"אני נפרד בסיפוק ובגאווה מצוות המעבדה החדשנית שהוקמה במרכז רפואי העמק"

ד"ר ראול קולודנר, מנהל מערך המעבדות במרכז הרפואי העמק מקבוצת כללית, פורש ומסכם 49 שנות קריירה מפוארת. צילום: העמק

ד"ר קולודנר, מקיבוץ גזית, נשוי, אב לשלוש בנות וסב לשלושה נכדים פורש לגמלאות ומסיים בימים אלה את תפקידו כמנהל מערך המעבדות המתקדם והחדשני במרכז הרפואי העמק ויוצא לגמלאות.

איך הכל התחיל?
"בגיל 18 הייתי כבר הנדסאי כימיה והתחלתי לעבוד במחקר במעבדה לנגיפים במכון המרכזי למיקרוביולוגיה בבואנוס איירס שבארגנטינה. במהלך עבודתי סיימתי לימודי תואר ראשון ושני. עליתי לישראל בשנת 1979 ולאחר כעשור הגעתי למעבדה המיקרוביולוגית במרכז הרפואי העמק. אהבתי מאוד את העבודה וטיפסתי בסולם התפקידים עד שבשנת 2006 מוניתי למנהל מערך המעבדות".

• לא להפסיק ללמוד ולחקור

"כל חיי למדתי ועסקתי במחקר. את הדוקטורט שלי במיקרוביולוגיה עשיתי באוניברסיטת יוניון בארה"ב וסיימתי גם תואר שני נוסף במנהל מערכות בריאות באוניברסיטת בן גוריון שבנגב. פרסמתי כמעט 100 מאמרים בכתבי עת מדעיים בינלאומיים בתחום המיקרוביולוגיה, מחלות זיהומיות, עמידות לאנטיביוטיקה ועוד. הצגתי ביותר מ-150 כנסים בינלאומיים אבל מעל הכל אני הכי גאה על כך שהייתי הראשון בעולם שגילה, יחד עם פרופ' נאיל בשאראת, מנהל מחלקה פנימית ד', חיידק חדש. זהו חיידק טורף שנמצא בדגי אמנון, גילינו אותו בשנת 1996 לאחר שראינו המון מטופלים שמגיעים עם פגיעות קשות ובחלק מהמקרים גם מוות. לאחר שגילינו את החיידק היה קל יותר לזהות ממה החולים סובלים ולאפשר להם לקבל טיפול מתאים בזמן הנכון. חשוב לי גם להעביר את הידע הלאה ולהכשיר דורות של חוקרים צעירים. לכן במהלך השנים הרצתי בפקולטה לרפואה של הטכניון, במכללת עמק יזרעאל ובמכללת תל-חי. הדרכתי רופאים בעבודות מחקר והיום אני ממשיך להנחות סטודנטים בתארים מתקדמים".
הפרויקט החשוב ביותר בקריירה

מעבדה במרכז הרפואי העמק. צילום: מרכז רפואי העמק
מעבדה במרכז הרפואי העמק

"בשנת 2015 חנכנו במרכז הרפואי העמק את מערך המעבדות מהמתקדמים ביותר בעולם. זהו פרויקט שעבדתי עליו במשך שנים. המטרה הייתה לאחד את מעבדות בית החולים יחד עם מעבדות כללית בכל מחוז הצפון ולבצע הכל במקום אחד, עם הטכנולוגיות החדשות ביותר, ביעילות ולקצר מאוד את הזמן עד לקבלת תוצאות.
החזון הפך למציאות והיום כל הדגימות שנלקחות בכל רחבי מחוז צפון עוברות תוך שעתיים למוקדי מיון וסרכוז ומשם ישירות למעבדה שלנו, בעמק. הטכנולוגיות הכי חדשות ומתקדמות בעולם נמצאות במעבדת העמק. המעבדה תוכננה בצורה כזו שניתן לעדכן ולשדרג אותה כל הזמן. הגדלנו מאוד את כמות הבדיקות שבצענו מ-4 מיליון בדיקות בשנת 2006 ל-18 מיליון בדיקות בשנה, והכל תוך פיקוח של מערך הבטחת איכות מפואר. גם בתקופת הקורונה היינו המעבדה הראשונה אחרי המרכזית של משרד הבריאות שבצעה בדיקות קורונה, התארגנו תוך מספר ימים לביצוע והגענו בשיא לאלפי בדיקות ביום, גדלנו בהתאם לצרכי האוכלוסייה. המעבדה במרכז הרפואי העמק היא מהמעבדות המתקדמות והטובות ביותר בישראל ואני גאה בה מאוד".

עתיד המעבדה?
"יש תכניות להמשך הפיתוח בתחומים שבית החולים מפתח כמו אונקולוגיה מתקדמת ותחומים נוספים. אני משאיר אחריי מנהלי מעבדות וצוות עובדים מקצועיים ומגויסים שמוכנים לכל האתגרים העתידיים בפיתוח המעבדה, ובראשם ד"ר אורית רוזנברג, המנהלת החדשה שאני סבור שהיא תוביל את המעבדה להישגים מרשימים".

לסיום?
"אני נפרד בסיפוק אישי ומקצועי על מה שאני משאיר ומתכנן להמשיך לפעול בתחום".