בנויים לתלפיות

כבוד: סגן איתמר וסגן שוהם, שני צעירים מעמק יזרעאל סיימו בהצלחה רבה את מסלול "תלפיות" היוקרתי, שבו מוכשר חוד החנית של הקצונה הטכנולוגית במערכת הביטחון הישראלית. המסלול אורך יותר משלוש שנים והוא הקורס הארוך ביותר בצבא

לפני מספר ימים הסתיים הקורס האקדמי היוקרתי ביותר בצה"ל ואחד מקורסי הדגל של חיל האוויר – מסלול "תלפיות". הקורס מכשיר את חוד החנית של הקצונה הטכנולוגית בכלל מערכת הביטחון הישראלית.
בין מסיימי הקורס בולטים גם שני נציגים מעמק יזרעאל: סגן איתמר וסגן שוהם. השניים הם בוגרים של תיכון "ויצו נהלל".

• "למדתי שצריך לעבוד ולהילחם בשביל להשיג את מה שאני רוצה"

סגן איתמר, בן 22 מבית לחם הגלילית, יצא טרם גיוסו לשנת שירות בקונטיקט, ארה"ב, במסגרת הסוכנות היהודית. במהלך השנה הוא עסק בקשר של יהודי ארצות הברית לישראל. החיבור הראשוני שלו למסלול החל כשהתמיין לשירות. תחילה הוא רצה לשרת כחייל קרבי כמו מרבית בני הנוער בעמק יזרעאל, אך כששמע על מגוון הדרכים להשתלב ולתרום אחרי ההכשרה הוא בחר במסלול "תלפיות"..


תכנית תלפיות הינה תכנית צבאית-אקדמית להכשרת מנהיגות טכנולוגית מבצעית למערכי המחקר והפיתוח ומערכי האמל"ח של מערכת הביטחון. התכנית נוסדה בשנת 1979 כחלק מלקחי מלחמת יום הכיפורים, על מנת לגשר על הפער שנתגלה בין עולם החקר והפיתוח לבין העולם המבצעי. בוגרי הקורס אחראים על פיתוח פרויקטים ומערכות ביטחוניות שונות. מסלול "תלפיות" אורך יותר משלוש שנים והוא הקורס הארוך ביותר בצבא.

ההכשרה במסגרת התוכנית משלבת אימונים ושיעורים צבאיים בבסיסים שונים ולימודים לתואר אקדמי המתקיימים באוניברסיטה העברית בירושלים. הקמת תוכנית "תלפיות" נבעה מהצורך של צה"ל ומערכת הביטחון באנשי מחקר ופיתוח בעלי הבנה משולבת, ביטחונית-צבאית ומדעית-טכנולוגית, בעקבות עליית הנפח אשר המדע והטכנולוגיה תופסים בשדה הקרב המודרני.


 

[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


"קיבלתי מיונים והחלטתי לנסות", שחזר סגן איתמר, "במיונים עצמם היה חניך שנה שלישית שהסביר על התוכנית והראה סרטון מרתק. המסלול נראה מעניין אז המשכתי להתמיין עד שקיבלתי טלפון שאני בפנים. במהלך המסלול עשיתי תואר ראשון משולב. בקורס עצמו, מלבד כל הידע המדעי והטכנולוגי, למדתי לראות את הצבא ואת המדינה מאוד מאוד מגבוה. בתור חניך "תלפיות" יוצא לך לעבור בכל הצבא ובכל החילות ולקבל תמונה רחבה על הצבא שזה גם מרתק וגם עוזר מאוד בהמשך בהרבה תפקידים. על עצמי למדתי איך להתמודד עם כישלון ושצריך לעבוד ולהילחם בשביל להשיג את מה שאני רוצה. זה אמנם לא תמיד יהיה פשוט, אבל הכל אפשרי".

• "שווה להילחם, לחרוק שיניים"

לאורך המסלול עבר סגן איתמר לא מעט אתגרים מורכבים, "הכי מאתגר בקורס זה להתרגל לקבל ציונים לא טובים כמו שהיית מקבל בתיכון", הו אומר, "להבין שהרמה עלתה ובעצם להתרגל לדרך למידה חדשה, בלי להרגיש שאתה נכשל או פחות טוב. בסופו של תהליך ב"תלפיות" מקבלים, גם את הכלים וגם את ההזדמנות. לאורך הדרך המסלול לא קל אבל אם יש מישהו שזה מה שמעניין אותו אז שווה להילחם, לחרוק שיניים ולעשות את זה. חשוב לי להגיד משהו לאנשי עמק יזרעאל. בתור מישהו שמגיע מהעמק, לכולם באזור תמיד יש את המחשבה ללכת לקרבי, כל העמק זה טייסים וסיירות וגם לי לאורך המסלול היו נקודות שבעצם חשבתי לעשות הסבה קרבית וללכת להיות כמו כולם, אך חשוב להבין שבהרבה מקומות בצבא אתה יכול לתרום הרבה לאו דווקא בתפקיד לוחם, ואני אשמח שאנשים בעמק יחשבו על זה, ואם הם יכולים לעשות את זה- שיעשו את זה".

