ביה"מ הורה על שחרור מוקדם של מורה בסטודיו לריקוד שמרצה מאסר בגין עבירות מין

בהחלטה נכתב: "לאחר ששקלנו את מכלול נסיבותיו של האסיר ואף שמדובר בעבירות מין קשות שהאסיר עבר כנגד שתיים מתלמידותיו החלטנו בסופו של יום להורות על שחרורו המוקדם. האסיר למעשה מיצה את כל הסל הטיפולי שהוצע לו ע"י שב"ס".
המחשה. צילום: דוברות שב"ס

וועדת השחרורים של הנהלת בתי המשפט, יו"ר השופטת בדימ' ברכה סמסון החלטה להורות על שחרורו מהכלא של מורה בסטודיו לריקוד המרצה מאסר בגין עבירות מין שביצע כלפי שתיים מתלמידותיו.
האסיר כבן 38 גרוש, תושב הצפון, מרצה מאסר ראשון למשך 7 שנים בגין עבירות בשני אישומים: אינוס קטינה שטרם מלאו לה 16 שנים שלא בהסכמתה (ריבוי עבירות), מעשה סדום בקטינה שטרם מלאו לה 16 שנים שלא בהסכמתה (ריבוי עבירות) ומעשה מגונה בקטינה שטרם מלאו לה 16 שנים שלא בהסכמתה (ריבוי עבירות). באישום השני – ניסיון למעשה סדום תוך ניצול יחסי תלות, מרות וחינוך, מעשה מגונה בקטינה שמלאו לה 14 שנים תוך ניצול יחסי תלות, מרות וחינוך. העבירות בוצעו בעת שהאסיר שימש כמורה בסטודיו לריקודים כלפי שתיים מתלמידותיו. הוא חויב בפיצוי בסך 80,000 שקלים. האסיר ללא עבר פלילי. לחובתו מספר עבירות בתחום התעבורה.

• האסיר שולב במחלקת "מפנה" – בטיפול בעברייני מין

על פי הדוח הסוציאלי האסיר בעל 12 שנות לימוד, שירות צבאי חלקי, היה ספורטאי מצטיין ועסק במקצוע הריקודים. אביו נפטר סמוך לכניסתו למאסר, היה נכה במשך 28 שנים בעקבות תאונת דרכים, סיעודי 100%. ללא רקע התמכרותי. ביחסו לעבירה לוקח אחריות מלאה על ביצוען, מבין את חומרתן והנזק שנגרם לקורבנות, מביע צער וחרטה.
בחינוך סיים מספר קבוצות פסיכו-חינוכיות: תקשורת, כישורי חיים, התמודדות במאסר, התנדבות בכלא ומחוצה לו, תכנית "ניצחון הרוח". מבין את התכנים ומנסה ליישמם בחייו האישיים. משולב בחוג כלבנות טיפולית. משתתף במרחבים הקהילתיים של אגף השיקום. הוא שולב במסגרת תעסוקתית, כולל קורסים מקצועיים, עבודה במרכז יצרני. כיום משולב בשיקום קבוצתי ובאופן משביע רצון.
בתחום הטיפולי – לפני מאסרו השתלב בטיפול במסגרת שירות המבחן. בהתאם לתסקיר – ביטא נזקקות טיפולית, לבחון ולבדוק מה הם הגורמים שהובילו אותו לבצע את עבירותיו.
האסיר שולב במחלקת "מפנה" ב 5/2020, בטיפול בעברייני מין. עד לקליטתו במחלקה, שולב כתומך לאסירים במצוקה נפשית במשך 8 חודשים. במקביל שולב בקבוצות פסיכו-חינוכיות ייעודיות לעברייני מין. נטל חלק פעיל בשיח הקבוצתי, והתחבר לתכנים.

• "ניכר שהמאסר מהווה גורם מרתיע עבור האסיר"

בהחלטה נכתב כי הוגשה חוות דעת מב"ן (מיום 18.9.22) לפיה מסוכנותו המינית בשילוב גורמים סטטיים, דינמיים, וגורמי חוסן הינה נמוכה – בינונית. הרושם הינו כי בעל קווי אישיות נרקיסיסטים בולטים. לעיתים במהלך הבדיקה מנסה להרשים את הבודקת באמצעות שימוש במושגים מקצועיים מעולם הטיפול. מודה בעבירות ולוקח אחריות על ביצוען. עבר תהליך טיפולי ארוך. ניכר שהמאסר מהווה גורם מרתיע עבורו. הוצע לו להיפגש עם נציגת רש"א, על מנת לבנות תכנית שיקום שתכלול גם היבט טיפולי ולא רק תעסוקתי.


