גירוי חשמלי: מדכאים את הדיכאון

שימוש בזרם חשמלי בעוצמה נמוכה, השפעה מהירה אחרי כשבועיים עד שלושה, חלופה לטיפול תרופתי ותוצאות מוכחות על פי מחקרים קליניים – שפורסמו בספרות המדעית המובילה. ד"ר יריב שחק, מנהל השירות לנוירומודולציה במרכז הרפואי העמק מסביר על הטיפול היעיל (והלא הפולשני), שעוזר לסובלים מדיכאון ופיברומיאלגיה באמצעות גירוי חשמלי של המוח. צילום: מרכז רפואי העמק

"השימוש בטיפול גובר יותר ויותר", ד"ר יריב שחק. צילום: מרכז רפואי העמק

דכאון היא תופעה שכיחה בחברה המודרנית ויכולה להופיע במנעד רחב של גילאים. היא מאופיינת בפגיעה משמעותית בתפקוד היום יומי יומי, במצב הרוח, ביכולת להנות ובסימפטומים רבים. אחת הדרכים המתקדמות לטפל במצב הרפואי הנפיץ והרגיש הוא באמצעות טיפול tDCS, גירוי מוחי בזרם ישר נמוך.
ד"ר יריב שחק, מנהל השירות לנוירומודולציה במרכז הרפואי העמק בעפולה מסביר כי טיפול tDCS מוכר כשיטה לא פולשנית לגירוי המוח באמצעות זרם בעוצמה נמוכה מאוד של חשמל מזה מעל לעשור שנים. "הוא מיועד למתמודדים עם דיכאון שאינם מסתדרים עם טיפול תרופתי רגיל, וגם לסובלים מכאבים כתוצאה מפיברומיאלגיה. ב-10- 15 השנים האחרונות פורסמו מחקרים רבים שתומכים ביעילות הטיפול. זה התחיל ככלי מחקרי, ואז גילו את היעילות הקלינית שלו. מאז השימוש בו רק גובר יותר ויותר. במקביל גם הטכנולוגיה עצמה השתכללה, למרות שהטיפול עובד על אותו עיקרון. המכשירים הפכו יותר קטנים, יותר מדויקים ויותר בטוחים לשימוש. בכל שנה מתפרסמים עוד מחקרים בדבר שיטות והתוויות שבהן אפשר להיעזר בטיפול הזה. הגרייה בזרם נמוך, מאפשרת מגוון אפשרויות של הפעלה- ניתן למקם את הגירוי באזורים שונים, לעורר או להחליש פעילות באזורים שונים, ולשלב עם טיפולים נוספים כמו מיינדפולנס או עם פעילות אירובית בו זמנית וכך להגביר עוד יותר את היעילות", מסביר ד"ר שחק.

• הטיפול מעורר את הפעילות המוחית בקליפת המוח

ד"ר שחק הנו פסיכיאטר מומחה ודוקטור לנוירוביולוגיה. הוא מומחה בטיפולים בדיכאון, והשתלם בתחום הגרייה המוחית (brain stimulation) בבית החולים CAMH שבטורונטו, קנדה.

ד"ר יריב שחק. צילום מרכז רפואי העמק 3
ד"ר יריב שחק

לדבריו, לטיפול ישנה השפעה מהירה יחסית (לרוב ניכרת הטבה כבר בתוך 2-3 שבועות, הרבה יותר מהר ביחס לטיפול תרופתי) ותוצאות מוכחות במחקרים קליניים.
"שימוש בזרם חשמלי חלש נעזר באלקטרודות שמוצמדות לקרקפת, ומעבירות זרם עדין בין נקודות שונות. בהתאם למיקום של האלקטרודות, אנחנו יכולים לעורר או להחליש את הפעילות המוחית באזורים שונים, וכך להתאים את הפעילות שלו. השימושים העיקריים בשלב זה הם לטיפול באנשים הסובלים מדיכאון ומכאבים כתוצאה מפיברומיאלגיה".
באנשים הסובלים מדיכאון, הפעילות באונה הקדמית של המוח משתנה. ישנה תת פעילות, בעיקר בצד השמאלי הקדמי של המוח ובאזורים הקשורים אליה. כתוצאה מההפרעה בתפקוד המוחי נגרמים קשיים בריכוז ובזיכרון וקושי בוויסות הרגשי. הטיפול באמצעות tDCS מעורר את הפעילות המוחית בקליפת המוח הקדמית, בעיקר בצד השמאלי, ומפחית פעילות עודפת באונה הימנית.


