בקרוב: מרכז רפואי העמק יהפוך לאחד המרכזים האונקולוגיים המובילים בישראל

הדרך המרשימה שעבר, הטיפול והחשיבות שהוא מוצא לאבחון ומניעה בסרטן המעי הגס ובכלל, תהליכי ההתמקצעות שהוא מוביל, החיבור המיוחד למתמחים והתגמול מהעבודה התובענית – שמחבר אותו ברגישות להוריו. פרופ' אוסאמה אבו חאטום מונה למנהל מחלקה כירורגית ב' במרכז הרפואי העמק ומיד מסמן את אחת המטרות המרכזיות בחזון שלו: "המומחיות שלנו בניתוחי הסרת גידולים בשילוב עם מרכז הסרטן "בית שולמית" שיפתח בקרוב הופך אותנו לאחד המרכזים האונקולוגיים המובילים בישראל". צילום: העמק

"המחלקה שלנו מנתחת הכי הרבה ניתוחי סרטן מעי הגס בישראל, יש לנו ידע, מומחיות ומיומנות שלא ניתן לכמת", פרופ' אוסאמה אבו חאטום. צילום: העמק

במרכז הרפואי העמק הודיעו באחרונה על מינויו של פרופ' אוסאמה אבו חאטום לתפקיד מנהל מחלקה בכירורגית ב'. מעבר להערכה הרבה לה זוכה פרופ' אבו חאטום בקרב הקולגות שלו במרכז הרפואי ומחוצה לו, היה קשה להתעלם מהאהדה הרבה גם ממטופליו הרבים ובני משפחותיהם, מגמה שהשתקפה בעיקר בתגובות ברשתות החברתיות.

• "אנחנו רוצים להמשיך לפתח ולהתפתח"

פרופ' אבו חאטום, תושב חיפה, הוא מומחה בכירורגיה כללית משנת 1999 ומומחה לניתוחי מעי גס ורקטום. אל המרכז הרפואי העמק הוא הצטרף בשנת 2005 כמנתח בכיר במחלקה כירורגית ב'. לפני כעשור פתח את היחידה לכירורגיה של המעי הגס והרקטום שמטפלת בעיקר בגידולים ממאירים של המעי הגס או הרקטום וכיהן כסגן מנהל המחלקה והאחראי על ניתוחים לפרוסקופיים מתקדמים.


"אני מאוד מחובר למה שאני עושה ומאוד אוהב את הרפואה ואת הכירורגיה. זו עבודה תובענית ואינטנסיבית, אבל מאוד מתגמלת ומספקת..מה מייחד את המחלקה שלנו? בעיקר המקצועיות והמסירות של הצוות והרופאים"


במסגרת תפקידיו במרכז הרפואי העמק, פרופ' אוסאמה הוא גם האחראי על הסטאז'רים בבית החולים. הוא הרצה במשך שנים בפקולטה לרפואה של הטכניון והיום הוא מנחה סטודנטים לתארים מתקדמים. במקביל הוא פרסם עשרות מאמרים בספרות הרפואית ושותף למחקרים בינלאומיים פורצי דרך.
"המינוי הוא סגירת מעגל בעבורי", אומר פרופ' אבו חאטום בראשית הריאיון עמו, "עברתי מסלול ארוך במחלקה, בכל התפקידים הבכירים, עד למינוי בראש המערכת ואני נלהב להמשיך ולהוביל את המחלקה ואת בית החולים לשיאים מקצועיים חדשים".
עם השנים פיתח פרופ' אבו חאטום את המחלקה והציב לה סטנדרטים גבוהים בטיפול בסרטן המעי הגס והתערבויות כירורגיות נוספות, תוך חיזוק הקשר עם רופאי המשפחה, כשהוא לוקח חלק מרכזי ומשמעותי בקשר עם כל מטופל. "אנחנו במקומות הראשונים במדדים בכל הנוגע לטיפול מיטבי בחולי סרטן המעי הגס. יש לנו צוות שיודע לתת מענה רחב ומקצועי למטופלים, ויכולות ניתוחיות גבוהות. אנחנו לא עוצרים פה ורוצים להמשיך לפתח ולהתפתח".

