של הגלבוע זו שרשרת שתזין מערכות כלכליות ותעניק ערך מוסף מובהק לחקלאים, לתיירניים, לדוכני אוכל ובתי מסחר, וכמובן לתושבי הכפרים בגלבוע שתרבות הפנאי שלהם מתרחבת וזוכה למענה".

• "השמים הם הגבול"

עו"ד מוהנד דראושה מהכפר איכסאל, שעומד בראש העמותה נשמע אופטימי מאוד בכל מה שנוגע למיזם המשותף: "אנחנו מרגישים בגלבוע בבית", הוא אומר, "זה אזור מדהים, עם קהילה מחוברת ומחברת מכל המגזרים ומבחינתנו אין פה מקום ליהודי או ערבי, כולנו יחד. הזירה הזו מאפשרת לתת ביטוי מעשי לחיים המשותפים בגלבוע ודו הקיום שמתקיים בו כבר שנים רבות בהצלחה רבה. זה הדגל שלנו והיה חשוב לנו מאוד למצוא בית שיבין את ההיבטים התרבותיים, כזה שיהווה פלטפורמה עבורנו לאירועים וכבר עתה אנו קוטפים את הפירות. אני יכול לספר שאני ועובד ערכנו מספר פגישות מקדימות ומיד גיליתי ראש מועצה שמזהה פוטנציאל ומממש אותו הלכה למעשה.


הידעתם? ישראל היא מעצמה בגידול וטיפוח סוסים ערביים, והיא מוצבת במקום השני בעולם, עם זכיות רבות באליפויות בבינ"ל בגידול סוסים ערבים. (בכל שנה 2500 ולדות)


יש לו חזון וראיה עתידית, והוא יודע לקבל החלטות, גם אם הן קשות. העמותה שלנו שמחה לשיתוף הפעולה הזה ומבחינתי כולנו מרוויחים. יש בגלבוע ובכלל בישראל עניין רב בכל מה שנוגע לסוסים הערבים והמצריים ולראייה, אלפי המשתתפים שהגיעו לשני האירועים הראשונים. כל הכרטיסים נמכרו ואם המקום היה יכול להכיל קהל נוסף, הוא היה מגיע. כל הסוסים זוכים לטיפול הולם ומוקפד, הם רשומים במעין משרד רישוי, עם כל התעודות ואנחנו חברים בארגון הלאומי, בדיוק כמו פיפ"א בכדורגל. לא בכדי אנחנו זוכים בתחרויות ואליפויות עולם שנערכת ברחבי תבל. גם השופטים מחו"ל אוהבים לשפוט בישראל מכיוון שהם מזהים את ההתלהבות. אני חושב שמה שמייחד אותנו אלו באמת הסוסים המיוחדים של המגדלים, שמככבים בכל הקטגוריות ובהן: ראש וצוואר, הגוף והחלק העליון, רגליים, תנועה, וה'טייפ', כיצד נראה הסוס ממרחק".

הדמיה של הבית החדש לסוס הערבי בכפר נאעורה
הדמיה של הבית החדש לסוס הערבי בכפר נאעורה

עו"ד דראושה מספר כי תוכנית העבודה והאסטרטגיה העתידית שלהם מדברת על קיום של 10 אירועים שנתיים ב'אכסניה' החדשה בגלבוע, עם אלפי משתתפים. "השמיים הם הגבול פה", מוסיף עו"ד דראושה, "אחרי האירועים שכבר קיימנו אנחנו מזהים את העניין בקרב חובבי הסוסים, ובמכל הארץ וגם במגזר היהודי. אנחנו עושים הכל בשיתוף עם המועצה ומקווים שכבר בחודשים ספטמבר ואוקטובר נשיק את הבית החדש בגלבוע בתחרויות רשמיות. אנו גאים בשיתוף הפעולה הזה ונרגשים לקראת תחילת העבודות בשטח".