בעזרת משיכות המכחול: כמו נפש חופשיה

תחושת השייכות לחברה, חיזוק המסוגלות והדימוי העצמי וההקלה בהתמודדות היום יומית: רשת שחקים בעפולה מפעילה את תוכנית "עמיתים לבוגרים" של החברה למתנ"סים ומשרד הבריאות שמטרתה קידום השתלבותם של מתמודדי נפש בקהילה. עמקניוז מביא לכם את סיפורה של ציונה אלוני בת ה-70, מתמודדת נפש שבעזרת משיכות המכחול הקסומות שלה מהדהדת את עולמה באופטימיות וכשרון מעורר השראה. בקרוב התערוכה. צילום: קובי אוחנה

ציונה אלונה. צילום: קובי אוחנהמתמודדי הנפש בישראל נאלצים להתמודד לצד מחלתם עם לא מעט אתגרים נוספים. סטריאוטיפים, דעות קדומות, הימנעויות ממפגשים, ובידוד חברתי מהקהילה הסובבת אותם- הם רק חלק מהם.
בכדי להקל עליהם עם ההתמודדות המדוברת פועלת ברשת שחקים בעפולה תוכנית "עמיתים" אותה מרכזות אורטל מטמון ושירן דפרין- כהן.

• מתחברים לקהילה

"תכנית עמיתים לבוגרים היא תכנית משותפת של משרד הבריאות והחברה למתנסים בפריסה ארצית", אומרת אורטל: "מטרתה היא קידום השתלבותם של מתמודדי נפש בקהילה, בפעילויות פנאי וחברה. כיום משתייכים באופן רשמי לתוכנית בעפולה כ-150 משתתפים, מרביתם תושבי העיר, אך חלקם גם מהיישובים העוטפים את בירת העמק. המשתתפים מגיעים לאחר שעברו וועדה במסגרת סל שיקום של משרד הבריאות בתיווך של מטפלים וגורמי שיקום שונים. במסגרת התוכנית מתמודדי הנפש מקבלים ליווי בפגישות פרטניות במתנ"ס ויחד עם הרכזת נבנית תכנית אישית המותאמת לכל אחד לפי מטרותיו, רצונותיו ויכולותיו. עם הזמן אנו מוצאים יחד עם המשתתפים את תחומי עניין שמדברים אליהם", מסבירה אורטל, "המתמודדים משתלבים בחוגים בשלוחות מתנ"ס שחקים. חלקם בהתעמלות, ציור, סגנונות ריקוד, יוגה, בחדרי הכושר ובקאנטרי. חלקם משתלבים בחוגים של מסגרות פנאי מגוונות על פי רצונותיהם ומטרותיהם בסביבה. כמו כן, המשתתפים מקבלים מלגות כספיות המסייעות בסבסוד פעילויות הפנאי השונות ואף מעודדות התמדה בקידום לאורח חיים מאוזן".

• העלאת המודעות לבריאות הנפש

אחת המטרות המרכזיות של התוכנית היא עידוד יצירת קשרים חברתיים והפחתת הבדידות בקרב מתמודדי הנפש. מעבר לכך, חשוב לרכזות התוכנית לסייע למתמודדים בקידום תחושת שייכות לחברה ולקהילה, לחזק את תחושת המסוגלות וערך הביטחון והדימוי העצמי.


"התערוכה הזו מוכיחה לי שאני טובה, שעשיתי משהו בחיים שלי. הציור היא דרך חיים עבורי, ממש כל עולמי. אני חושבת על ציורים לאורך כל שעות היממה"


"חשוב לנו גם לייצר עבור המתמודדים והמתמודדות הפחתה של הסטיגמה העצמית והקלה בהתמודדות היומיומית", מדגישה אורטל, "מתוקף זאת, כל שנה במסגרת "פברואר יוצא מהכלל" אנו בוחרות נושא יחד עם אמילי זיידל, מנהלת בית ויצו, תחום קהילה ואירועים בשחקים, ומפיקות ארוע מודעות הפתוח לקהל הרחב. מטרת האירוע היא העלאת המודעות לבריאות הנפש והפחתת הסטיגמה. בנוסף אנו מעבירות סדנא לעובדי הרשת בה מוצג סיפור אישי בהרצאה של משתתף שלנו שמעוניין לחשוף את סיפורו. יחד אנו בונים את הסיפור ומכינות אותו להציגו מול קהל שזה אתגר גדול בפני עצמו – אך כשזה קורה זה מאד מרגש ועוצמתי".

