גלבוע: על קו פרשת המים

החלפת תשתיות ביוב, בנייה וחידוש של כבישים ומדרכות ושדרוג תחנת שאיבה: אחרי 76 שנים – במועצה האזורית גלבוע פועלים לשיפור איכות חייהם של תושבי אשכול יישובי אומן עם פרויקט שדרוג משמעותי ומורכב. התקציב: 10 מיליון שקלים. כל הפרטים על התוכנית שגורמת לתושבי מלאה, גדיש וניר יפה לחייך כל הדרך הביתה

אחד התחומים הפחות 'סקסיים' בסדר יומה ובתקציבה של מועצה או רשות מקומית הוא נושא הביוב והתשתית. זה מצטלם פחות טוב, התקציבים הנדרשים לכך עצומים ובסופו של תהליך אין ממש נראות. במרבית המקרים גם אין גזירת סרט אדום בטקס, ובתום הפרויקט אין הותרת חותם חיצוני מהותי.
לצד אלו החשיבות של תשתיות הביוב לאיכות החיים של התושבים חשובה לאין שיעור, ועל בסיס ידיעה זו החליטו במועצה האזורית גלבוע לקדם תכנית מקיפה לשדרוג כלל המערכות והתשתיות בתקציב של 10 מיליון שקלים – וזאת כחלק מהתמיכה והסיוע בצמיחת היישובים.
המהלך אותו מגדירים במועצה כהיסטורי, מתבצע לאחר כמעט שמונה עשורים שלא התבצעו עבודות בהיקף דומה, 76 שנים ליתר דיוק, תקופה בלתי נתפסת בכל קנה מידה של תחזוקת תשתיות באשר הן.
הפרוייקט יצא לדרך באמצעות תאגיד "קולחי הגלבוע". הוא החל במושב גדיש, ויעבור בהמשך ליתר הישובים באשכול.

• יוצאים לדרך

אז מה כוללת התוכנית? החלפת קווי הביוב הקיימים והוותיקים שעוברים לעיתים בין בתים, וחיבורם למתקן השאיבה החדש שהוקם בפאתי הישוב אומן. במקביל תשודרג תחנת השאיבה הקיימת בניר-יפה, ויוחלף קו הסניקה המרכזי בין הישובים. עם סיום העבודות התת קרקעיות, יבנו מחדש ויוסדרו הכבישים והמדרכות, ככל שנפגעו במהלך העבודות. סך אורך הקווים בפרוייקט: כ 5,500 מטר קווים מתחילים מעומק של עד 1.5 ובעומק 5.5 מטר.


"הפרויקט מאתגר ומורכב לניהול. הוא דורש לפתוח את הכבישים ולסגור אותם על פי התוכניות וכמובן שזה לא מקל עם התושבים, אבל גם לנו וגם להם ברור שזה זמני ושבתום העבודות איכות חייהם תשתפר פלאים"


"מאז הקמת אותו אשכול ישובים בשנות החמישים לא הייתה מהפכה שכזו בתשתיות", אומר עובד נור, ראש המועצה: "העבודות יסתיימו לקראת סוף השנה הבאה ובמקביל נצא לעבודות באשכול חבר. את הפרויקט אישרנו בתוכנית החומש שלנו בשנת 2019, תכנית שכוללת 100 מיליון שקלים ומתוכם 10 מיליון הוקצו לפרויקט הנוכחי. פרויקטים שכאלה מתבצעים בדרך כלל על ידי רשויות בתקציב של היטלים או בהרחבות ויישוב חדש. במקרה הזה 30 אחוז מהתקציב הגיע מהמדינה וממענקים ו-70 אחוזים מהמועצה. כך נשדרג את כל התשתית ונהפוך אותה לחדשה מהבסיס".

• "בתום העבודות איכות חייהם של התושבים תשתפר פלאים"

נור מציין כי בשל התשתית המיושנת לא פעם נאלצים העובדים להיכנס בזמן שיש 'פיצוץ' בקו למגרשים של תושבים- בכדי לדאוג למענה, עד ל'פיצוץ' הבא. "הקווים האלה מיושנים וייצרו לנו לא פעם עבודה מאתגרת", מסביר נור: "בהזדמנות הזו אנו מנצלים את העבודות להעברת הקווים מהבתים אל התשתיות החדשות ובעתיד, גם אם יהיו תקלות, לא נצטרך להיכנס לשטחי התושבים.


