ברגישות, הכלה ומקצועיות: מרפאת הכללית שעוטפת את הנשים

האבחון, הטיפול והמענים שהתרחבו בעקבות המלחמה: ד"ר קארין שריר, מומחית בפסיכיאטריה ובבריאות האישה במרפאת בריאות הנפש בעפולה של כללית, יחד עם הצוות הטיפולי, מדברות על האתגרים שניצבים לפתחן של נשים במעגלי הפריון, החוויות המטלטלות שלהן בהריון ולאחר הלידה, מסבירות על הטיפולים והקשיים ומהדהדות מסר ממוקד: "הן לא לבד". צילום: כללית

"הטיפול ושלוחותיו הוא רוחבי – בכל סביבת האישה והיולדת", ד"ר קארין שריר. צילום: כללית

בשנים האחרונות עלתה המודעות בתחום בריאות הנפש וההתמודדויות עם האתגרים של נשים בתקופות שונות במעגלי החיים, כאלה שדורשות לעיתים התערבות מהירה וממוקדת – עם ידיעה שההפרעות והחוויות המטלטלות שמופיעות מסביב ללידה אקוטיות, עלולות לפגוע משמעותית בכל מעגלי החיים של האישה המטופלת ובני משפחתה וכן שהן לא נעלמות מעצמן.
מתוקף ידיעה זו, מרפאת בריאות הנפש לאישה של מחוז צפון בכללית שהחלה לפעול לפני כשלוש שנים, מאפשרת רצף טיפולי עם מרפאות בריאות הנפש והמרפאות הראשוניות – ועם מסר מובחן למטופלות שההתמודדות שלהן היא לא גזירה משמיים.
מרבית הנשים המטופלות במרפאה הן הריוניות, או שהן לאחר הלידה, חלקן סובלות מתסמונת קדם וסתית שבה יש שינויים משמעותיים במצב ההורמונלי ומצבי הרוח, חלקן היו בטיפולי פוריות קשים או חוו הפלות מרובות. אותן נשים מתמודדות עם קשיים בעקבות דיכאון סב – לידתי, דיכאון והפרעה דו קוטבית, חרדה, הפרעת הסתגלות, מחשבות טורדניות והתנהגויות כפייתיות, פסיכוזה, פוסט טראומה, שהופיעו במהלך הריון, לאחר לידה, טיפולי פוריות, נשים במהלך מנופאוזה (הפסקת המחזור החודשי וגיל המעבר) ומשברי חיים.

• "לא תמיד חוויית הלידה, היא כפי שהמטופלת חשבה שתהיה"

המציאות המורכבת והכואבת של החברה הישראלית הובילה בתחילת החודש את ד"ר קארין שריר, מומחית בפסיכיאטריה ובבריאות האישה, במרפאת בריאות הנפש בעפולה של מחוז הצפון בכללית, ואנשי מקצוע וטיפול נוספים ומסורים במרחב – להתנתק מהבית והמשפחה ולהתגייס במטרה לסייע ברגישות אין קץ לנשים ומשפחות שפונו למלונות באילת. למרות הניתוק הפיזי למספר ימים, ד"ר שריר נותרה מחוברת למטופלות, לתהליכים שהן עוברות, ולפעילות במרפאה.
"במרפאה אנחנו נותנות מענה לנשים עם הפרעות החל מגיל 18, והן מגיעות אלינו לקבל טיפולים מכל רחבי מחוז צפון. אנחנו מטפלות במגוון ההפרעות הפסיכיאטריות בנשים – כולל לידות שהיה בהן פער בין הציפיות של האישה למה שקרה בפועל, גם אם התוצאה היא אמא בריאה וילד בריא. לא תמיד חוויית הלידה, היא כפי שהמטופלת חשבה שתהיה. אנו מטפלות גם בלידות טראומטיות, בין אם היה רקע טראומטי כמו פגיעה מינית ואלימות, סיבוכים רפואיים בלידה ולידות שקטות. בעצם מרבית המקרים בהם אנו מטפלים – הם של נשים עם דיכאון לאחר לידה – לרוב עם תסמינים דיכאוניים וחרדתיים- כשידוע לנו ברפואה שתקופה זו מועדת גם להתפרצות של מחלות פסיכיאטריות".
התהליך הטיפולי כולל פגישת הכרות של המטופלת עם ד"ר שריר, למטרות הערכה ראשוניות והתאמת הטיפול המיטבי. בהמשך מתקבלת החלטה האם נדרש ליווי פסיכיאטרי רפואי, פסיכותרפי, סוציאלי או טיפול 'דיאדי אם תינוק', ריפוי בעיסוק (גם לאישה ההריונית וגם לאם והתינוק) טיפול פרטני וקבוצתי.

