בחזרה לאתיופיה

סגירת המעגל המרגשת על קבר אחיה בן 4, החיבור שלה ליהדות אתיופיה, והיציאה למסע המרגש במדי צה"ל: רס"ן מזי מקונן מעפולה נולדה באתיופיה לפני כארבעה עשורים, פרצה תקרות זכוכית והיום היא מכהנת כשופטת בבתי המשפט הצבאים באזור יהודה ושומרון. לאחרונה היא שבה מארץ הולדתה, יחד עם משלחת של קצינים וקצינות צה״ל שיצאו בעקבות סיפורם האישי. צילום: דובר צה"ל

מאחורי רס"ן מזי מקונן מעפולה סיפור אישי מרתק, פתלתל, כזה שרוב הסיכויים השפיע משמעותית על הדרך המרשימה שעברה, החל מהולדתה באתיופיה של תחילת שנות השמונים במאה הקודמת ועד לתפקיד הבכיר שלה כיום כשופטת בבתי המשפט הצבאיים באזור יהודה ושומרון. לאחרונה שבה רס"ן מקונן ממסע מרגש בארץ הולדתה, שכלל סגירת מעגל מרגשת במיוחד.

• בין מקימי שבט 'אדיס'

היא רק בת 40, אבל מציגה רזומה ראוי להערכה בכל קנה מידה. גדלה והתחנכה בעפולה, אחרי שעלתה ארצה כשהיא בת 7. את לימודיה התיכוניים היא סיימה במסלול במסלול מצטיינים בתיכון אורט עפולה. במקביל הייתה בין הפעילות הראשונות שהקימו את שבט 'אדיס' של תנועת הנוער "הצופים" בשכונת עפולה עילית. לפני כ-16 שנים סיימה לימודי תואר ראשון במשפטים ולימודי תואר ראשון בממשל באוניברסיטת רייכמן בהרצליה. שנתיים לאחר מכן הוסמכה לעריכת דין – לאחר התמחות בפרקליטות הצבאית. בקורות החיים שלה תמצאו גם לימודי תואר שני במשפטים במסלול פלילי, אותם היא סיימה בהצלחה בשנת 2015.
בשנים 2007 עד 2022 שירתה רס"ן מקונן במגוון תפקידים בפרקליטות הצבאית, לרבות תובעת צבאית, סגנית ממונה בתביעה הצבאית, ראש תחום טרור ופלילי, ראש מדור חקיקה וממונה בתביעה הצבאית. בחודש אפריל 2022 מונתה כאמור לכהונת שופטת בבתי המשפט הצבאיים באזור יהודה ושומרון.

• "אזכרה וקדיש על מדי צה״ל"

משלחת "המסע לאתיופיה" היא משלחת של קצינים וקצינות צה״ל אשר נולדו וגדלו באתיופיה ועלו לישראל, חלקם במסע רגלי מפרך ומסוכן. אותם קצינים ובהם רס"ן מקונן שבו לארץ הולדתם בעקבות סיפורם האישי.


רס"ן מקונן: "אתיופיה הוא חלק מהפאזל שמרכיב את מי שאנחנו כפרטים וכאומה ומכאן חשיבותה של משלחת "המסע לאתיופיה". עבורי, זו הייתה סגירת מעגל משמעותית"


"נולדתי בכפר יהודי בשם 'מאורה', בצפון אתיופיה", היא מספרת, "כשהייתי בת 6 המשפחה, שחלמה דורות רבים על עליה לציון וירושלים, החלה מסע רגלי שנמשך מספר ימים עד ההגעה לאדיס אבבה. שם, המשפחה התמודדה עם גילוי שנאה כלפי יהודים עד שהגיעה הבשורה שאושרה העלייה לציון. עלינו לישראל בחודש ינואר 1991, בשלהי מלחמת המפרץ הראשונה".
מאחורי המשפחה גם טרגדיה משפחתית עצובה וכואבת. אספאו, אחיה בן ה-4 של מזי, הובא ע"י אביו לבית החולים לאחר שחלה. בית החולים היה מרוחק מאוד מהכפר, ושם למרבה הצער, הוא נפטר.
בשל המרחק הרב מהכפר אביה של מזי זכרו לברכה, נאלץ לקבור את אספאו לבדו בבית קברות בסמוך לבית החולים.
במסגרת המשלחת הצליחה רס"ן מקונן, הראשונה מבין בני המשפחה, לפקוד את מקום קבורתו של אחיה ולערוך לו אזכרה וקדיש כשהיא על מדי צה״ל. "סיפורה של יהדות אתיופיה הוא חלק מהפאזל שמרכיב את מי שאנחנו כפרטים וכאומה ומכאן חשיבותה של משלחת "המסע לאתיופיה". עבורי, זו הייתה סגירת מעגל משמעותית", סיכמה רס"ן מקונן.

עפולה: מטמיעים את מהפכת ה"צדק התחבורתי"

|

"אני יודעת לחבר. זה מה שאני עושה 30 שנה בכל התפקידים שביצעתי"

|

כללית: חייה של מטופלת ניצלו בזכות עירנותו של הדימותן (רנטגנאי)

|