"בהתאם למיקום של האלקטרודות, אנחנו יכולים לעורר או להפחית פעילות באזורים שונים במוח.."היעילות של הטיפול דומה לזו של טיפול תרופתי נוגד דיכאון, כפי שאנו רואים מניסיוננו, וגם כפי שתואר בעבר במחקרים קליניים שהתבססו על הטיפול במאות מטופלים. גם בפיברומיאלגיה אנחנו רואים אחוזים מרשימים של שיפור"


יתרונות הטיפול העיקריים הם שהוא מאוד עדין, גם עבור מטופלים שהתקשו לסבול טיפולים אחרים. בטיפול התרופתי נפוצות תופעות לוואי בעוד שבטיפול בזרם החשמלי תופעות הלוואי הן קלות ונדירות. בזמן הטיפול עשויות להתרחש תחושות זמניות של חום או עקצוץ בנקודה שבה מוצבת האלקטרודה, או כאב ראש קל שחולף בתום הטיפול. תופעות אחרות הן נדירות.

• משמרים את האפקט

לפני תחילת הטיפול, מתבצעות במרפאה לבריאות הנפש שבמרכז הרפואי העמק הערכות קליניות לגבי חומרת מצב הרוח, כולל הערכת חומרת הדיכאון והחרדה, וקיומן של הפרעות נוספות. באנשים הסובלים מפיברומיאלגיה, אחת המחלות ה"שקופות", שממנה סובלים כחמישה אחוזים מהאוכלוסייה, מתבצעת גם הערכה של חומרת הכאבים. בהתאם להערכה שבוצעה, מותאם לכל אחד הטיפול שיעזור לו.
בזמן הטיפול, מוצמדות כאמור שתי אלקטרודות לקרקפת של המטופל והוא מקבל זרם חשמלי מאוד עדין ולא כואב. אורך הטיפול כעשרים-שלושים דקות בכל יום, והוא מבוצע חמש פעמים בשבוע במשך כולל של שלושה שבועות. את הטיפול מבצעים טכנאי הנוירומודולציה במרכז רפואי העמק.
כשהטיפול עוזר, מומלץ להמשיך בטיפול בתדירות של פעם בשבוע למשך שבעה שבועות נוספים, כדי לשמר את האפקט ולאפשר למסלול המוחי להתקבע בצורה יעילה.

• תוצאות מוכחות על פי מחקרים קליניים שפורסמו בספרות המדעית המובילה

לטיפול ישנה כאמור השפעה מהירה כבר בתוך שבועיים לשלושה מתחילת הטיפול. זאת בניגוד לתרופות נוגדות דיכאון, שמצריכות לרוב בין ארבעה לשמונה שבועות עד שמושגת יעילות, ובנוסף מצריכות התאמה הדרגתית של טיפול. לטיפולי tDCS יש תוצאות מוכחות על פי מחקרים קליניים שפורסמו בספרות המדעית המובילה. הטיפול בטוח מאוד, ולא כרוך במרבית המקרים בתופעות לוואי כמו ירידה בחשק המיני, קשיים בריכוז, עייפות או פגיעה בתיאבון (הוא גם אינו משמין). הטיפול ב tDCS אינו דורש הרדמה, ואפשר לנהוג אחרי הטיפול וגם לחזור לעבודה.
במסגרת התהליך נבחנת מידת היעילות של הטיפול באמצעות הערכות קליניות והעברת שאלונים פנימיים. "היעילות של הטיפול דומה לזו של טיפול תרופתי נוגד דיכאון, כפי שאנו רואים מניסיוננו, וגם כפי שתואר בעבר במחקרים קליניים שהתבססו על הטיפול במאות מטופלים", אומר ד"ר שחק, "גם בפיברומיאלגיה אנחנו רואים אחוזים מרשימים של שיפור, אבל כמובן שלא בקרב כל המטופלים. חשוב לציין שבפיברומיאלגיה יש לנו יותר אזורים שאנו יכולים להפעיל במסגרת הטיפולים. כך, שגם אם שיטה מסוימת נמצאה לא יעילה, אנו יכולים לנסות לשקול טיפול באזור אחר שאולי יהיה יותר יעיל".
למי הטיפול מתאים? לסובלים מדיכאון או מפיברומיאלגיה, מעל גיל 18. לדברי ד"ר שחק, הטיפולים לא ניתנים בשלב זה בגילאים צעירים יותר, היות ואין מספיק מחקר לגבי היעילות של הטיפול בקרב ילדים.

איך קובעים תור?
לקביעת תור יש לשלוח מייל לyariv_sh@clalit.org.il וייצרו עמכם קשר.