• "לתפוס' את המחלה בשלב מוקדם"

לצד היכולות הניתוחיות פרופ' אבו חאטום מוצא מקום מרכזי לשני אספקטים חשובים, אבחון ומניעה: "האבחון הוא קריטי בעיניי, הידע והעדכון של הצוות במחקרים חדשים הוא קריטי, ומתוקף זאת הצוות וכל המתמתחים עוברים בישיבות על מאמרים בתחומי ההתמחות שלנו, אם זה בסרטן מעי הגס, סרטן השד, סרטן מעיים או סרטן אחר.
גם למניעה יש כמובן מקום משמעותי ומרכזי. אני באופן אישי מרצה על כך בכל הצפון, באמצעי התקשורת, בכנסת ישראל ובפני אוכלוסיות מכל המגזרים. אני מציג בהרצאות הללו את המשמעות של 'לתפוס' את המחלה בשלב מוקדם, ואיך נשיג תוצאות טובות וחיים ארוכים".

• "אני רוצה להותיר חותם"

הקשר הבין אישי עם החולים והטיפול בגובה העיניים, עולה לאורך כל הראיון עם פרופ' אבו חאטום ולא בכדי הוא זוכה להערכה כל כך גדולה, – בבחינת קונצנזוס: "אני מאוד אוהב ומחובר למה שאני עושה", הוא אומר, "מאוד אוהב את הרפואה ואת הכירורגיה. זו עבודה תובענית ואינטנסיבית. אני מתחיל את יום העבודה שלי כל יום כבר בשש וחצי,
עם שיחות עם החולים והצוות, בהמשך אני נכנס לניתוחים ושוב פגישות עם החולים שלי. לי באופן אישי מספיק לראות את החיוכים של אמא שלי שמקבלת פידבקים אוהדים וחיבוקים מהחולים שלי ולהבין שעשיתי את עבודתי כראוי. זה מזכיר לי שגם אבא שלי שהיה מנהל בית ספר תמיד אמר לי שהכי מספק יהיה שבעוד כמה עשורים יזכרו שתרמנו תרומה חשובה ומשמעותית לחברה. וכך אני רוצה, להותיר חותם בדיוק כמו התרומה החינוכית של אבי"

• סרטן המעי הגס: אבחון מוקדם יציל את חייכם

סרטן המעי הגס הוא השני בשכיחותו בעולם המערבי. באוכלוסייה הכללית (ללא סיכון יתר) קיים סיכוי של בין 5-6% לאורך החיים לפתח סרטן של המעי הגס. מדי שנה מאובחנים בישראל כ-3,400 חולים חדשים – אחד מכל 19 גברים ואחת מכל 26 נשים יחלו בסרטן זה במהלך חייהם. סרטן של המעי הגס ניתן לריפוי במידה והתגלה בשלבים מוקדמים, ראשוניים של המחלה.
במרכז רפואי העמק מאובחנים ומנותחים מידי שנה עשרות רבות של חולים שהתגלה אצלם סרטן המעי הגס בשלבים שונים של המחלה. הניתוחים מתבצעים בשיטות הניתוחיות המתקדמות בעולם, בדרך כלל בגישה הזעיר פולשנית, בניתוח לפרוסקופי המאפשר הסרה של הגידול מבלי לבצע חתך ארוך בדופן הבטן.

• לא להתעלם מהסימנים

"לרוב, לא יהיו סימנים חיצוניים למחלה בשלביה הראשונים, ולכן מומלץ החל מגיל 50 לבצע את הבדיקות הנדרשות בתיאום עם רופא המשפחה", מסביר פרופ' אבו חאטום, "כאשר מופיעים סימנים, יהיו שינויים בהרגלי היציאות, עצירות חדשה וקושי בהתרוקנות, דם בצואה, כאבי בטן שאינם מוסברים, ירידה בתאבון וירידה במשקל. כל אלו הם סימנים מחשידים אך הם עלולים להופיע גם במצבים רפואיים שאינם סרטן המעי, ולכן כאשר עולה סימן שאלה חייבים לבדוק".

