א.נשים (ומעשים) טובים באמצע הדרך

אורטל חכמון ממושב פרזון פתחה את ביתה, האכילה מאות חיילים עיצבה ו'הלבישה' את חדרו של שלום שטרית, לוחם גולני שאיבד את רגלו בלחימה בעזה. הסבתות המקסימות של מושב מגן שאול פינקו את הלוחמים בממולאים ומנות אותנטיות לאורך כ-3 חודשים וגם בימים אלה הן דואגות מדי יום לחיילנו לסיר מרק חם ומהביל שממתין להם על הדרך בש.ג. שחף רמות, ממועדון האופניים "500 וואט גלבוע עמקים", העלתה חיוך ושמחה לילדי המפונים עם תרומה של עשרות זוגות אופניים והפנינג מלא אנרגיות טובות. תכירו את הכוח הנשי והאנושי, גרסת הגלבוע, שמרחיב כל לב ועוטף את החיילים בחום ואהבה

אורטל חכמון עם החיילים שהתארחו בביתה. צילום: אלבום פרטי

הערבות ההדדית היא חלק בלתי נפרד מהדי.אן.איי של תושבי היישובים במועצה האזורית הגלבוע, ובימי מלחמה קשים ומאתגרים, אותה ערבות חשובה מקבלת משמעות עמוקה ומציאותית יותר, הלכה למעשה. החל מה-7 באוקטובר התגייסו אינספור תושבים, בתמיכה רחבה של המועצה, לשלל מיזמי תמיכה, תרומה והפוגה לחיילי צה"ל, למשפחות וילדי המפונים שמתגוררים בקהילות השונות.
בחרנו לחשוף שלושה סיפורים מרגשים, מחממי לב, של נשים ואנשים שקמו ועשו מעשה, לא יום, לא יומיים, אלא לאורך שבועות וגם חודשים.

• "החיילים הכניסו לביתנו אור, תקווה, שמחה ואמונה"

אורטל חכמון, 40, ממושב פרזון, אם לחמישה ילדים, היא מעצבת ומלבישת בתים. בימים שאחרי מתקפת הטרור היא הרגישה שהיא חייבת להיות בעשייה: "בשבועות שלאחר המתקפה, אנשים לא ממש התעניינו בעיצוב הבית, אלא היו במקום של עצב, כאב ואבל לאומי", מספרת אורטל, "אני רציתי לקדם מיזם שיטעין אותי בכדי שאוכל לקום בבוקר ולתפקד".


"החיילים הפכו לחלק בלתי נפרד מהמשפחה שלנו. הייתה פה התגייסות מדהימה של תושבי המושב וכל הגלבוע"


אחרי חשיבה קצרה החליטה אורטל לפתוח את ביתה עבור חיילי צה"ל שפועלים בגזרת הגלבוע והאזור, ובמקביל הקימה חמ"ל קולינארי מהודק ורחב היקף, עם מערכת שינוע משומנת לעילא ועילא: "התחלנו בקטן ובכל יום הפעילות התרחבה", מספרת אורטל, "אט אט החיילים הפכו לחלק בלתי נפרד מהמשפחה שלנו. אני והמשפחה שלי, ילדיי, חברים ואנשים טובים בישלנו פעמיים בשבוע ובימי שישי עבור החיילים. טיגנו שניצלים, בישלנו קוסקוס, הכנו להם קינוחים וציידנו אותם בכל טוב. הייתה פה התגייסות מדהימה של תושבי המושב, הגלבוע וכל האזור שתרמו ברוחב לב – גם בעשייה, גם בקניות ובמוצרים וגם בכסף. אין מראה יותר מרגש מאשר לראות חיילים מחויכים יורדים מטיולית של צה"ל ושמחים להתארח אצלנו. הם הכניסו לנו לבית אור, תקווה, שמחה ואמונה. הזמנו אותם גם בהמשך להדלקת נרות חנוכה ואין יום שאנחנו לא בקשר איתם, למרות שהם עברו לגזרת לחימה אחרת".
לצד האכלת החיילים, אורטל הייתה אחראית על מחווה מרגשת נוספת, בדמות עיצוב והלבשת חדרו של שלום שטרית, לוחם גולני מעפולה, שאיבד את רגלו בלחימה מול מחבלי החמאס.
לצורך הפעילות היא גייסה אנשי מקצוע מדהימים מהגלבוע, שצבעו את החדר, התקינו מיטה וארון חדשים, והיא הוסיפה את כל הסטיילינג הנדרש על מנת להעמיד חדר מושלם. אורטל גם דאגה שאותו עיצוב מחדש יכלול הנגשה ונוחות בהתאם למצבו.
כשהגיע שלום לראשונה לביתו, אורטל דאגה לערוך לו קבלת פנים עם המון אנשים שחיכו לו מתחת לבניין עם דגלים, ובבית הוא גילה ערימה עצומה של מתנות מפנקות, כולן תרומות שגייסה למענו.

