בכוננות מתמדת: אל"מ נסים תורג'מן חוזר למגדל העמק

אל"מ במיל' ניסים תורג'מן מהמושב כפר יחזקאל, גדל והתחנך במגדל העמק ולאחרונה סגר מעגל כששב לעיר לקחת חלק באימון לשעת חירום. ראיון מיוחד. צילום: דובר צה"ל


ביום חמישי האחרון הסתיים קורס מפקדי נפות בפיקוד העורף. מפקדי הנפות אמונים למעשה על הקשר עם הרשויות המקומיות הנמצאות תחת תחום אחריותה. מפקדי הנפות, הם אלופי משנה במילואים, המשרתים מזה זמן בפיקוד העורף ולכן נבחרו למלא את המשימה החשובה ולהכין את תושבי הרשויות לעת חירום.
מבין מסיימי הקורס בולט אל"מ (במיל') ניסים תורג’מן, בן 48 מהמושב כפר יחזקאל שבגלבוע, אשר גדל והתחנך במגדל העמק.
ניסים מספר על הבחירה להגיע לתפקיד ומדוע לא היה בוחר באף תפקיד אחר. "לאורך כל חיי ידעתי שאני אדם שאפתן, כזה ששם לעצמו מטרה ומשיג אותה", סיפר תורג'מן, “בטרם התגייסתי הוקסמתי מחטיבת הצנחנים- מהכומתה ומהנעליים האדומות.
כשראיתי חיילים בוגרים ממני ואת האחים של חבריי ששירתו בחטיבה, החלטתי שזו המטרה הבאה שלי, ואכן התגייסתי בפברואר 1985 לחטיבת הצנחנים. יצאתי לקורס מ"כים ומיד לאחר מכן הצבתי לעצמי מטרה חדשה- לשרת את צה"ל והמדינה כקצין. היה בי רצון עז להשפיע על אנשים, להוביל, להנהיג ולפקד. אין מקום אחר בו בגיל כה צעיר ניתנת לך היכולת להשפיע על כמות כזו לא מבוטלת של אנשים ולהתמודד עם מצבים לא פשוטים".

• "לא אשכח לעולם את נפילת הקטיושה בכניסה לכפר גלעדי"

בסיום קורס הקצינים, שימש תורג'מן בין היתר כמפקד מחלקה, קצין מבצעים ומפקד פלוגה. בגיל 24, לאחר מילוי תפקידים מגוונים וכבישת כלל היעדים שהציב לעצמו, השתחרר בדרגת סגן ויצא לטייל במזרח הרחוק ובמקומות נוספים מסביב לגלובוס. עם חזרתו ארצה, שירת במילואים ועלה במהרה בשרשרת תפקידים מכובדת.
ניסים שימש כמפקד מחלקה בחטיבת הצנחנים הצפונית, כסגן מפקד פלוגה, כמפקד פלוגה, כסגן מפקד גדוד, כמפקד גדוד וכראש מטה החטיבה. מיד לאחר מכן החליט לעבור לפיקוד העורף, ואכן בפברואר 2017 החל את תפקידו החדש כמפקד נפת עמקים, הגזרה בה גדל, התחנך ומתגורר כיום.


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


"יש חוויה שלא אשכח לעולם והיא נפילת הקטיושה בכניסה לכפר גלעדי בזמן מלחמת לבנון השנייה, כאשר אני הייתי סגן מפקד גדוד. היה זה מוצאי שבת בחודש אוגוסט החם, והגדוד נכנס לתוך שטח לבנון. בגבולות הארץ נשארו פלוגת המפקדה וחיילים נוספים מעטים שהצטרפו אליהם. ביום ראשון בשעות הצהריים, פלוגת המפקדה עברה לכניסה לכפר גלעדי והמתינו לקבלת אישור הכניסה למקום. בדיוק באותו הזמן נפלה הקטיושה בכניסה לכפר גלעדי, במרכז הפלוגה. כתוצאה מהנפילה נהרגו רבים משדרת הפיקוד של פלוגת המפקדה. תריסר מחיילי נהרגו בצהרי אותו היום, בעוד אני הייתי בתוך לבנון עם הגדוד שלי. הבשורה הייתה קשה וכואבת, אולם הוחלט להמשיך בלחימה בשטח לבנון עד תום המלחמה. כיום אני בקשר עם אותן משפחות של חברי הטובים שנהרגו, ביניהם יוסי קרקש ז"ל, חברי הטוב ששימש כסגן מפקד פלוגת המפקדה", הוא משתף.

• "גם ילדי, בדיוק כמוני, מאז ומתמיד שאפו גבוה"

"לפני כשבוע, הסתיים בהצלחה קורס מפקדי הנפות. מפקד הנפה אחראי על גזרה רחבה. "הגזרה שלי כמפקד נפת עמקים היא מבית שאן, עפולה, מגדל העמק, יקנעם, נצרת, נצרת עלית, מגידו, עמק יזרעאל וכל הסביבה", מסביר תורג'מן, “תפקידי מורכב ואחראי, עם עשייה שוטפת מספקת מאוד. עיסוקי המרכזי הוא הכנת הרשויות האזרחיות לשעת חירום.


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


יש לי בנפה שלושה גדודי חילוץ אותם אנו מאמנים ומכינים לשעת הצורך", הוא מסביר, "אני מרגיש מעין סגירת מעגל. לא מזמן העברתי אימון לעיריית מגדל העמק- חזרתי למקום בו נולדתי כקצין בכיר, אלוף משנה, שמעביר אימון לרשות של המקום מתוך רצון שהרשות תדע כיצד לפעול בחירום. לא משנה איפה אהיה או כמה שנים יעברו- המקום בו גדלת הוא המקום שיישאר לך עמוק בלב", הוא מסכם בחיוך.
כיום ניסים עובד בחברת החשמל. הוא נשוי לאיריס, מורה בכפר הנוער ויצו ניר העמק, ולהם ארבעה ילדים. האחד בן עשר, ושלישייה נוספת בכיתה י"ב, העומדת לפני גיוסה לצה”ל. גם להם קורצת כומתת הצנחנים והנעליים האדומות. "גם ילדיי, בדיוק כמוני, מאז ומתמיד שאפו גבוה, במטרה לעשות את הטוב ביותר. אני בטוח כי גם בתפקידם הצבאי תכונה זו תבוא לידי ביטוי", אומר ניסים לסיכום
בביטחון.