"אנחנו רואים את העבודות ומסתכלים באופטימיות בנוגע לעתיד בכל מה שקשור לתשתית המושב המתחדשת – כולל הכבישים והמדרכות.. "בשנים האחרונות אנו מתמודדים עם מציאות מורכבת בשל אותה תשתית מיושנת. אנו נתקלים פה במשאיות ביוב שנדרשות לשאוב מים מהביובים הקורסים, לעיתים בשבתות, וזה מהווה פגיעה קשה באיכות החיים שלנו"


כפועל יוצא אנו גם מחדשים גם את הכבישים, התאורה, המדרכות ועוד. הפרויקט מאתגר ומורכב לניהול. הוא דורש לפתוח את הכבישים ולסגור אותם על פי התוכניות וכמובן שזה לא מקל עם התושבים, אבל גם לנו וגם להם ברור שזה זמני ושבתום העבודות איכות חייהם תשתפר פלאים. הם ייהנו כבר בקרוב מתשתיות מתקדמות במושבים – ללא סתימות ביוב או כשלים אחרים דומים. בשנים האחרונות קשה היה להתעלם מכך שהיו המון פניות מוקד בנוגע לביוב במושבים הללו- בעקבות התשתיות המיושנות. רק לאחרונה שיקמנו קו ביוב במושב דבורה בעלות של כחצי מיליון שקלים".
במועצה מדגישים כי בפרוייקט יש אלמנט חדשני נוכח העובדה כי הם לא ממתינים להרחבות בכדי לשדרג את התשתיות ביישוב הוותיק.

• 'הסבלנות היא מרה – אך פירותיה מתוקים'

ההשלכות החיוביות של הפרויקט ניכרות גם בתחושת התושבים. יעקב פרץ, חבר מליאת המועצה והנהלת מושב גדיש בו מתקיימות עבודות אינטנסיביות – כחלק מהתוכנית מברך על קידומה ואומר: "אנחנו רואים את העבודות בעת האחרונה ושמחים שהתשתית הישנה מוחלפת בתשתית חדשה שמותאמת לעידן הנוכחי. בשנים האחרונות אנו מתמודדים עם מציאות מורכבת בשל אותה תשתית מיושנת. אנו נתקלים פה במשאיות ביוב שנדרשות לשאוב מים מהביובים הקורסים, לעיתים בשבתות, וזה מהווה פגיעה קשה באיכות החיים שלנו. אין לי ספק שהמהלך הזה ישפר דרמטית את התשתית ולא נתקל במראות דומים בעתיד. נכון שבימים אלה יש לתושבים התמודדות עם העבודות אבל מאמין במשפט ש'הסבלנות היא מרה – אך פירותיה מתוקים'. ההתחדשות באה לידי ביטוי גם בתשתיות הביוב, במדרכות, ובהיבטים נוספים של תרבות הפנאי – בתמיכה של המועצה".

במהלך עבודות הפרוייקט המורכב: החלפת קווי הביוב וחיבורם למתקן השאיבה החדש שהוקם בפאתי הישוב אומן ועוד
במהלך עבודות הפרוייקט המורכב: החלפת קווי הביוב וחיבורם למתקן השאיבה החדש שהוקם בפאתי הישוב אומן ועוד

רובי כהן, גם הוא חבר גדיש וועד המושב, אב לשלושה ילדים, מחזק את דבריו של פרץ ואומר: "הפרויקט שמתקדם מהווה בשורה של ממש עבורנו. הוא ישפר את איכות החיים של כולם, הדור הוותיק והמייסדים, המבוגרים והדור הצעיר והממשיך. מאסנו במראות של ביובים שעולים בבתים הפרטיים, בנוכחות הקבועה של ביוביות ומשאבות שנאלצות להגיע באופן תדיר למושב שלנו בשל התשתיות העתיקות. אנחנו רואים את העבודות ומסתכלים באופטימיות בנוגע לעתיד בכל מה שקשור לתשתית המושב המתחדשת – כולל הכבישים והמדרכות. בקרוב גם יקודם גן שעשועים מרשים עבור ילדנו ואנו מברכים על כך ומביעים את הערכתנו למקבלי ההחלטה במועצה".

מתאים לכם לעצב לעצמכם את העתיד כבר היום?

|

טיול ומפגש "עמק עיר" לזכרו של החייל שגב שוורץ ז"ל

|

נפרדנו כך: עלייה של 16 אחוזים במספר המתגרשים בעפולה

|