הכי טעים שיש: הסבתות של מושב מגן שאול עם הבישולים האותנטיים. צילום: תמי שינו
הכי טעים שיש: הסבתות של מושב מגן שאול עם הבישולים האותנטיים. צילום: תמי שינו

• מהסירים של הסבתות במגן שאול – לחיילי צה"ל, באהבה

צוות החירום של מושב מגן שאול הסמוך לגזרת ג'נין וקו התפר, ערך בראשית מלחמת חרבות ברזל מעין סיעור מוחות מהיר ובסופו נרקם רעיון לגייס את הסבתות המתגוררת במושב – לטובת פינוק החיילים והאכלתם במטעמים מעשה ידיהן. עו"ד תמי שינו, חברה בצוות החירום ומגויסת בצו 8 סיפרה: "חשבנו יחד איך אפשר לסייע לחיילים ובמקביל למצוא תעסוקה מתגמלת ומספקת עבור הסבתות שלנו והחלטנו לצאת לדרך עם הפעילות המזינה. בחרנו יום אחד בשבוע ובו הסבתות נכנסו למטבח ובישלו את מיטב המנות האותנטיות והמשובחות עבור החיילים, כאלה שהם אוכלים רק אצל אמא בבית כמו ממולאים כורדיים. הם היו מאושרים והביעו הערכה רבה לסבתות שהיו מפנות יום בשבוע עבור ההכנות לבישול ויום נוסף למטרת הבישול והחלוקה. קיבלנו תמונות מהשטח שבהן החיילים מתענגים ומפרגנים לסבתות המקסימות שהתרגשו מהמחוות וההערכה לעשייה שלהן. לצורך האופרציה, הפעלנו מעין מערך מסודר בו לקחו חלק 20 סבתות – שהכינו אוכל במשך כשלושה חודשים וגם בעת הנוכחית, הן דואגות מדי יום להכנת סיר מרק גדול וחמים, עבור חיילים שחולפים באזור הכניסה למושב. חשוב לציין שהאוכל שהוגש היה תחת כשרות של משגיח צבאי".


שחף רמות בחלוקת האופניים, יחד עם הילדים המפונים. צילום: מועדון 500 וואט עמקים
שחף רמות בחלוקת האופניים, יחד עם הילדים המפונים. צילום: מועדון 500 וואט עמקים

• 70 זוגות אופניים: התרומה המרגשת של מועדון האופנים 500 וואט גלבוע עמקים

במועדון האופניים 500 וואט עמקים הפיצו אף הם את רוח הגלבוע, בתנופה ובהילוך גבוה. כחלק מהרתמות מופלאה של הקהילות, המועדון חיבר את איגוד האופניים בישראל לגלבוע, וביחד עם חברת Adcore, הצליח לגייס תרומה מרגשת של 70 זוגות אופניים לטובת ילדי המפונים המתארחים בקיבוץ עין-חרוד איחוד.


"היה מחמם לב לראות את המפונים רוכבים רכיבה אתגרית, בדיוק כמו שהם מכירים, במרחבים של האזורים בהם הם התגוררו, עד שהחלו האיומים שהובילו לפינוים לגלבוע".


שחר רמות, הבעלים של המועדון הוסיפה כי החל מתחילת הלחימה, פעלו במועדון לקיים פעילויות הפוגה בכלל יישובי המועצה, במטרה לייצר כיף, הנאה ואהבה לילדים – לצד פעילות שוברת שגרה מחזקת ומגבשת. בהמשך ערכו במועדון פעילויות עבור ילדי המפונים- באופניים של המועדון ובהמשך בזוגות שנתרמו. "ברור לנו איזה ערך מוסף יש לפעילויות שכאלה בעת הנוכחית", אומרת שחף, "שמחנו מאוד לחלק את האופניים ולקיים את ההפנינג עבור הילדים המפונים מהצפון והדרום. היה מחמם לב לראות אותם רוכבים רכיבה אתגרית, בדיוק כמו שהם מכירים, במרחבים של האזורים בהם הם התגוררו עד שהחלו האיומים שהובילו לפינוי שלהם לגלבוע".