איך הייתה התחושה בטקס הסיום?

"הטקס היה מאוד מרגש. אחרי המון עבודה, יזע ודמעות הגענו לרגע הזה. אני חושב שאמא שלי יותר התרגשה ממני ומבחינת ההורים שלי בעיקר זה פתאום הרבה פחות לחץ. לא היה פשוט להגיע לאן שהגענו, הרבה מאוד זה בזכותם ובזכות התמיכה הגדולה של הבית ושל החברים".

• מתלפיות לקורס טיס

לצד סגן איתמר, סיים את הקורס נציג נוסף מעמק יזרעאל, סגן שוהם, בן 21, שמתגורר בציפורי. מגיל צעיר חלם שוהם להיות טייס והיום, אחרי שסיים בהצלחה את קורס "תלפיות"- הוא עתיד להתחיל את קורס הטיס. סגן שוהם גדל במשפחה של טייסים ואנשי צבא ואביו אף שירת כמפקד בית הספר לטיסה.

סגן שוהם
סגן שוהם

• "תלפיות" זה חלק ממני"

"כל החיים חלמתי להגיע ולהשתלב בקורס הטיס של חיל האוויר", אומר סגן שוהם בחד משמעיות, "בסוף קיבלתי מיונים לתלפיות. לאחר שהתחריתי באולימפיאדת פיזיקה עם עוד בחור שהגיע לתוכנית איתי והבנתי שהתוכנית משלבת בתוכה תכנים רבים מעולם הפיזיקה החלטתי לנסות לעבור את הקורס, בתמיכה מאוד גדולה של אבי והמשפחה. גם אני וגם המשפחה שואפים תמיד למצוינות. בנוסף, מההתחלה דיברו איתנו על החברות המיוחדת שנרקמת בין האנשים בתלפיות, וזו אחת הסיבות שבחרתי להתגייס דווקא למסלול הזה. אנחנו הופכים בו למשפחה. קבוצה של אנשים שכולם כאן כי הם רוצים לעזור למערכת. "תלפיות" זה חלק ממני".


"במהלך אמצע שנה א' היה לי מאוד קשה עם העובדה שאני לא בשטח ולא עושה משהו קרבי ופיזי, התחלתי להיחלש. באותה תקופה אבא שלי הרגיש שאני צריך חיזוק, בא לבקר אותי ואמר לי שלהתייאש ולהרים ידיים כשקשה 'זה לא הערכים שלנו'"


 

סגן שוהם למד לתואר בפיזיקה מורחב ומתמטיקה. לדבריו, מעבר ללימודים התיאורטיים, הוא למד גם על כל מה שקשור לבגרות ועל התמדה, על שאיפות והגשמת חלומות. "בסופו של דבר התוכנית חיזקה אותי כבן אדם וגרמה לי גם לצאת לקורס טיס – בכדי להגשים את החלום שלי".

אילו רגעים היו מאתגרים עבורך בקורס?
"במהלך אמצע שנה א' היה לי מאוד קשה עם העובדה שאני לא בשטח ולא עושה משהו קרבי ופיזי, התחלתי להיחלש. באותה תקופה אבא שלי הרגיש שאני צריך חיזוק, בא לבקר אותי ואמר לי שלהתייאש ולהרים ידיים כשקשה "זה לא הערכים שלנו". המילים שלו מאוד חיזקו אותי והתחלתי להתקדם, להצליח הרבה יותר ולהאמין בעצמי".

• תמיכה ממפקד חיל האוויר

החיזוקים והתמיכה מבית הובילו כאמור את סגן שוהם לסיים את המסלול בהצלחה רבה ולהשתתף עם המון גאווה בטקס הסיום, "הטקס היה מרגש מאוד", אומר סגן שוהם, "כל המשפחה הגיעה וזה היה משמעותי מאוד עבורי. לא הייתי יכול להיות במעמד הזה בלי התמיכה שלהם וזה מיוחד להגיע לקו הסיום כשהם איתי. עברנו המון, ואני ממשיך בתוך חיל האוויר, אז גם קיבלתי חיבוק וטפיחה על השכם ממפקד חיל האוויר שהעניק לנו את הדרגות. זה היה רגע מאוד מחזק ומיוחד. היום, אחרי שעברתי את המסלול, אמליץ לאחרים לעבור אותו
בעיקר לצעירים שאוהבים פיזיקה. בקורס יש שילוב מאוד גדול של פיזיקה וטכנולוגיה, הוא מעצים ומבגר. זו הייתה בחירה טובה, ואני שמח שעברתי את מסלול".

 

פעילויות חינוכיות ערכיות ומשמעותיות בעמק יזרעאל

|

"הדיון שנקבע בנושא הקמת שדה התעופה ברמת דוד איננו תקין"

|