• "אני מניחה שכל אישה בהריון שואלת את עצמה איך היא מביאה לעולם הזה תינוק קטן?"

המלחמה בישראל שמלווה באי ודאות מציפה באופן טבעי חששות, חרדות ואתגרים בפני כל החברה הישראלית ומן הסתם באוכלוסיית הנשים שמטופלת במרפאה. לדברי ד"ר שריר הן מזהות עליה גבוהה בהיקף הנשים הפונות על רקע של חרדות והתקפי פאניקה, בייחוד בתקופה הורמונלית מאוד רגישה: "במחוז צפון יש התמודדויות מורכבות. זה בא לידי ביטוי בבן זוג או בת זוג שמתגוררים במרחב שלנו ויצאו למילואים בחזית, נשים שהמשפחה שלהן נפגעה מהטבח במסיבת 'נובה', ומפונות מהצפון והדרום שמתארחות באזור. חלקן הריוניות וחלקן לאחר לידה, חלקן עשו מאמצים הרואיים, לשמור על תינוקות בני יומן וילדיהן. התיאורים הם מחרידים וקשים מנשוא ואותן נשים נהגו כלביאות ברגע האמת.


"באמצעות העזרה שלנו, הנשים מתאוששות וחוזרות לשגרה- כשאנו שמות דגש על הצרכים המיידים. זה סוג של התערבות במשבר…נשים לא צריכות להתמודד לבדן עם הקשיים שעלולים להתגבר ולהשפיע על סביבתן"


אני מניחה שכל אישה בהריון שואלת את עצמה איך היא מביאה לעולם הזה תינוק קטן? והחששות גדולים גם בקרב נשים שילדו לאחרונה ונשים שמתעוררים אצלן תסמינים פוסט טראומטיים מהעבר. המענים גם התרחבו בעקבות המצב והם כוללים בין היתר טיפול קבוצתי. בשל עוצמת החרדות שעלו מהמלחמה והתסמינים הדיכאוניים – אנחנו מאפשרים גם לאוכלוסייה שהיא המטופלת הקלאסית שלנו, אוכלוסייה בריאה, לקבל מענה מדויק ולעזור להם לעבור את התקופה הנוכחית".

• גם הגברים מדוכאים לאחר לידה

במרפאת בריאות הנפש לאישה, מרבית הטיפולים הם פרונטליים וברוח הלחימה בצפון ובדרום, יש טיפולים המתבצעים גם באון ליין. הטיפולים הם גם בבני ובנות זוג, שבעצם חוו את הקשיים בתוך ההיריון והלידה, במיוחד בהיבטים של לידות שקטות, בטיפולי פוריות, בלידות טראומטיות או בדיכאון אחרי לידה של האישה וגם של הגבר – שאף הוא מושפע בצורה הורמונאלית.
ד"ר שריר: "בהגדרה אנחנו מרפאת בריאות נפש לאישה, אבל בהרבה מובנים ניתנים מענים גם לאוכלוסייה הגברית. כאשר אנו מטפלים באישה, אנו מטפלים גם בעובר ובתינוק, בבן זוגה ובכל המשפחה. אנו עוזרים לאותה אישה להתמודד עם כל מה שהיא חווה: עם הנוכחות של אמה שמסבירה לה איך לגדל תינוק, עם בן זוגה שלא תמיד יודע להתמודד עם השינוי המשמעותי בחייהם, ועם יתר הילדים בבית. כך אנו מאפשרים לאישה לווסת את עצמה לצרכים שלהם – בצורה שהיא תוכל להחזיק אותם ולהתמודד איתם. הטיפול ושלוחותיו הוא בעצם רוחבי – בכל סביבת האישה והיולדת".