• סיכוי טוב לנצח את המחלה

הגידולים הסרטניים במעי הגס מתפתחים במקרים רבים מפוליפים, שהם גידולים שפירים בתחילת התפתחותם, אך עלולים להתפתח לגידולים סרטניים. "גידול סרטני במעי, הוא רקמה חדשה של תאים המתרבים מהר ובצורה בלתי מבוקרת. לגידול הסרטני יש נטיה 'לשלוח' תאים בודדים אל איברים סמוכים ולגרום להתפתחות מוקדי גידול סרטניים נוספים, הנקראים גרורות", מוסיף פרופ' אבו חאטום.

• גילוי מוקדם

• במדינות המפותחות קיימת הנחייה לביצוע בדיקות סקירה לאוכלוסייה הכללית החל מגיל 50 אחת ל 5-10 שנים על מנת לאתר את המחלה בשלביה הראשונים או לאתר תהליכים טרום סרטניים, פוליפים, ועל ידי הסרתם למנוע את התפתחות מחלת הסרטן.
• לאוכלוסייה עם סיכון יתר קיימות המלצות אחרות.
• המלצה לביצוע בדיקת דם סמוי בצואה אחת לשנה. בדיקה זו מגלה רק כ 25% ממקרי הסרטן ולכן אינה מהווה בדיקת סקר יעילה.
• קולונוסקופיה נמצאה יעילה ביותר כבדיקת סקר לאיתור מוקדם של סרטן של המעי הגס.

• אוכלוסיות בסיכון יתר להתפתחות סרטן המעי הגס

מטופלים שלהם סיכון גבוה לפתח סרטן המעי הגס זקוקים לעבור קולונוסקופיה כבדיקות סקירה בתכיפות גבוהה יותר. לפחות 15% ממקרי סרטן המעי הינם משפחתיים ובחלק מהמשפחות בדיקת דם פשוטה יכולה לגלות שינויים בחומר הגנטי וכך לקבוע בצורה מדויקת יותר את מידת הסיכון.

• קבוצות בסיכון

חולים עם תסמונות גנטיות, עם פוליפים מרובים במעי הגס, ועם היסטוריה אישית של סרטן המעי הגס בעבר. כמו כן חולים במחלות דלקתיות כרוניות של המעי הגס ומטופלים שלהם קרוב משפחה מדרגה ראשונה או לפחות שני קרובי משפחה מדרגה שנייה עם סרטן של המעי הגס או סרטן אחר (רחם, שחלות, אגן הכליה, אברים אחרים של מערכת העיכול). מטופלים שלהם קרובי משפחה מדרגה ראשונה עם ריבוי פוליפים.

• תסמיני המחלה

אצל חלק לא מבוטל של החולים אין סימני אזהרה ולכן מומלץ באוכלוסייה הכללית לבצע בדיקת קולונוסקופיה כבדיקת סקירה ראשונית החל מגיל 50, גם כאשר אין גורם סיכון ברור.

• סימני אזהרה

שינוי בהרגלי היציאות, עצירות חדשה וקושי בהתרוקנות, דם בצואה, כאבי בטן שאינם מוסברים, ירידה בתאבון וירידה במשקל. כל אלו הם סימנים מחשידים אך לא ספציפיים ויכולים להופיע בהרבה מצבים שפירים אחרים אולם דורשים הערכה מלאה טרם קביעת האבחנה.

• דרכי הטיפול

במידה והתגלה סרטן של המעי הגס תתבצע הערכה כוללת ופרטנית של מצב החולה כולל הערכת מידת התפשטות המחלה. בהתאם לנתונים יקבע סוג ואופי הטיפול. טיפול יכול לכלול: ניתוח, קרינה וכימותרפיה במשלבים שונים.