• "מגיל צעיר מאוד ברחתי לצבעים"

בין המשתתפים בתוכנית גם ציונה אלוני, 70, מתמודדת נפש, אם לשני ילדים וסבתא לחמישה נכדים. החיים זימנו לציונה שלל אתגרים לא פשוטים בלשון המעטה, אך בזכות התמיכה והליווי של תוכנית "עמיתים" היא מצליחה בשנים האחרונות גם לחייך, לחוש תחושת שייכות, להתפתח ולחשוף את עולמה הצבעוני- דרך משיכות המכחול ההרמוניות שלה.

ציונה אלונה עם אורטל מטמון, רכזת עמיתים. צילום: קובי אוחנה
ציונה אלונה עם אורטל מטמון, רכזת עמיתים. צילום: קובי אוחנה

על קירות ביתה הנעים בבירת העמק תלויים זה לצד זה עשרות ציוריה, 'הילדים' שלה, כפי שהיא מקפידה לציין. ההתקדמות שעשתה בזכות לימודי הציור בסטודיו בקיבוץ גניגר, בתמיכת התוכנית, ניכרים היטב בכל אובייקט ונקודות צבע בקאנבסים עליהם היא מציירת.
נראה כי השיחות על ציוריה עושות לה טוב, לפחות על פי עיניה הקורנות והשמחות. "מגיל צעיר מאוד ברחתי לצבעים. בגיל המצווה שלי כבר עבדתי במשק בית ובכסף המועט שהרווחתי קניתי צבעים וציירתי", חוזרת ציונה כמעט שישה עשורים במנהרת הזמן שלה. "אני מציירת בצבעי פסטל ופשוט מקשטת את החיים שלי. כל חיי עשיתי זאת, גם בצמתים שהיו קשים מאוד עבורי ויש לא מעט כאלה. אני מאוד אוהבת לצייר בעלי חיים, נופים, בתים, כל אלה מהווים את מקורות ההשראה שלי. אני כל כך שמחה להגיע מדי שבוע ללימודים בקיבוץ, להתחבר לקבוצה ולהתפתח. בסוף, בתום כל ציור שאני מסיימת, אני חשה תחושה עילאית, קשה לי אפילו להסביר אותה במילים אבל זו התרגשות אמיתית. אני גם מקבלת המון תמיכה מהתוכנית, מאורטל שמלווה אותי כבר מספר שנים ומאנשים שרואים את הציורים שלי. זה מחזק אותי להמשיך לייצור ולהתקדם".

• "הציור- כל עולמי"

בעוד כחודש, יוצגו ציוריה של ציונה בתערוכה ב"אוהל" בפארק העירוני בעפולה, כחלק מאירועי חודש "פברואר יוצא מן הכלל". לצד הציורים אורטל, רכזת התכנית כותבת עם ציונה את סיפורה האישי המטלטל והמרגש, עליות לצד מורדות, קושי לצד תקווה.
"זו הגשמת חלום עבורי", אומרת ציונה בהתרגשות רבה, "התערוכה הזו מוכיחה לי שאני טובה, שעשיתי משהו בחיים שלי. הציור היא דרך חיים עבורי, ממש כל עולמי. אני חושבת על ציורים לאורך כל שעות היממה, גם כשאני ערה וגם בשינה בה אני מתכננת איך ייראה הציור הבא שלי".
דניאל בן, מנכ"ל רשת שחקים ואמילי זיידל הוסיפו כי הם גאים ונרגשים לראות את ההתקדמות של ציונה והדרך המרשימה שהיא עשתה לאורך השנים. "הסיפור של ציונה יכול להוות מקור השראה עבור כל מתמודד שמוצא נקודת חוזק שמפיחה בו תקווה ומתעצם עמה. אנחנו שמחים לראות את התהליכים שהיא עוברת וגאים להיות חלק בקידום התערוכה בה יוצגו יצירותיה".