• שוברים את מעגל הבדידות בקבוצת תמיכה

במערך הטיפולי, הילה קוטלר אוריין, פסיכולוגית קלינית מומחית, עובדות סוציאלית קליניות ומרפאה בעיסוק. סיגל בן שבת, עו"סית במרפאה, מדגישה כי נשים לא צריכות להתמודד לבדן עם הקשיים שעלולים להתגבר ולהשפיע על סביבתן. המענה הטיפולי מותאם לצרכי המטופלות, החל מטיפול תרופתי וכלה בטיפול פרטני וקבוצתי והוא מתקיים בזמן קריטי מבחינתן. סיגל מטפלת בנשים שחוו טראומות לאורך חייהן, ומגיעות איתן לתוך ההיריון והלידה או כאלה שחוו לידות טראומתיות ומבינות שהן נזקקות לעזרה בטיפול. בטיפול, הן מתאוששות וחוזרות לשגרה- כשבמרפאה שמים דגש על הצרכים המיידים. סוג של התערבות במשבר.
סיגל מספרת כי בעקבות הלחימה, נפתחה קבוצת תמיכה ייחודית לנשים לפני לידה וחצי שנה לאחר לידה. "זיהינו שמגיעות אלינו נשים עם התמודדויות יותר קריטיות, עם חרדות, פחדים, תחושות ניתוק, נשים שלא מתחברות להריון, בייחוד אם הוא ראשון, יולדות שמתקשות לטפל בילד ועוד. המטרה שלנו היא לעזור להן להתאושש ול'הרגיש' את עצמן וגם לסייע להן לטפל בילדים. בקבוצה הן יכולות לשתף, להציף דילמות ואנחנו תומכות בצד הרגשי ונותנות להן מענים. חשוב לנו שהן יבינו שהן לא לבד, ושלא יישארו לבדן במעגל הבדידות".
המערך הטיפולי במרפאה, כולל מענה גם של מרפאה בעיסוק, עליו אמונה יסמין בר יוסף. "בטיפולים הפרטניים והקבוצתיים אני מתמקדת בפן התפקודי- רגשי. אצלנו במרפאה זה פוגש את המטופלות במספר היבטים: באימהות, בטיפול בתינוק, בהבניית סדר יום, ברגשות מקיפים שעולים בתקופת הטרום הריון ולאחריה, בחרדות, בתחושת ריקנות ובשאלה איך מתמודדים עם כל הקשיים, בזמן שיש תינוק בבית. אנחנו מדברות גם על האתגרים ושיבוש השגרה המשמעותי בזמן טיפולי פוריות, שלעיתים מערער את המצב הנפשי. למעשה אנו מנסות לייצר יחד עם המטופלות עוגנים של תפקוד, באופן שהאישה רואה כנכון, כמובן דרך הרגש. חשוב לציין שזו המרפאה היחידה באזור שמעניקה את הטיפולים הללו ואני רואה בזה חשיבות רבה", סיכמה יסמין.
לצוות במרפאה חשוב להדהד ולהדגיש מסר מרכזי שנשים יידעו שהן לא לבד והצוות במרפאה נמצא תמיד קשוב עבורן, לכל מצוקה או שאלה.

עברנו את פרעה, נעבור גם את זה?

|