"לא נעלמה מעינינו עמדת נפגעת העבירה ואין ספק שהאסיר פגע בה קשות הן במצבה הנפשי והן בתחום הקריירה שכן נאלצה בשל מצבה הנפשי לעזוב את תחום הריקוד שהיה חלום חייה. ליבנו עם נפגעת העבירה ואולם עלינו לשקול את עמדתה במכלול השיקולים"


רש"א מצאה את האסיר מתאים לתכנית שיקום מונע. לדבריו שילם את הפיצוי לקורבן אך צפוי להתמודד עם תביעה אזרחית שתוגש נגדו ע"י הקורבנות. סיים טיפול ייעודי בעברייני מין במחלקה "מפנה" ב"חרמון". התייחס בחיוב לתהליך הטיפולי שעבר טרם מאסרו ובמהלכו. הביע מודעות לצורך בהשתתפות בתהליך טיפולי ייעודי לאחר מאסרו, לצורך הפחתת המסוכנות המינית הנשקפת ממנו. מגויס לטיפול וקיימת מודעות לגורמי סיכון אישיים. עדיין נדרשת כברת דרך טיפולית נוספת להעמקה בדפוסיו וברכישת מיומנויות להימנע ממצבי סיכון בסיטואציות יום יומיות. הביע מוטיבציה ונזקקות להמשך טיפול מעמיק. קיימת אינדיקציה חיובית ליכולתו להפיק תועלת מתהליך טיפולי, להתחייב אליו ולהתמיד בו.
משטרת ישראל מתנגדת לשחרור האסיר. מסווג ב/1 ללא מידע מודיעיני.

• "התנהגותו בכלא של האסיר הייתה תקינה – ואין לו עבירות משמעת"

כמו כן הוגשה עמדת נפגעת העבירה אשר מתנגדת לשחרורו מחשש שינסה לפגוע בה ובמשפחתה. היא מתארת את הנזק הנפשי הקשה שנגרם לה ממעשיו של האסיר, ואובדן הקריירה הפוטנציאלית בריקוד. צורפו חוות דעת פסיכיאטריות בדבר מצבה הנפשי.
הוצג מידע מודיעיני של שב"ס הכולל ארבע ידיעות שעניינן הלכי רוח סביבו וידיעה אחת על התנהגות חריגה. ידיעה אחת מהעת האחרונה שאיננה ברף הגבוה.
בהחלטה נכתב: "לאחר ששקלנו את מכלול נסיבותיו של האסיר ואף שמדובר בעבירות מין קשות שהאסיר עבר כנגד שתיים מתלמידותיו החלטנו בסופו של יום להורות על שחרורו המוקדם. מדובר באסיר שזהו מאסרו הראשון ואין לחובתו הרשעות קודמות. התנהגותו בכלא הייתה תקינה – אין לו עבירות משמעת או שלילת טובות הנאה ואין לתת משקל למידע המודיעיני שהוצג. האסיר מצוי בסבב חופשות מ2/2019 ויצא לאחרונה לחופשה נוספת. האסיר החל בטיפול עוד לפני מאסרו במסגרת שירות המבחן ולפיו שיתף פעולה באופן מלא. לאחר שנשפט והחל את מאסרו עבר טיפול מעמיק ומשמעותי במחלקה ייעודית לעברייני מין "מפנה" וסיים את הטיפול במחלקה. דו"ח גורמי הטיפול בעניינו חיובי מאוד האסיר שיתף פעולה הן בחינוך הן בתעסוקה והן בטיפול. האסיר למעשה מיצה את כל הסל הטיפולי שהוצע לו ע"י שב"ס. האסיר מצוי במחלקת שיקום החל מ-2/2022 ותפקודו חיובי. עפ"י חוות דעת מב"ן מסוכנותו המינית נמוכה – בינונית והוצע לו ע"י מב"ן להיפגש עם רש"א לצורך בניית תכנית שיקום. האסיר נמצא מתאים לתכנית לשיקום מונע והוגשה תכנית התואמת את צרכיו הטיפוליים. לא נעלמה מעינינו עמדת נפגעת העבירה ואין ספק שהאסיר פגע בה קשות הן במצבה הנפשי והן בתחום הקריירה שכן נאלצה בשל מצבה הנפשי לעזוב את תחום הריקוד שהיה חלום חייה. ליבנו עם נפגעת העבירה ואולם עלינו לשקול את עמדתה במכלול השיקולים וכן בהתאם לסעיף 19(א) לחוק זכויות נפגעי עבירה, תשס"א – 2001 לעניין הסיכון הצפוי משחרור האסיר. אנו שוכנענו כי לאחר הטיפול הארוך, המעמיק והמשמעותי שהאסיר עבר הן לפני המאסר והן במהלך המאסר יש בהם כדי להפחית את מסוכנותו של האסיר הן לנפגעות העבירה והן לכלל הציבור".